nimphidia skrev:
Vill veta mer! Ingen som vet ngn svensk åf utav plastskivor för fasader ?
Allox är återförsäljare. Jag länkade till dom i första inlägget. Dom har stående och liggande panel och massa lister och tillbehör. Allox är trevliga. Jag har själv fått hem lite provbitar. Jag ska tilläggsisolera och byta fasad snart och har börjat utvärdera alternativ till trä.
Har även kollat på Marmoroc "hängtegel" och Ivarpanel som är en "fibercementbräda".

EDIT: Ser att du skrev skivor. Du kanske är ute efter ngt annat än dom längder som Allox har?
 
Redigerat:
fjohansson skrev:
Nu kanske man avslöjar sin okunskap om plastfasader eller i ytterväggar i allmänhet, men pvc måste väl vara diffusionstätt och den sitter på utsidan. Jag antar att det räcker med tillräcklig ventilation mellan plastytan (skalet) och själva väggen?
Ja den monteras med luftspalt bakom. Är säkert en väldigt säker konstruktion fuktskademässigt.
 
Som det här? :)
-Så gör dem det 'over there' hos en av modulhustillverkarna. Notera diffspärrens placering. Platsen var Indiana, så det kan bli hyfsade vintrar trots att det ligger på ungefär samma breddgrad som Rom.
 
  • SANY0324small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare en närbild på träimitationen.
 
  • SANY0322small..JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, diffspärren skall ju ligga på den varma sidan, och det blir vanligen utsidan i USA.

F.ö. kan jag intyga att det ser ut precis så där. Snabbt att montera, såg ett gäng mexikanare slänga upp en hel gavel på nolltid utrustade med häftpistol och sax.
 
mycke_nu skrev:
Ja, diffspärren skall ju ligga på den varma sidan, och det blir vanligen utsidan i USA.
Så sant, tyvärr fick jag ingen bra bild på isoleringstjockleken. Utan att över/underdriva så låg total
väggtjocklek runt 10cm..
Givetvis fanns det ju go' luftvärme såklart och mysiga beige/bruna heltäckningsmattor. Lite OT men sådana fanns det även i princip i hela Minneapolis flygplats. Mmmm.
-Ska försöka få upp lite mer bilder(entrén + lite till) under någon lunchpaus.
 
Du kanske är ute efter ngt annat än dom längder som Allox har?
Tänkte mer på skivor i plast, typ som minerit/gpisskivor eller liknande.
Någon som vet ngn åf ?
 
"hheheh", hur går det för dig med Ivarpanel?

Jag funderar på att beklä en enplansvilla med Ivarpanel och har fått några adresser för referensbesök. Villan ligger mycket väderutsatt och jag gillar underhållsfritt!

/ Johan
 
millbergs skrev:
"hheheh", hur går det för dig med Ivarpanel?

Jag funderar på att beklä en enplansvilla med Ivarpanel och har fått några adresser för referensbesök. Villan ligger mycket väderutsatt och jag gillar underhållsfritt!

/ Johan
Fick hem materialprover och det ser ut som ett fint material men PRISET, ujuj. Att köpa via Bygma skulle för mig kosta 179kr / bräda. Varje bräda är 3,6m lång, 19 cm bred tror jag det var. Jag vill dessutom sätta den som lockpanel så det kommer ju gå åt några brädor. Sen tillkommer en hel del frakt också från Malmö upp till mig i mitten av sverige så jag har lagt ner tanken på Ivarpanel.
 
Såg tråden och tänkte att jag måste passa på att rekommendera Lavella spont (svensk tillverkad) som sattes upp på mitt hus 1968 och är nästan som nytt ännu idag. Aldrig tvättat och ser fortfarande helt fräscht ut. Idag säljer de bara den vita panelen då de färgade bleknade en del med tiden, ser fortfarande okej ut dock. Extremt nöjd och har därför tänkt skaffa pvc igen nu när jag skall tilläggsisolera, men Lavella sponten är väldigt dyr (ca 400kr/m2) så det blir säkert någon av de nämnda Allox eller Eurostyle, hoppas de är lika bra. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

http://www.rbglasplast.se/

/Henrik
 
I min värld där jag bor, är ett ytskikt som försöker att efterlikna något det inte är, helt enkelt bannlyst. Det känns bara pinsamt när man ser dessa "klinkergolv" i laminat för att inte tala om de amerikanska plastpanelerna på bilderna ovan. Varför inte låta trä vara trä, sten vara sten och plast vara plast?
Jag är inte emot plast eller andra material än trä på en fasad, tvärtom, det skulle kunna bli riktigt läckert bara man inte försöker få det till att se ut som
sten eller trä...
Varför inte en snygg fasad i plåt? Hade varit riktigt kul. http://www.plannja.com/templates/PageW____1927.aspx
 
Jag tycker plåtfasad är snyggt, skulle definitivt platsa på en nyfunkisvilla.
 
fresve skrev:
Jag har inga mer bilder, men det ser mer ut som "funkispanel".. Det är heller ingen träimitation som synes på några av länkarna, helt plant.
Dock, det är inte jättesnyggt, men helt sjukt praktiskt på hyreshus, det är tillräckligt jobbigt att måla fönster o knutbräder på detta stora huset.

Att försöka fejka trälook tror jag aldrig man blir nöjd med, bättre då att hitta material som är snygga, och inte försöker efterlikna ngt annat.
Hej,

Har ett hus där jag satte på plastpanel i början av 80-talet. Ser ut som på din bild.
Behöver komplettera med några kvadrat. Vet du eller någon annan var man kan köpa detta utmärkta material??
 
Allox AB är återförsäljare för Kaycan PVC fasad. Dom har en hemsida full av information om PVC fasad
www.kaycan.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.