Håller på och ställer i ordning en verkstad i ett båthus, ytan är 5350x4700 mm, det är ett obehandlat rent betonggolv idag.

Kommer att ha en cirkelsåg på pall som flyttas med ledstaplare vid behov, rikt-&planhyveln får en hjulställning. Det blir ett stort arbetsbord 2400x1200 mm som man kan gå runt.

Jag behöver förslag på golvbeläggning, antingen olja eller måla, eller ska man ha något som är bekvämt att stå/gå på, golvspån, plastmatta?. Runt arbetsbordet har jag en bit gummimatta med dämpning, ska försöka få tag på mer så jag kan rama in bordet med matta.

Hu har ni gjort med era tillhåll?
 
Jag har målat betonggolv och det är allt annat än optimalt. Dels är det ojämnt (svårt att hålla rent "porerna"), dels är det hårt att stå på. Sist men inte minst går eventuella eggverktyg åt skogen om man tappar dem. Hade jag fått välja fritt hade jag velat ha ett gummi- eller linoleumgolv alternativt ett vanligt plankgolv. Det senare behöver inte vara svårare än råspont som slipas och lackas.
 
Min dröm vore att ha sånt här golv med runda upphöjningar (ca 30x 1 mm) som man brukar se på flygplatser och andra offentliga inrättningar. Tyvärr har jag bara ett grovgjutet betonggolv som är bortom all räddning.
 
Har också betonggolv :( Bra för maskinerna, stabilt och låga vibrationer. Men optimalt vore att få ha ett traditionellt trägolv som det alltid var i gamla slöjdsalar förr.
 
vojma skrev:
Min dröm vore att ha sånt här golv med runda upphöjningar (ca 30x 1 mm) som man brukar se på flygplatser och andra offentliga inrättningar.
Det var ett dito jag tänkte på. Mattiasp här på forumet har sådant golv i sin verkstad. Det är ljust och fint, sabbar inte eggverktyg, klarar tunga maskiner samt är extremt lättstädat. Dyrt är det oxo.
 
Jag vet inte vad det är för ledstaplare du har, men kan anta att det är en gammal BT Ls eller Atlet.
Dom driver vansinnigt dåligt på glatta golv så ha något strävt isåfall.

Det var väl det enda jag som truckmek hade att komma med. :)
 
phl skrev:
Det var ett dito jag tänkte på. Mattiasp här på forumet har sådant golv i sin verkstad. Det är ljust och fint, sabbar inte eggverktyg, klarar tunga maskiner samt är extremt lättstädat. Dyrt är det oxo.
Jo, det fungerar bra, men blir halt med sågspån på. Den enda fördelen med att verkstaden är så liten är att man gå loss med dyra material utan att bli ruinerad. Golvet gick loss på ca 500 kr/kvm med lim. Då är det ändå ett bra pris för den här typen av golv. Ett massivt hårdträgolv, typ ek, bok eller björk med oljebehandling hade varit mulligare, nu så här i efterhand. Barrträ är enligt min mening för mjukt.
 
Det bästa vore ett stubbgolv, iaf för känslan, hålla rent är en annan femma för att inte tala om ledstaplare.

Golvet är så nära porfritt det kan bli, dom gjorde ett bra jobb när det polerades. Lutar åt att det blir någon olje/lackbehandling då det inte stör framtida ev beläggningar. Ingen som har lagt in ett billigt laminatgolv?

När jag ändå är igång, någon som har en idé på hur man kan bygga en låg hjulburen plattform för cirkelsågen? Den väger 180 kg och mäter samma storlek som en halvpall i botten, den upplevs ibland lite hög när den står på pallen, vore skönt att slippa ledstaplaren med.
 
Vad kan det tänkas kosta att få sitt betonggolv blankt slipat?
Tycker det skulle va läckert, helt enkelt...!
 
@tullemannen, 16x5,5 m polerat i 9 steg med diamantklinga skulle kosta 25 000 SEK. Då blir det spegelblankt och dammfritt.
 
RealElwood skrev:
@tullemannen, 16x5,5 m polerat i 9 steg med diamantklinga skulle kosta 25 000 SEK. Då blir det spegelblankt och dammfritt.
Mattesnillet här; hur blir isf prisbilden mot detta...?

vojma skrev:
Min dröm vore att ha sånt här golv med runda upphöjningar (ca 30x 1 mm) som man brukar se på flygplatser och andra offentliga inrättningar. Tyvärr har jag bara ett grovgjutet betonggolv som är bortom all räddning.
 
Det står ju sig välidgt bra mot gummigolvet. Kvadratmeterpriset för poleringen landar på runt 280kr. Antar att det är exklusive moms dock.
 
Själv har jag Bergo plastgolv på betonggolv blir mjukare att gå på. Nackdelen är alla små hål i golvet när man tappar en liten skruv så är det inte bara att plocka upp. Har en liten magnet och ibland så tar det några sekunder extra om skruven sätter sig på tvären. Ifall man tappar icke magnetisk så får man bryta upp en ruta i golvet tar lite mera tid. Fördelen är att man inte behöver dammsuga så ofta och det ser alltid välstädat ut.
Tänker är att med tiden lägga någon form av trä på golvet och mitt garage golv har endast 5 cm cellplats under plattan så det bör finnas en luft spalt mellan betongen och trä golvet. Så Bergo golvet blir perfekt att lägga ett flytande trägolv på.
Tänker skaffa någon form av gummi matta att lägga framför vissa ställen i verkstaden där man står ofta tex vid arbets bänken, justersågen
Hittade golvet väldigt billigt på blocket

Pär
 
Redigerat:
Vad tror ni om att lägga ett sk. lamellgolv i trä? Dom är skiktlimmade, typ plywood antar jag, och bygger bara ca 14mm, kan läggas flytande ovanpå betonggolv.Har inte sett några priser, men b.la Siljan har några varianter. Blir det tillräckligt stabilt för att flytta lite större maskiner på hjul?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.