Då ställer jag frågan här i stället:;)

I vårt fina femtiotalskök som vi låtit bygga om något är den utdragbara skärbrädan alldeles förstörd, den är helt sliten så det gått hål i den. Jag vill gärna byta ut den på något vis, dvs behålla träkanten som fungerar som handtag men byta ut resten eftersom en sådan skärbräda är guld i ett litet kök.

Men hur är de uppbyggda egentligen? Det kan ju knappast vara massivt trä då den är ganska lätt, men det är svårt att se hur den är konstruerad i övrigt. Vilket träslag tror ni de har använt? Jag tänkte inte göra det själv men det vore bra att veta hur de gjordes för att man vet vad man ska begära av en snickare. ;)
 
Hej
Dom är byggda av antingen plywood eller mer ofta av lamell trä skiva, en lamell trä skiva består av träribbor av vanligen furu och med ett tjokare (ca 2mm ) lager bok fanér på varje sida. ytan du skär på är alltså bok (röd bok)
 
Thomas_snickare skrev:
Hej
Dom är byggda av antingen plywood eller mer ofta av lamell trä skiva, en lamell trä skiva består av träribbor av vanligen furu och med ett tjokare (ca 2mm ) lager bok fanér på varje sida. ytan du skär på är alltså bok (röd bok)
Ok tack! Ja det såg inte riktigt ut som furu på utsidan i alla fall. Gjorde man så på 50-talet också alltså?
 
mulpac skrev:
En sådan kanske passar?
[länk]
Aha får kanske gå hem och mäta!d^_^b
Det vore ju bra om man bara behövde byta ut själva handtaget, betydligt billigare än att betala snickaren 500 pix i timmen. Fast den ser betydligt tunnare ut än vår, så jag är inte helt säker på att den funkar...
 
På Hornbach vet jag att man kan köpa skärbrädor på träavdelningen
 
De flesta byggvaruhus brukar ha sådana att köpa på "metervara". Dvs du kan få dem i den bredd du önskar. Men som du säger så passar antagligen inte "handtaget" som sitter där. Men det går kanske att såga av och byta till det gamla.
 
jac skrev:
De flesta byggvaruhus brukar ha sådana att köpa på "metervara". Dvs du kan få dem i den bredd du önskar. Men som du säger så passar antagligen inte "handtaget" som sitter där. Men det går kanske att såga av och byta till det gamla.
Jaså så lustigt! Men hur funkar det i ändarna, där är ju plywooden (eller vad det nu är) kantad med trä? Lämnar man den bara avskuren liksom? Jag tänkte att man skulle byta till det gamla oavsett, men det är förstås enklare om man slipper bygga en hel skärbräda.;)
 
Jag fick för mig att det skulle vara massiv bok men jag har faktiskt inte tittat så noga eftersom vi inte har en sådan finess hemma. Jag googlade lite för att försöka hitta en bild utan resultat men hittade ivarjefall denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/loesvirke-timmerhus/155646-utdragbar-skaerbraeda.html

Försök ta en titt på närmaste byggvaruhus och se vad som finns och berätta gärna hur de ser ut. Jag tycker det borde gå ganska lätt att såga av handtaget som sitter där och sätta dit ditt gamla. Det beror naturligtvis på hur det gamla ser ut. (Bild?)
 
jac skrev:
Jag fick för mig att det skulle vara massiv bok men jag har faktiskt inte tittat så noga eftersom vi inte har en sådan finess hemma. Jag googlade lite för att försöka hitta en bild utan resultat men hittade ivarjefall denna tråd: [länk]

Försök ta en titt på närmaste byggvaruhus och se vad som finns och berätta gärna hur de ser ut. Jag tycker det borde gå ganska lätt att såga av handtaget som sitter där och sätta dit ditt gamla. Det beror naturligtvis på hur det gamla ser ut. (Bild?)
Jag får försöka fixa en bild! Tack för hjälpen!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.