Mikael_L skrev:
En VVS-are har svårt att nå bra täckningsgrad på sina arbetstimmar, ofta många små uppdrag med offert, fakturerings och körtid mellan uppdragen. Och även en del pyssel med förberedelser.
Så det är helt i sin ordning att en VVS-are har högre timpenning än t.ex. en snickare.
Jag tycker inte timpenningar uppåt 600-700 /timme + moms är helt uppåt väggarna.
En annan väg är att ha minimidebitering på, säg två timmar.
(Men detta ska givetvis kommuniceras ut till kunden innan accept av uppdrag)

Men VVS-arna har ju värsta både livrem och hängslen-politiken.
Många ska både ha hög timpenning samtidigt med minimidebitering, saftig materialvinst, reseersättning och bilersättning bara för att bilen står på gatan utanför.

Jag kan inte se varför dom ska behöva försäkra sig till den milda grad för en rejäl vinst, vilken annan bransch kan det?
Håller med dig, 6 - 700 per timme är ok, till och med minebitering på 2 timmar är ok, men då skall resan ingå, möjligen en viss ersättning för bensinen om det är långt.
En timersättning för att bilen står på gatan är inte ok.
Och ett materialpåslag som Ts råkat ut för är inte ok,

En timersättning på 6 - 700 kr / h motiveras just med att man har svårt att få faktureringsbara timmar, men hr man den timpengen så har man ju redan kompenserat för det och skall inte kompensera för det en, två eller tre gånger till, vilket en del tycks göra med höga bilersättningar, mindebiteringer, materialpåslag mm.
 
Jag har varit med om problemet själv då jag har tagit in en VVS-firma som underentreprenör. Fick en materiallista med sviniga påslag. I samma veva fick en kund till mig en lika saltad faktura från samma företag.
Som vanligt hänvisades det till någon påhittad prislista.

För min kunds del gäller konsumentlagen, det vill säga att ocker och orimliga påslag faktiskt är reglerat enligt lag. Vi hade kontakt med konsumentverket och en jurist i ärendet.
För min del som byggare fanns motsvarande lagrum i AB09. Vi betalade timdebitering och körkostnader utan avdrag då dessa var rimliga. På materialet däremot tog vi in rabatterat pris från en av mina andra leverantörer och la på 15% som är det lagstadgade påslaget då man inte kommer överens. Det blev dyrare än rinkaby, men man kan inte förvänta sig att en röris handlar grejer på nätet till sina jobb.

Summa summarum, så är påslag på 15% på självkostnadspris rimligt och lagligt.

Ni kan inte begära internetpriser på ert material, men ett rimligt påslag på ett rimligt grundpris vore det minsta man kunde förvänta sig.
Som sagt, det är inte bara konsumenter som blir lurade utan även hantverkare.

Haha, jag försöker se situationen framför mig då jag fakturerar en kund 80kr/lpm för regelvirke och 400kr/gipsskiva på ett löpande jobb.
 
källarråtta skrev:
För min del som byggare fanns motsvarande lagrum i AB09. Vi betalade timdebitering och körkostnader utan avdrag då dessa var rimliga. På materialet däremot tog vi in rabatterat pris från en av mina andra leverantörer och la på 15% som är det lagstadgade påslaget då man inte kommer överens. Det blev dyrare än rinkaby, men man kan inte förvänta sig att en röris handlar grejer på nätet till sina jobb.
Det är intressant, de luras åt alla håll. Men, två frågor på detta: varifrån får du 15%? Har du nån referens till lagrum eller praksis?

Varför kan en rörmokare inte handla på nätet? Det är väl lika praktiskt för dem som för en hempulare? Vill de inte gynna en konkurrent så kan de ju handla på Ahlsells webshop. (Jag förstår givetvis att man inte blir bjuden på frukost när man handlar på Internet, som man blir när man handlar hos den lokale rörgrossisten.)
 
andersmc skrev:
Det är intressant, de luras åt alla håll. Men, två frågor på detta: varifrån får du 15%? Har du nån referens till lagrum eller praksis?

Varför kan en rörmokare inte handla på nätet? Det är väl lika praktiskt för dem som för en hempulare? Vill de inte gynna en konkurrent så kan de ju handla på Ahlsells webshop. (Jag förstår givetvis att man inte blir bjuden på frukost när man handlar på Internet, som man blir när man handlar hos den lokale rörgrossisten.)
Förstår inte heller varför alla ratar internethandlen.
Är alla internetleverantörer så opålitliga?
Eller blir det för dyrt med frakter?
Eller är det för långa levernstider? Om det är levernstiden som är problemet är det väl bara att planera lite i förväg och sen ta allt panikartat hos den lokale handlaren...
 
Hej! Vad gäller de 15% så är det både lagrum och praxis. Det är dock lite olika formuleringar beroende på om man är konsument eller näringsidkare. Om du är intresserad så kan jag slå upp det exakt, men just nu sitter jag i soffan med en pilsner, så det får bli senare ;)

Vad gäller Internethandel så funkar det jättebra med t.ex vanliga förbrukningsdetaljer, men tänk dig 5-10 olika installationstillfällen varje vecka, alla med olika förutsättningar. Alt.1: du beställer grejer så att du har för alla tillfällen=lager för ett par miljoner. Alt. 2. Du beställer efterhand=du kan nästan aldrig bli klar samma dag. Inget av de här alternativen fungerar speciellt bra om man ska ha en smidig verksamhet. Därför måste man handla hos grossister med butik och därför är det de priserna som är rimlig och rättvis grund. MEN, man måste komma ihåg att det handlar om påslag på självkostnadspris, inte påslag på tex ahlsells bruttolista som är grotesk i sig.
 
Skulle köpa en Thermomatic ec Home till mitt nya värmesystem och rörisen skulle ha 3800 kr.Beställde en igår från Rinkabyrör för 2620 kr och hämtade ut den idag efter lunch.Bor utanför Gävle.Så bevisligen skulle det funkar mkt bra för en rörmokare att planera i förväg och köpa det mesta på Internet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Zixten skrev:
Förstår inte heller varför alla ratar internethandlen.
Är alla internetleverantörer så opålitliga?
Eller blir det för dyrt med frakter?
Eller är det för långa levernstider? Om det är levernstiden som är problemet är det väl bara att planera lite i förväg och sen ta allt panikartat hos den lokale handlaren...
Är nog inte så lätt att "planera lite i förväg" då de flesta kunder inte har någon framförhållning överhuvudtaget, eller ska hantverkaren beställa upp allt möjligt som ev kunden inte vet att den behöver? och den lagerhållningen ska vara gratis?

Eller besöka kunden 1ggr för genomgång och komma tillbaka om 1 vecka när prylarna kommit?

Sen tar det säkert längre tid på "kontoret" att lägga in ordern med alla delar än att hos grossisten med deras kunniga personal tala om vad man behöver eller ev plocka i hyllorna själv

om det sen blir problem med någon del ska de då hålla på med någon enternetbutik
med allt det innebär att returnera felaktiga varo,r vänta på ny del mm Tror inte det!

Så en rimligt påslag mot t.ex rinkaby är nog ca 50% då även om rinkaby köper från samma grossist så är ju grossistens egna hämtlager med personal att se som vinstdrivande inom bolaget
 
w_larsson skrev:
När jag jämför fakturan mot Rinkaby så skiljer det mellan 300-400%!
Det där känner jag mycket väl igen. Råkade ut för precis samma sak med min första röris med påslag på vissa saker med 400%.

Första reaktionen var ren och skär ilska men efter att ha sansat mig lite och funderat över att få fakturan sänkt så tog jag den mjuka vägen. Ringde upp honom vänligt och påtalade att han måste ha kollat i fel lista och om han kunde se över det igen. Han muttrade lite surt och lovade att återkomma. Kort därefter damp det ner en ny faktura i brevlådan på 11 000:- istället för 27 000:-.

Jag får väl skylla mig lite själv att jag inte begärde in offert på hela kalaset. Men jag fick stort förtroende och han hade nystartad firma och verkade tacksam för att få jobbet. Många är väl liksom jag lite blåögda och tror gott om folk, tråkigt att man inte kan fortsätta med det.
 
ett problem för rörkrökarn e ju att får han inget påslag på matrialet ,hur ska han då motivera sej med att hålla med garantier ,första året får han ju från leverantören andra året mot konsument måste han hålla själv. En variant e ju att kunden köper hem allt matrial själv o betalar bara timpeng,men då betalar väntetid ifall något blir felleverat, o står själv för garantierna
 
Att prylarna skulle fungera så dåligt att man behöver ha mer än 15% prispåslag bedömer jag som fullständigt osannolikt.
Diskussionen handlar inte om prispåslag på 15% utan snarare 200-300%.

Problemet ligger nog främst i att förutsättningarna för att kunna utföra arbetet effektivt är ganska dåliga och många rörfirmor klarar därför inte av att debitera 40h/vecka och VVS-montör.

Men det vore intressant att se vad tingsrätten skulle döma, vet någon om det finns några domar?
 
Mikael_L
larsson r skrev:
ett problem för rörkrökarn e ju att får han inget påslag på matrialet ,hur ska han då motivera sej med att hålla med garantier ,första året får han ju från leverantören andra året mot konsument måste han hålla själv. En variant e ju att kunden köper hem allt matrial själv o betalar bara timpeng,men då betalar väntetid ifall något blir felleverat, o står själv för garantierna
Jag har sålt hemelektronik där vi kunde ta över garantiansvaret från Svenske generalagenten mot 1,5% lägre inköpspris. :)
Så garantikostnaden låg antagligen däromkring.

Jag kan ju undra lite över hur många klämringskopplingar och ballofix-ventiler en rörmokare garantireparerar under ett helt yrkesliv :rolleyes:
... Men det verkar alltså gå sönder väldigt ofta, typ 4 ggr under garantitiden 2 år ... eller ... :rolleyes:
 
larsson r skrev:
ett problem för rörkrökarn e ju att får han inget påslag på matrialet ,hur ska han då motivera sej med att hålla med garantier ,första året får han ju från leverantören andra året mot konsument måste han hålla själv. En variant e ju att kunden köper hem allt matrial själv o betalar bara timpeng,men då betalar väntetid ifall något blir felleverat, o står själv för garantierna
Är nog ingen som vill hindra hantverkaren att ha ett materialpåslag, men det skall vara innom rimliga gränser.

TS skriver:
När jag jämför fakturan mot Rinkaby så skiljer det mellan 300-400%!
Anser du då att jämföra med Rinkabyrör på detta vis är helt fel då deras prissättning är helt fel?
Eller att 3 - 400% påslag på Rinkabys priser är ett helt normalt påslag?
 
Kan flika in att även jag gjorde misstaget att låta en röris komma hem och fixa vattenburen värme till vårt garage.

"Dom körde småjobb på löpande men inte mer än 5000:-" skulle det kosta. Killen som kom pratade i telefon mest hela tiden, dagen efter läckte det men alla på bygget var på kickoff (fick jag senare veta) och gick inte att nå.

På Måndag kommer en annan röris och fixar läckan och fakturerar för 2h extra + resa?

Behöver jag säga att 5000:- inte stämde..
 
Zixten skrev:
Är nog ingen som vill hindra hantverkaren att ha ett materialpåslag, men det skall vara innom rimliga gränser.

TS skriver:

Anser du då att jämföra med Rinkabyrör på detta vis är helt fel då deras prissättning är helt fel?
Eller att 3 - 400% påslag på Rinkabys priser är ett helt normalt påslag?
Jag har faktiskt inte blivit riktigt klok på vad påslagen egentligen är.

Det är svårt att veta vad rörfirmorna verkligen har i inköpspris. Jag ser det inte som omöjligt att de betalar mer hos grossisten än vi gör hos Rinkabyrör.

Men det finns ett systemfel här. VVS-montörerna handlar inte åt sig själva och har gott om jobb. Om de handlar lite dyrare åt dig, det är bara att lägga på och fakturera vidare. Därför spelar kaffekvaliteten hos grossisten större roll än vad detaljerna kostar.

Vad ska man göra?
- Min och Mikael_L:s metod är att minimera umgänget med VVSare till absolut minimum.

- Acceptera att man blir lurad

- Se till att specificera jobbet exakt, och ta in offerter.

Någon som har något annat förslag?
 
Jag måste lägga till att, fastän VVS är otroligt dyrt, ser jag väldigt få VVS-montörer med riktigt fina bilar.

Sannolikt behöver de ta så bra betalt för att gå runt. Troligen för att de har svårt att få ihop sina timmar. Om du har 3 jobb som tar 3 timmar hur fördelar du dem på dagen? Dessutom har kunderna inte speciellt bra framförhållning på sina jobb, vilket också gör det svårt att planera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.