D
Skall putsa källaren på insidan som är uppmurad med Leca. Skall lägga på så tunt lager puts som möjligt. Läste Webers egen broschyr http://www.weber.se/uploads/media/putsa_07.pdf där det står att man skall grunda med rödgrund utomhus (vilket antyder att det inte behövs inomhus). Däremot när jag ringde deras kundtjänst så tyckte de absolut att man skulle grunda med rödgrund. Har sett en del gamla trådar här också och inte kommit till någon klarhet om hur man bör göra.

Skall sedan måla putsen med silikatfärg. Har hört att man skall vänta länge innan man målar, men jag skall ju putsa tunt (kanske runt 3mm). Om man målar två lager, kan man måla ett lager ganska direkt (efter någon vecka eller när det verkar torrt) för att få ett drägligt utseende och sedan måla andra gången efter ett par månader?
 
Redigerat av moderator:
Vad jag förstår behöver du inte rödgrund (A-bruk) inomhus. Rödgrunden absorberar inte vatten lika bra som utstocknings bruket (B eller C) vilket gör att man minskar risken föra att väggen får ett rutmönster vid regn .

/Peter
 
  • Gilla
JJ@Kilan
  • Laddar…
ridax skrev:
Har hört att man skall vänta länge innan man målar, men jag skall ju putsa tunt (kanske runt 3mm).
Det tror jag blir väldigt svårt. Vad är det du försöker uppnå?
 
  • Gilla
balja
  • Laddar…
D
En slät vitmålad putsad vägg inomhus. Är det 3mm du menar är svårt med t.ex. Weber 133. I produktbeskrivningen står det ju max 5mm påslag per skikt. Då borde det väl inte vara omöjligt att göra ett 3mm skikt (eller kanske 5mm)? Menar du att det inte skulle fästa, att det skulle bli ojämnt eller att det skulle lysa igenom?
 
Normalt brukar putstjockleken bli ca 10 mm. Dessutom brukar man grunda innan, i alla fall på lättbetong. Jag menar att 3 mm blir svårt, speciellt om du ska näta också. Visst, det kan lysa igenom ett och annat. Å andra sidan är det riktigt att Weber 133 nämner max 5 mm påslag. Weber 222 anger 10 mm.

Tänk också att man putsar för att få väggar lodräta. Räcker då 3mm putstjocklek?
 
D
Talade med finja idag och de sa att man absolut inte behöver grunda på leca inomhus. Då nu har vi tre varianter:

Weber skrift: behövs inte inomhus
Weber telefon: skall grundas
Finja telefon; behövs inte inomhus
 
Grunda, eller inte grunda inomhus -
Det handlar om att bättra på vidhäftningen. På leca inomhus klarar man sig utan att grunda, men då bör man stryka på primer för att lecan inte ska suga åt sig för mycket vattnet ur bruket/putsen. Mig veterligen stryker ingen på primer för att det blir en ganska dyr historia. Därför grundar man, utan att egentligen behöva göra det på leca. Hoppas du förstår vad jag menar ;)
 
Jag tror som isolde att det handlar om vidhäftning.

Frågan är dock om det verkligen blir billigare med rödgrund, det är inte särskilt billigt det heller! Och det lär gå betydligt fortare att prime'a än att lägga på rödgrund... Om det blir lika bra vidhäftning på prime'ad leca jämfört med rödgrund kan man också fråga sig...
 
D
Rödgrund är ju ganska dyrt, ca 25:-/m2 och dessutom besvärligare att lägga på än primer. Så finns det någon billig primer som kan funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.