Hej,

Vi planerar att renovera vår hall och installera golvvärme. Vi har varit i kontakt med två olika rörmokare som gett oss lite olika svar. Den ene menar att det kan bli problem med temperaturstyrningen i huset om man kopplar in vattenburen golvvärme med shunt och puschventil. Han menar att golvärmen då tar värme från det övriga vattenburna radiatorerna och att man bör installera en egen värmeväxlare för golvvärmen för att det ska fungera bra. Detta skulle bli en väldigt dyr lösning med separata ledningar till pumpen. Han tyckte att vi skulle satsa på elvärme istället.

Den andra rörmokaren såg inga problem med att koppla in golvvärmen på det övriga systemet. Bara man är medveten om att golvet aldrig kan få mer värme än vad som finns i det vattenburna systemet i övrigt. Eftersom det är en hall så behöver vi ingen komfortvärme utan det vikigaste är att golvet är varmt vintertid.

Är det någon här som vet om det kan uppstå problem med temperaturstyrningen på bergvärmesystemet om jag kopplar in golvvärme från det? Bergvärmen skickar ju ut temperatur i systemet baserat på utetemperaturen. Vi använder inte termostaterna på radiatorerna utan de är på fullt blås hela tiden.

Tacksam för svar!
/Emil Svedung
 
Jag har en sådan lösning i mitt hus, eller snarare till och med två extra slingor i ett annat fristående hus. Dessa är kopplade till samma system som i huvudbyggnaden innehåller flertalet lågtempradiatorer. Styrning via både inomhus och utomhusgivare. Golvvärmen är kopplade via fördelare med endast strypventiler (typ Uponor WGF). Slingorna måste ju strypas in, så att energiflödet blir lagomt, sedan gör VP resten. I mitt fall måste de strypas ganska mycket, då huvudbyggnaden är gammal med dålig isolering, den andra byggnaden nybyggd med omfattande isolering.

Det man kanske ska fundera över är om man kan acceptera de högsta framledningstemperaturer som systemet kan ge även i golvvärmen. Det beror ju helt på systemet hur varmt det kan bli, men i vissa system säker upp mot 60 grader. Själv har jag kommit upp i kring 45 gradigt vatten, och det kan jag lätt acceptera i en betongplatta som sprider värmen bra. Rören ligger under 100 mm betong ju. Det lär ju inte vara så lyckat i ett trägolvbjälklag med trä eller parkettgolv ovanpå. Då behövs nog en annan lösning.
 
Jag ska ju ha en shunt som sänker temperaturen på värmen till golvärmen så jag tror inte det blir någon risk för för varmt bjälklag. Det jag är nervös för är om inte temperaturstyrningen kommer att fungera i resten av huset om slingan till golvet vill ha mer värme än vad som finns i radiatorsystemet.
Emil
 
emil.svedung skrev:
Jag ska ju ha en shunt som sänker temperaturen på värmen till golvärmen så jag tror inte det blir någon risk för för varmt bjälklag. Det jag är nervös för är om inte temperaturstyrningen kommer att fungera i resten av huset om slingan till golvet vill ha mer värme än vad som finns i radiatorsystemet.
Emil
I vilket läge skulle golvvärmen vilja ha högre värme?

Det blir som en stor radiator med slingorna i golvet...
 
Golvet kommer väl ha någon form av termostat antar jag så att golvet inte får för mycket värme om det inte behövs. Jag tänker mig att termostaten "ropar" på mer värme om golvet behöver det även om det inte finns tillgängligt i systemet?
 
Du skriver "vattenburen golvvärme med shunt och pushventli", jag antar att du menar en kombinerad pump- och shuntapparat som t ex Wirsbo Push-12 d v s att det är en cirkulationspump som pumpar runt vattnet i golvvärmeslingorna kombinerat med en termostatstyrd shuntventil som blandar in den mängd "färskt" varmvatten i slingan som behövs för att ge önskad värme.

Har du ett tvårörssystem kan du inte få det problem du säger för då är alla radiatorer i princip parallellkopplade och gruppen av golvvärmeslingor blir som en av dessa radiatorer. Golvvärmen kan inte ta mer än 100% av flödet i sin egen gren vilket inte är mer än en vanlig radiator med fullt öppen eller borttagen termostat.

Har du ett ettrörssystem blir det väl litet annat men jag är dåligt insatt i hur såna system funkar.
 
Tack för svaret! Jag tror att vi har ett tvårörssystem men hur vet man det egentligen? Våra element har ett tillvattenrör och ett frånvattenrör. Huset är från 1930-talet. Det känns lite tryggare nu när jag fått lite feed back.

Emil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.