Har nyligen beställt en vattenmantlad kamin med 15kw på vattendelen. Denna ska kopplas ihop med en Ack/tekniktank på 500l som sedan ska kompletteras med solpaneler och förmodligen en markvärmepump.

Vad ska jag ha för rördimension mellan Ack-Tk och kamin? Räcker 22 mm kopparör för den effekten?

edit:
Ska tillägga att kaminen kommer stå 1 vån högre än Ack-Tk, ca 2-3 meter mellan Act-Tk och kamin.
 
Redigerat:
22 mm kopparrör bör räcka bra till detta, förutsatt att du ska köra med cirkpump (laddomat eller liknande) och inte lite på självcirkulation. Jag har en kakelugnspanna som ger lika mycket effekt ungeför och jag har 22 mm koppar (med en cirkpump kopplad till en differenstermostat). Inga problem att hinna flytta över värmen från eldstaden till acken med min lösning. Tror jag kör med cirkpumpen på läge 1 eller 2 av 3. Principen, antar jag, är att hinna flytta över värmen från eldstaden till acken i takt med att det brinner så att inte eldstaden går i kok. Sen kanske man kan hävda att det är bra med grova rör för att slippa köra cirkpumpen på högsta nivå eftersom det vispar om i acken och förstör skiktningen där (men detta är finlir).
 
Jo, kommer sätta in en laddomat och rokrörstermostat som får sköta det hela.
Har dock lite funderingar p¨å hur jag bäst ska lösa det hela med expansionskärl, det kan jag ju lämpligen sätta i toppen på act-Tk men då kommer jag få stora problem med luft i kaminen. Vill ju gärna slippa ha ett ång/blås-rör som går upp från kamin i vardagsrummet. hmmm.... ??
 
Anslut expansionskärlet längst ner i acken, inte högst upp. Sätter du det högts upp förvandlas ju expansionskärlet till ett (gummi)element. Du måste ha en avluftning på högsta nivå, dvs på högsta nivå vid kaminen en våning upp. Finns inte det i kaminen så bör du sätta ett t-rör på högsta punkt. Kanske kan vara läge att fundera på att ha en säkerhetsventil vid kaminen när du ha kaminen våningen över acken, men förstår att du inte vill ha ett utblås där. Jag kan/vet faktiskt inte. Jag har en avlyftning på toppen på min kakelugnspanna och på sotarens (som sedan skull godkänna installationen) förslag en säkerhetsventil på högsta punkt på matarröret från eldstaden till acken. Jag kan dock dra utblåsröret från säkerhetsventilen genom en vägg in till teknikrummet där acken står (golvbrunn).
 
Vad menar du med att det skulle bli ett gummielement? Är ett öppet kärl jag menar.
 
Anslut kärlet på högsta punkt och se till att all luft kan stiga dit. Då spar du mycket krångel.
 
Det får nog bli så att jag sätter ett t-kors på kaminens utlopp, "raka vägen" genom korset går acktank och "avsticket" får gå till expansionskärlet på vinden, får väl måla röret vitt så det smälter in med murstocken.

Låter det som en fungerande lösning ?
 
Låter som en bra lösning. Efter T:et ska röret aldrig gå uppåt utan bara neråt eller horisontellt mot acken
 
Jag har i sommras kastat ut kaminen och köppt en vattenmantlad kamin . Olymberyl HFB 443 aidan hette den . 15 Kw på vattnet har den . Rör från kamin till acktank blev 28 mm kopparrör .
Går säkert med 22 or med .
Slutet expansjonskärl har jag ställt uppe på acktanken .
Och ja expansjonskärlet blir varmt :S
Men det tog minst platts här :|
Vidare är detta dockat till frånluftsvärmepump Nibe fighter 310p . Här i mellan kör vi 22 mm kopparrör :)
Är supernöjd med detta hitills :D
 
Precis, men eftersom kaminen kommer stå 1 våningen över ackTk så kommer det inte vara något problem.
@Gulf: Känner väl till ditt system, har lusläst tråden ;-)
Köpte dock ingen Olymberyl. Det blev en Horseflame Yarrman istället. Men ska väl egentligen vara samma kamin med lite annan design. Jag fick lägga mina åsikter ang effekt och funktioner, men det slutgiltiga beslutet var det givetvis tjejen som fick ta och då föll visst Horseflame henne i smaken:)

Beställde vår från ukstoves.co.uk, skulle skickas i måndags men än har den inte dykt upp... :(
Får hoppas den trillar in efter helgen.
 
ang rördimension, ser nu att laddomat 11-30 har DN20 anslutningar och den ska klara upp till 30kW. Så 22mm kopparrör kommer säkert duga gott.
 
Trevligt att du känner till min anläggning d^_^b
Var inne på en viss Horsflame jag med . Mustang 577D tror jag den hette .
Den tar halvmetersved :wow:
Fast den var för bred och passade inte in på den platts jag skulle ha kaminen på .

Angående rör så kör jag 28 mm rör och 22 mm rör .
Blir övergång 28-22 till laddomaten .
Tank och kamin vill ha 28 mm rör passar bäst så men det går väll att lösa med övergångar !
22 rör lär ju belasta lite mindre på plånboken d^_^b
Jag har 22 rör mellan acktank och värmepump i dockningen då :rolleyes:
Alla rör är kopparrör skruvkopplingar och lödkopplingar har vi använt !
Sedan sätter man anliggningsstermometrar här och var på rören det är trevligt att se på när man eldar d^_^b . Ska köpa några till från rinkabyrör :D
 
Vi kollade också på den större varianten av Horseflame men insåg att den skulle bli för stor.

Har skissat upp ett systemförslag, mest för mig själv för att kunna gå igenom och skriva upp en lista på vilka rördelar som ska köpas in vid besöket hos Rinkabyrör, har en bit att köra så vill helst få med mig allt jag behöver på en gång.

Kom gärna med åsikter på systemförslaget.
systemforslag.jpg
 
Ser väll bra ut det du ritat d^_^b

Köp några rörkopplingar extra då du gör . Går åt fler än man tror :S
Fast det bör ju gå att beräkna rätt bra med denna ritning men ändå . Lätt att det fattas .
Vilken typ av kopplingar kör du då Löd skruv eller presskopplingar ??
Vi hade Löd och skruvkopplingar . Skruvkopplingar är rätt dyra :S
Men jag tänkte att de är ju engångskostnader så :rolleyes:
Alla sa åt mig att köpa och sätta på kranar lite här och var så man kan stänga om måste göra nått så man slipper tappa ut allt vatten för minsta lilla . Har väll en 4 kranar + kranarna på laddomaten samt nån unjonskoppling vid laddomat .


Denna tråden var lite inspiration för mig i början . Fins mycket info i denna samt länkar d^_^b

http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/108511-billig-vattenmantlad-vedkamin-21-kw.html

Den tråden startar ju faktiskt med en sådan kamin du valt ! d^_^b
Tror de görs på samma fabrik med ! Är bara olika modeller och firmanamn på de .
 
Har suttit och velat lite om vad jag ska köra med för rör i installationen och det lutar åt att det blir blåa rör. Helt klart billigast. Lite jobbigare att hålla på med men eftersom jag har tillgång till en verkstad med ordentliga verktyg så får det bli så.
Har inte ritat ut ventiler på så många ställen, men kommer sätta dit en del på lämpliga ställen och även förbereda för tillkoppling av slavtankar.

Bara hoppas kaminen kommer som planerat, börjar bli lite kallt nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.