Hej!

Säg att det fanns en lång tråd om vilket typ av golv man vill ha i köket.

Men min tråd skall endast diskutera vad som är snyggast.

Jag har lagt parkett i köket, tyvärr. Jag tror jag ångrat mig. Golvet kostade ca 455kr/kvm , kliker jag hittat kostar 150kr/kvm, jättesnyggt som jag lagt i hallen.

Från hallen går man in i köket, och det skulle vara mycket enhetligare o snyggare om man fotsatt med hallgolvet i i köket. Det blir för pluddrigt med olika golv i varje rum. Jag har fiskbensparkett i v-rummet, nyare parkett i sovrummet (samma som i köket)

Jag kanske river ut trägolve tjag nyss lagt i köket o köper klinker istället. Jag tycker klinker är snyggt som attan i kök, o tycker trägolv i efterhand känns fel. Kolla man fina hus i sydeuropa så finns det bara stengolv i köket.

Varför la jag trä? hade lite brottom och hade inte lagt klinker innan, var osäker. Samt att jag var rädd att sten skulle bli för kallt för fötterna, men jag går sällan barfota hemma.

Tycker inte ni trägolv ser fult ut i köket? det passar inte i mina ögon, som att han parkett i badrummet - känns fel.

Sen så är ju kliker klockrent om man skall se till det praktiska. Väta, märken efter möbler o vitvaror.

Hmmmm....blir tokig. Vill nån köpa det lagda golvet? :-D
(Kährs Copenhagen sidanmatt lack, 15mm. )

 
Det känns säkert i plånboken att riva ut nyinsatta grejer, kanske går det att använda nån annanstans.

Håller med om att klinkers är snyggt, lätt att hålla rent och finns i bra prisnivåer. Har man öppna planlösningar som du beskriver så står man alltid inför dilemmat att få enhetlighet att passa med det praktiska, och trägolv i köket kanske inte är jättepraktiskt. På forumet här finns det många som valt det ändå, då kanske man har förseglat skarvarna med lim eller specialfog för att slippa bekymra sig om man skulle spilla ut nåt.

Tänk på att klinkers är sten, tappar du nåt riskerar nåt att gå sönder, antingen föremålet eller klinkerplattan. Å andra sidan kan man ju repa parketten. Klinkerplattan kan iofs bytas lättare än parkett (om man lägger undan några plattor).

Har du golvvärme så är den något kyliga känslan inget problem, på sommaren är det dessutom svalt o skönt att gå på.

Själv försöker jag nog lägga klinkers i hall, matdel och kök, det är öppet emellan och jag kommer att ha golvvärme så det blir nog bra.

Tråkigt för dig att göra om jobbet. Kolla några olika alternativ "live" och se om du får mer respons här på forumet innan du bestämmer dig.

Lycka till!

/me



 
Tycker parkett är snyggare i kök.
Har parkett samma i hall och kök som går ihop.


/M
 
Jag har lagt stavparkett i köket. Så vackert att jag nästan blir gråtfärdig. Parketten är oljad i rutmönster. Maffigt intryck med fantastisk lyster. Förmodligen bidrar kökets storlek, cika 25 kvm, till det maffiga intrycket.
 
vi lever i en galen slit och släng värld, men
som arkitekt måste jag säga att olika blandade
typer av golv verkligen ger ett trist uttryck. När det
gäller ytskikt tycker jag hela ytor med genomtänkta
möten känns viktigt.
Till detta kommer sedan detaljer såsom möbler,
tavlor och andra saker man känner för som gör hemmet.
Tänk helhet, klinkers i köket!
 
josefin h skrev:
vi lever i en galen slit och släng värld, men
som arkitekt måste jag säga att olika blandade
typer av golv verkligen ger ett trist uttryck. När det
gäller ytskikt tycker jag hela ytor med genomtänkta
möten känns viktigt.
Till detta kommer sedan detaljer såsom möbler,
tavlor och andra saker man känner för som gör hemmet.
Tänk helhet, klinkers i köket!
Just därför. Eftersom jag har stavparkett i samtliga övriga rum på hela våningsplanet ville jag ha det i köket också. Nu har vi totalt 110 kvm oljad stavparkett på detta våningsplan. Enhetligt och snyggt.
 
Tack för era svar!

Smaken är som baken och jag håller med att helheten på golv är jätteviktig. Ångrar mig djupt att jag la trägolv i köket, får smiksa min mor som tyckte att klinker skulle bli för kallt om fötterna....mammor...

Jag är ingen utbildat inredare/arkitekt men jag tycker min magkänsla är bra vad som är snyggt o ej, ska lite mer på den. ::)

 
Klart du ska ha klinker eller natursten i köket! :) Praktiskt och snyggt!

Vi kommer att lägga granitgolv i alla sällskapsytor, hallar, entré samt kök (totalt 110 kvm). Trägolv endast i sovrummen samt TV-rummet.

Lycka till!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.