Hej. Har en källare inredd med gipsskivor,plast,isolering och tjärpapp närmast yttervägg. Detta har rivits ner nu, endast mindre fuktfläckar längst ner på ytterväggen, men annars är det i bra skick. Har även plastmatta limmad på golv, som skall bort. Till min fråga. Tänkte lägga typ platonmatta på betonggolv (efter rengöring), sen laminatgolv på detta. Har hört att detta är en bra lösning (tycker klinkers blir för kallt), men andra anser att betonggolvet inte blir tillräckligt ventilerat av platonmattan. Vad tycker/tror Ni ??

Mvh Rolf och Helena , 1½ planshus byggt 1961
 
Platon har ett särskilt system för inomhusbruk, jag har lagt sån i 2 rum i vår källare men med golvvärme + laminat.
För normalplattan tror jag att det är fullt tillräckligt, det är ju framtaget för just såna förhållanden, vad skulle man göra annars menar "andra"?
Klinkers blir kallt, laminat är inte speciellt varmt det heller, därför la vi golvvärme.
 
vi har lagt golvplaton och parkett, bra mycket trevligare att gå på än ett kallt betonggolv, dock kom ihåg att sätta ventilerande golvlister så att luften under platonen kan ta sig ut
 
Tror själv på idén med golvplaton. Några vänner tror endast klinkers duger, dom menar att luften inte cirkulerar under golvet, jag själv tror att det gör det. Vi har även element på långsidan av rummet, så en normal cirkulation av luften blir det. Vi lägger golvplaton och sätter lister som bibehåller ventilationen. Punkt slut. Tackar för Era inlägg-
Mvh Rolf o Helena
 
Blir det verkligen ventilation under ett golv utan mekanisk ventilation?
 
Jag tror inte alls på självventilerande platongolv. Jag tycker att eftersom det är kallt under platonen så kommer luften knappast att stiga, och därmed blir det ingen självcirkulation.

Har själv lagt blå platon i tre rum i källaren. Alla med forcerad ventilation. Isola själva tog 9000:- + moms för sin fläkt när jag begärde offert. Det slutade med ett par Clas Ohlson-fläktar för tusenlappen och hemfrästa golvsocklar. Fungerar enligt mig utmärkt.
 
Ett visst självdrag bör finnas eftersom luften vandrar runt med hjälp av elementet. Men utrymmet under platon är ju ganska lågt, så ventilationen räcker kanske inte. Funderade på att lägga en värmekabel i/vid ventilationsgolvlisten på den ena sidan, då bör där bildas en luftström, eller vad tror Ni ??
 
Vi har nu beslutat att vi ska lägga klinkers istället, med breda fogar.
 
Rolf&Helena skrev:
Vi har nu beslutat att vi ska lägga klinkers istället, med breda fogar.
bump.

Jag tror att det var det bästa alternativet. Att försöka på mekanisk väg blåsa in luft under den tunna mattan tror jag inte alls på. Klart att golvet sviktar en del när man går på det men kanske inte tillräckligt för att luften/kondensen från plattan ska komma ut genom kanterna.

Hellre svalt golv än fuktproblem. Bort med allt vatten. Vatten är inte bra för huset :rolleyes:.

Jag kommer strax att göra samma sak, vilken storlek på plattorna valde ni?
 
Rolf&Helena skrev:
Vi har nu beslutat att vi ska lägga klinkers istället, med breda fogar.
Varför breda fogar? Det samlar bara smuts och ser sunkigt ut med tiden. Klinkerplattorna andas i princip lika mycket som fogen.

Kört platon i ett rum i källaren sen 2cm frigolit (speciell från isola) och till sist laminat. Riktigt behagligt och ingen lukt 5 år senare. Endast självventilerade lister ingen fläkt.
 
Vad kostar det at lägga in golvplaton? Ska göra i ordning ett rum på ca 30 kvm.
 
har du sk granitkeramik eller porslinsplattor som det egentligen heter så tror jag att dom är ganska så täta...

undrar om stora fogar hjälper? Finns det rekommenderat på nått ställe eller är det någon som har skrivit det på nått forum någon gång och det har blivit en "sanning"
 
Hej,
Har ett gammalt garage under huset som jag tänkte göra i ordning med att inreda. Problemet är att det har varit en golvbrunn i mitten av rummet som nu är igenlagd men golvet har fortfarande fallet mot den. Tanken är att lägga Platon mattan över hela betonggolvet sen på den lägga reglar för att kunna fylla med rockwoll för att sen för på lägga nytt golv. Är detta fel tänkt?
 
  • Gilla
Detgåråthelvete
  • Laddar…
Q quilding skrev:
Jag tror inte alls på självventilerande platongolv. Jag tycker att eftersom det är kallt under platonen så kommer luften knappast att stiga, och därmed blir det ingen självcirkulation.

Har själv lagt blå platon i tre rum i källaren. Alla med forcerad ventilation. Isola själva tog 9000:- + moms för sin fläkt när jag begärde offert. Det slutade med ett par Clas Ohlson-fläktar för tusenlappen och hemfrästa golvsocklar. Fungerar enligt mig utmärkt.
hej. Kan du förklara lite mer hur du har gjort? Kanske skicka lite bilder?
 
Q quilding skrev:
Jag tror inte alls på självventilerande platongolv. Jag tycker att eftersom det är kallt under platonen så kommer luften knappast att stiga, och därmed blir det ingen självcirkulation.

Har själv lagt blå platon i tre rum i källaren. Alla med forcerad ventilation. Isola själva tog 9000:- + moms för sin fläkt när jag begärde offert. Det slutade med ett par Clas Ohlson-fläktar för tusenlappen och hemfrästa golvsocklar. Fungerar enligt mig utmärkt.
Hej! Väcker denna tråd till liv igen. Jag går i tankarna på att sätta följande fuktmatta, golvvärme 13mm isolering och sedan parkett på oisolerad betonggolv i källaren fd garage totalt ca 10kvm och funderat på mekaniskt ventilation men göra en egen istället för att köpa från isola eller jape för 10k SEK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.