Kan ha hamnat i fel forumdel.

Ringde i dag till en firma för att fråga om pris för att ta upp ett hål i mitt garagegolv.

900x1500 mm ca 120 mm tjock sula.

"2500 + moms" var svaret.

"...minus 50% i ROT-avdrag" hängde jag på.

"Nej. Eftersom det är maskiner som gör jobbet så kan man inte göra ROT-avdrag.":wow:

Har han helt missuppfattat grejjen med ROT-avdrag eller är han bara en gammal hederlig paragrafryttare. Eller har han helt enkelt bara FEL?
 
Det beror. Är garaget ihopbyggt med huset så kanske du kan få ROT, om inte så kan du glömma det.

Menar han att han bara startar maskinen då sen åker iväg och gör annat? Om inte så tar han ju ut timlön och borde ju då kunna ge ROT på det, dock kanske det mesta är maskinkostnad och inte timkostnad.
 
Det är endast vid nybyggnation av garage och carport som det är krav på att det ska vara ihopbyggt, då räknas det nämligen som tillbyggnad.

Rimligen borde arbetet innehålla en del arbetskostnad som är avdragsgill.
 
Sorry för off-topic, men jag är nyfiken på vad du skall ha hålet till?

Använder han något slags handverktyg så borde det ju gå att få ROT på alltihopa. Om han istället hyr in en "håltagningsrobot" och står bredvid och tittar på, så blir det värre. Maskinhyra får man inte ROT på, bara arbetskostnad. Vilket som är vilket...?
 
Hålet ska användas till ett hydrauliskt lyftbord 800 x 1400 mm.

Ja jag tycker att det är märkligt om man inte får göra avdrag för att han använder en maskin i arbetet. Vilken yrkesgrupp gör inte det?

Ska snickaren hålla isär tiden som han använder skruvdragare från tiden han använder hammare?
 
vojma skrev:
"Nej. Eftersom det är maskiner som gör jobbet så kan man inte göra ROT-avdrag.":wow:
Det lät spännande. Förklarade han hur du skulle betala maskinen? Tar den emot pengar eller vill den ha betalt i smörjolja eller liknande?
 
Nu vet jag inte hur fort det går att såga upp ett dyligt hål men ett par timmar bör det väl ta. Till det kommer restid ca 2 timmar då firman håller till i grannkommunen. En timma för städ och bortforsling är väl också rimligt. Alltså totalt ca 5 timmar.

Har dom en timdebitering på 500kr så stämmer det ju ganska bra.

Nä han ville nog inte ha jobbet helt enkelt.
 
Ingen ROT på restid,
 
Han kan väl vara lite kreativ å bara ta betalt för arbetstiden?
 
huggan skrev:
Ingen ROT på restid,
Resa ingår ju i arbetstiden så det är inga problem.
 
Vojma - Kolla vad det kostar att skicka bilmaskinen på Bussgods så får du göra det själv! ;)
 
Allt handlar ju egentligen om hur kreativ man vill vara vid kvittoskrivningen.

Tack för erbjudandet Slacker men jag har kollat på Cramo om en betongsåg och det skulle kosta runt en tusenlapp för en helg. Tror inte man skickar bilmaskinen ToR för det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.