Thomas Lundquist skrev:
Jag tycker att ska man ha keramik som ytskikt så väljer man BKR-s brancshregler.
Man kan naturligtvis bygga sitt egna badrum själv, men utan råd av hantverkare/ experter så blir det lätt fel.
Det är så mycket som ska byggas och planeras innan själva tätskiktet är på plats.
Den informationen hittar man aldrig i en folder eller på ett forum. Den kunskapen skaffar man sig enbart efter erfarenhet.
Det håller jag inte alls med om. Jag är en klassisk kontorsråtta, uppvuxen i betonglägenheter, som alltid haft en önskan om att få bygga. När vi köpte huset hade jag knappt hållit i en hammare. Vi skrev avtal sept 2009, inflytt mars 2010. Tiden där emellan läste jag tills ögonen blödde på det här forumet, i branschreglerna, på diverse hemsidor, bloggar, tillverkarnas anvisningar.

Jag har nu renoverat halva huset inkl byggt kök och badrum. Det är en lite jobbig process att samla på sig den teoretiska kunskapen, men är man sedan normalt händig så är det inga problem att bygga. Som någon här på BH har som signatur: en hantverkare gör inte jobbet bättre, bara snabbare. Och jag vill mena att det är det som skiljer lekmannen och hantverkaren åt: lekmannen gör ett moment en gång, då tar det tid. Hantverkaren har gjort det många gånger och kan då göra det mkt snabbare.

Så min slutsats är att kunskap visst går att skaffa sig utan praktiskt erfarenhet. Och man kan visst bygga utan råd från sk experter.
 
Byggmentor.se är en otroligt bra hjälp för er som vill göra saker själva, de tillhandahåller allt från branschregler till själva arbetsmomentens genomföranden samt vad man bör tänka på!

Lycka till!
Från en som bygger våtrum! ^^
 
Återigen, tack för svaren.

Vad har jag lärt mig? Att jag ska vara noggrann och läsa på om de olika systemen. Eftersom jag är för noggrann och redan har läst på alla standarder med mera så bör det lösa sig. Återkommer då fler frågetecken dyker upp, innan detta skall jag dock färdigställa ett kök, ge gärna tips om trådar som behandlar vattenburna golvvärmesystem!
 
Mikael_L
Hantverkarna har gjort jobbet många gånger, därför är dom snabbare.
Hantverkarna har gjort de flesta misstagen en gång, därför ramlar dom sällan i fallgroparna.
(Eller så har kollegorna berättat om misstagen, det kan ju räcka ;)).

Klantverkarna däremot, dom gör misstag gång på gång samt skiter i regler och det teoretiska.
Så söker man en hantverkare så ska man se till att få tag i en sådan, annars är det definitivt bättre att försöka göra det själv.

Amatörerna kan ligga på hela skalan, beroende på hur man är lagd, men merparten tror jag tar jobbet på stort allvar och gör ett jättebra jobb, däremot tar det (ofta) längre tid.
Men precis nygjorda badrum i hus/lägenheter som är till salu, gjorda av säljaren, själv tycker jag nog att man med rätta kan vara lite observant med. Ty det finns många därute som spekulationsrenoverar, tyvärr.

En firma som denna ger mig bra vibbar.
http://osdkakel.se/index.php?pid=69
Berättar man utförligt hur man gör saker och ting på sin hemsida så har man gott självförtroende och vet med sig att man som företag är såpass bra att hempulare och konkurrens inte är något egentligt hot.
För så är det nog, de bästa hantverkarna blir aldrig utan jobb.
 
Mikael_L skrev:
Hantverkarna har gjort jobbet många gånger, därför är dom snabbare.
Hantverkarna har gjort de flesta misstagen en gång, därför ramlar dom sällan i fallgroparna.
(Eller så har kollegorna berättat om misstagen, det kan ju räcka ;)).

Klantverkarna däremot, dom gör misstag gång på gång samt skiter i regler och det teoretiska.
Så söker man en hantverkare så ska man se till att få tag i en sådan, annars är det definitivt bättre att försöka göra det själv.

Amatörerna kan ligga på hela skalan, beroende på hur man är lagd, men merparten tror jag tar jobbet på stort allvar och gör ett jättebra jobb, däremot tar det (ofta) längre tid.
Men precis nygjorda badrum i hus/lägenheter som är till salu, gjorda av säljaren, själv tycker jag nog att man med rätta kan vara lite observant med. Ty det finns många därute som spekulationsrenoverar, tyvärr.

En firma som denna ger mig bra vibbar.
[länk]
Berättar man utförligt hur man gör saker och ting på sin hemsida så har man gott självförtroende och vet med sig att man som företag är såpass bra att hempulare och konkurrens inte är något egentligt hot.
För så är det nog, de bästa hantverkarna blir aldrig utan jobb.
Haha att du hittade just Micke som exempel :)

Håller för övrigt med dig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.