Hej alla!

Har sökt på ämnet men inte lyckats få svar :D

Två klinkerplattor har spruckit och det är ett väldigt utsatt område (under duschen). Jag vill helst inte byta plattan då det är ett känsligt zon och vill inte skada tätskiktet (heter det väl?).

Hur fixar man det på bästa sätt? Sätta jag sätta vanlig silikon fog eller kakelfog eller har ni några andra vettiga lösningar???


Tack på förhand!
MVH

Samuel
 
När en platta spricker tyder det oftast på att den har dålig täckning av fix på undersidan och då är det oftast ganska lätt att plocka bort den utan att skada tätskiktet så är man försiktig bara så bör det fungera...
 
  • Gilla
Sindac
  • Laddar…
Tack Paul!

Jag tänkte fixa det om några dagar. Det är så här att det har duschats några gånger efter att sprickan upptäcktes (ej hos mig) så jag undrar om jag ska ta bort kaklet och låta det "torka" några dagar när det ända ska göra till helgen. Tills dess är det duschkarens så klart :D

MVH

Samuel
 
Tror inte du behöver låta det torka så våldsamt mycket faktiskt...
 
Hej igen Paul!

Jag har lite funderingar gällande om tätskiktet är skadat eller ej.
Ser man det direkt när man lyfter plattan? Om det är skadat kan jag fixa det när jag ändå håller på? Typ köpa nytt tätskikt och bara täcka över där. Vad köper man då? Det är ungefär 4 - 5 plattor som ska bytas.
Det är ändå ett utsatt område (zon 1, under duschen).

Tack på förhand

Samuel
 
Har du 5 trasiga plattor i duschen? Känns som det är mer problem än vad du tror. Plattor spricker inte bara så där utan vidare. Att reparera tätskickt i våtzon 1 är inget jag skulle göra.
 
Tyckte du skrev först att det var 2st men nu kan jag börja reagea likt Stefan N...
Frågan är vad som är problemet... Hhmm...

Att laga tätskiktet är ofta ganska svårt och är det rollat tätskikt är det väldigt svårt och nästintill omöjligt...

Man får bedömma från fall till fall men det är tyvärr inget man kan göra på telefon eller internet...
 
Att plattor spricker eller lossnar kan väl annars vara en indikation på att underliggande spånskiva sväller pga fukt. Vet du vad det är för underlag?

Vet du hur det är byggt och när?
 
Tack för svar alla!

Jag tittade lite närmare på det idag. Föräldrarna hade berättat att de hade tappat en fotsten, men det är mer än så.


Jag lyckas tyvärr inte bifoga en fil men om man tänker sig brunnen i centrum och 5 st närliggande klinkerbitar runt om så går det en lång spricka genom alla. Det är liksom inte krossat utan en jättetunn spricka. Men marken ser inte "skev" ut. Det är tyvärr det värsta tänkbara stället, runt brunnen. Det här med tätskikt och badrum är långt utanför vad jag kan, (jag pillar på det mesta men badrum/vatten och el rör jag aldrig liksom).

Vad är det värsta scenariot som kan ha hänt? I så fall kan jag se det? Jag tänkte ta bort kakelbitarna och det gamla fixet och se hur det ser ut. Återkommer om detta!

Vad tycker ni att jag ska göra?

Gällande underlagg vet jag inget om. Huset är 15 år gammalt och byggdes via en känd tillverkare (Myresjöhus). Svårt att tänka mig att det skulle vara "fuskbyggt", allt annat i huset är välgjort enligt mina ögon, men det man inte ser är en annan historia....



Tack på förhand

Samuel
 
Redigerat:
Jag tror att det bästa är att låta det vara
 
nino skrev:
Jag tror att det bästa är att låta det vara
Instämmer ifall det bara är en liten spricka som man inte kan skära fötterna på...
 
är det en vass kant så kanske man kan skrapa eller ta vinkelslipen med diamantklinga och såga i sprickan, någon mm, lite försiktigt och sen foga
är spricka pga en tappade sten så bör det inte vara någon fara för vattenskada

vad är en fotsten föresten?
 
Hur kommer det sig att jag ska låta det vara? Om det ligger nåt under och trycker upp och spräcker plattorna borde det väl fixas? (nån nämnde om att fukten gör att det svullnar och spricker). Blir det inte liksom som att soppa damm under matten om jag bara fogar över det?

Jag har nog varit lite otydlig. Det är förutom en lång spricka även krossat pga stenen. Men krosset är inte jättestort, om det skulle blir aktuellt med fog är det inga problem. Sprickorna är inte vassa på nåt sätt, det ser liksom ut som att plattorn har dragits isär, inte att de har "lyft" sig och böjts av.... svårt att förklara.

Roligt att du frågar efter fotsten. :D Det är en lite mjukare och porös aktigt sten som man använder på hälen när det blir hård hud liksom. Jag har inte sett så ofta i Sverige. Är nog vanligare i varmare länder (typ Iran där jag kommer ifrån), där det är varmt och torrt så blir det väldigt tjock och fjällig hud då man går barfota oftare.... typ så....
 
Vet du om sprickorna är pga den tappade stenen? eller har sprickan kommit först sen blivit förvärrad av stenen?
 
Ett foto skulle förenkla oerhört ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.