Av en händelse sprang på jag på en gammal tråd om spiskåpa i plåt, men hittade inte något om hur det blev sen.

Vi vill ha just det, spiskåpa i plåt över vår hörnställda spis. Har sett några vitmålade, bla i Gysinge. Var mycket nätt och snyggt.

Svart tänker vi, spisen är svart och köket i övrigt i vita brutna kulörer.
Vårt kök är litet och eftersom det inte finns någon vedspis kvar är murad kåpa inte aktuellt för oss. Tycker dessutom det blir alltför klumpigt.

Är det någon som faktiskt har plåtkåpa beställd hos plåtslagare?
Inte modell takhängt rör som man hittar hos köksleverantörerna.
Målad?
linoljebränd?

Tankar, ideér, förslag?
 
Vad är det för typ av spiskåpor som finns hos Gysinge, är det handgjorda i plåt som sedan målats vita?

Hos en annan byggnadsvårdsbutik, Nacka Byggnadsvård, har jag sett en handgjord i plåt fast omålad. Den hänger lite avsides i ett hörn men med en info-skylt om att man kan beställa i olika utföranden. Den är jag själv rätt sugen på när jag kommer till köksrenoveringen som ska genomföras inom ett par år. Vi har också en vedspis i ett hörn och vill ha en fin spiskåpa i gammal stil.

Vad det gäller färgvalet undrar jag hur vanligt svart var förr. Jag har hållit utkik efter hur kök från runt 1900 sett ut för att hitta inspiration till vårt kök och i de gamla fotografierna i böcker och på internet som jag sett har jag nog aldrig sett svart. Gamla bilder är ju svartvita så det är lite svårt att se men de ser aldrig ut som de var metallrena utan alltid målade men jag skulle nog tro att kulören var samma som väggarna så att kåpan smälter in.

Fast själv drömmer jag lite om en spiskåpa som är hopfalsad/-nitat av mindre plåtrutor för att få en levande yta och som är metallren, gärna av koppar eller zink. Det är nog lite kitschigt med byggnadsvårdsrenlighetsmått mätt. Men, man får väl ha det som man vill ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.