D
Jag har lagt frigolit i källaren, vattenburen golvvärme och sedan gjutit in dem i ca 6cm betong. Jag har läst att betongen skall härda i ca 3 månader innan man kan lägga på klinker, men nu sa hantverkaren att det gäller när man gjuter grunder och inte så tunna plattor som 6cm och att man kan börja lägga klinker efter kanske 1.5-2 veckor.

Några synpunkter?
 
Mikael_L
Jag undrar om härdningen och därmed krympningen verkligen går fortare med en tunn platta ...
Att den snabbare blir torr, ja. Men vad jag förstått är det krympningen som ska bli färdig.
 
Det finns ett program som heter Torka S som du kan använda för att räkna ut när ditt golv blir beläggningsbart. Registrera dig så är programmet gratis.
 
D
Tack. Provade det, men jag förstod inte speciellt mycket. Vet ju inte vilken slutfuktighet jag bör uppnå och vet ju dessutom inte om det är fuktighet eller härdning som är kritisk.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det är fuktigheten som du ska oroa dig för. När fuktigheten är rätt har betongen brunnit klart. Vid +20 grader så tar det betongen 27 dygn att nå full hållfasthet. Du ska sikta på under 85% om du ska ha tätskikt, 90% om du ska lägga klinker utan tätskikt. Vilken betongkvalitet har du använt? Värme i rummet? allt spelar in när du kan lägga golv.
 
D
10cm frigolit ovanpå betongplatta, slingor med 20mm pex-rör i rörhållarskenor, 6150 armeringsnät på 2,5cm höjd, ca 7cm betong med finsats (från Skanska/Vikans kross). Skall lägga klinker utan tätskikt.

Temperatur i rummet >20 grader (pga värmen som betongen avger just nu, annars runt 15-20 grader). Väldigt hög luftfuktighet i rummet nu. Funderar på när det är dags att köra igång en luftavfuktare (när betongen inte behöver luftfuktigheten mer?).

Gick in i TorkaS och valde:

Platta på mark - frigolitisolering
Betongtjocklek 7cm, isolertjocklek 10cm
Lät betongvärdena vara på default (vet inte vad de betyder ändå).

Gjutning, tätt hus och styrd torkning 14/9-2011.
Slut 14/10-2011
Ort: Göteborg
Torkklimat: 20 grader 60% rH

Då kommer jag ner till 90% rH på 40% av tjockleken den 1 November (ca 46 dagar).

Men jag fattar inte vad diagrammet med en massa färger under är (fuktfördelningen)? Ser man betongplattan från sidan där och ser rH på de olika nivåerna i plattan då? På vilken nivå är det jag skall ha kommit ner i 90% i så fall?

Är det en bra idé att slå på golvvärmen för att torka ut plattan? Har läst en del om att man torkar grundgjutningar på det sättet? Men klinkersättaren tyckte istället att man skulle vänta länge innan man använder slingorna.
 
Det är fukthalten i olika nivåer du ser precis som du skriver. Det är på 40% djup du ska titta. VCT står för förhållandet mellan vattenhalt- cementhalt i betongen, den står utskriven på följesedeln som du fick från betongstationen.
 
3månader brukar vara rekommenderat, sen finns fix som klarar plattsättning efter 28dagar

För fuktigheten så spelar det ingen roll med plattsättningen om det inte ska vara tätskikt
Krympningen däremot även om du lägger plattor efter 3månader så kan plattorna släppa eller spricka
Behövs inte mycket till krympning förrens problemen kommer, testa att lägga en 2m tumstock mot en vägg och tryck fram den 3-5mm och se vad som händer
 
Krympningen avtar när betongen torkar ut. Sedan pratar vi om promille i krympning, och den pågår i flera år beroende på omgivningens fuktighet.
 
Mikael_L
Matti_75 skrev:
Krympningen avtar när betongen torkar ut. Sedan pratar vi om promille i krympning, och den pågår i flera år beroende på omgivningens fuktighet.
Japp, den är kraftigast i början, antagligen någon logaritmisk funktion.

Min husplatta fick några krympsprickor som syntes redan efter några dagar, men minst en har uppkommit typ ett halvår efter gjutningen.
 
D
Fick fakturan idag och betongen (CB400) hade en vct på 0.75. Det verkar jättehögt, tar hur lång tid som helst att torka ut och krymper väl som bara den? Varför väljer man en sådan hög VCT?
 
ridax skrev:
Fick fakturan idag och betongen (CB400) hade en vct på 0.75. Det verkar jättehögt, tar hur lång tid som helst att torka ut och krymper väl som bara den? Varför väljer man en sådan hög VCT?
Mindre cement - billigare.
 
D
Med tanke på att det bara var 1,8m3 och att själva transporten kostade >5,500:- så kan det inte vara mycket de sparat in på det...
 
ridax skrev:
Med tanke på att det bara var 1,8m3 och att själva transporten kostade >5,500:- så kan det inte vara mycket de sparat in på det...
Förmodligen inte.

En annan aspekt är att om man tänker på miljön så är det ju positivt att det inte slösas med cement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.