T
Kan inte låta bli att återge vad Viasat går ut med i branshtidningar om tv-tittarna i Stockholms-området. Kopierat rätt av från 2 tidnigar är följande:

Resumé 15/12-06.
Viasat har undersökt kunskapen hos villa- och radhushushållen i Stockholm. Den visar att mer än hälften ännu inte skaffat digital-tv. Få vet också vilka olika alternativ som finns. Nästan var tredje upplever övergången som tekniskt komplicerad. Operatörerna slåss nu om de vilsna stockholmarna. Boxer använder enkelheten och att man får både TV3 och Kanal 5 som sina starkaste argument. Viasat argumenterar för multiabonnemang med fyra boxar, pvr och priset. Canal Digital puffar för hd-tv och boxar som tar emot både satellitsignal och marknät.

Dagens Media 15/12-06.
Stockholmarna verkar strunta i övergången till digital-tv. Färre än hälften av Stockholmarna i villa och radhus har skaffat digital-tv och det innebär att många kommer att fastna med långa väntetider när nätet väl släcks ner. " Det är väldigt konstigt att stockholmarna inte bryr sig", säger Ulrik Bengtsson, vd på Viasat.
Viasat har undersökt hur Stockholmarna ställer sig till digital-tv. Med ett dåligt resultat i ryggen var Ulrik Bengtsson och många andra anställda på Viasat ute och knackade dörr i går i en informationskampanj. Ulrik Bengtsson säger att han är väldigt förvånad av Stockholmarnas bristande intresse för digital-tv övergången.

- Vår hypotes har hela tiden varit att Stockholmarna har varit väldigt kunniga och att det därför har varit ett dåligt intresse. Men nu visar det sig att Stockholmarna faktiskt kan minst om digital-tv, säger Ulrik Bengtsson. Han berättar att de just nu anstränger sig för att nå ut med information till de boende i villa för att uppmärksamma dem på att de måste skaffa digital-tv innan mars 2007 då det analoga nätet släcks ner i Stockholm. - I andra regioner har vi samarbetat med Canal Digital om att informera, men vi får se hur det blir i Stockholm.

----------------------------------------------------------------------------------

Kära VIASAT.
Den grupp av villa o radhushåll som ni anser vara okunniga är till stora delar dom som blev blåsta av er när ni släppte ut "Sverige-parabolen" för några år sedan. Naturligtvis är man då extra försiktig, sen erbjuder ni t.ex inte Femman,Discovery m.fl och kör med div knep i avtalen för att låsa upp folk på 24 månader m.m.

Stockholmarna är också väl medvetna om den cirkus som blev på Gotland (många har sommarställe där) där stora områden helt enkelt inte kunde ta emot digital-tv. Eftersom Stockholm redan bevisligen har områden som hamnar i skuggor med den nya tekniken inväntar man alltså vad Teracom m.fl ska göra för att åtgärda problemen.
Klassiker typ Globenområdet-Enskededalen m.fl är typexempel, och förmodligen anledningen till varför många antenn-installatörer inte vill göra reklam för er just nu

Eftersom konvertering görs i Mars-07, avvaktar många för att se om bolagen kan erbjuda mindre programpaket, man är inte intresserade av att betala för div skräpkanaler i onödan. Eftersom det snart även är ett tekniksskifte på gång i den digitala världen vill man inte heller skaffa en föråldrad sattelit-mottagare som inte klarar den nya tekniken, som Canal Digital redan börjat sända med.

Oavsett teknikskiftet har målet alltid varit att göra det bättre för TV-tittarna. Att då antingen tvinga tittaren investera i jätteantenner för mark-tv eller sätta upp paraboler med gammal teknik och sen låsa korten till specifik mottagare så man måste ha 2  (1 för sommarstället) är ett direkt nedköp.

Andra läsares kommentarer om Viasat kundinställning är välkommen i detta forum.
TN-Funkis





 
Viasat är ett skitbolag enligt min mening, jag har haft stora problem med mjukvaran under tiden dom bytte kodsystem.
Har ringt support många gånger och suttit i telefonkö i timmar, hade förmånen att få starta om dekodern tre till fyra ggr per kväll i tre månader innan sista uppdateringen kom och den funkade någorlunda.

Fick veta att man skulle kompenseras för detta när alla problem var lösta, har inte sett
till någon kompensation.

Sa upp abonemanget och skickade in brevert den 25/10 och enl. Viasatt hade det inte kommit in förän den 7/11 varpå jag får betala för en månad till.

Frågade sammtidigt om min bekräftele på uppsägning och fick veta att den hade gått iväg för två dagar sedan men den kom inte fram till mig förrän 5 dagar senare?!!

Jag tror att Viasat medvetet fördröjer posten internt i huset för att binda upp sina kunder på en extra månad.

Blev dessutom otrevligt bemött i av dom i telefon.

Min far blev illa behandlad av ett företag för 20 år sedan, till dags dato har han nog avrått ca 300 personer att bli kunder i detta företag.

Jag skall slå den siffran var så säker.


Dom är väll så fega så dom vågar väll inte svara här heller.
 
Något jag funderar på är undersökningen. Många villor i Stockholm behöver ju faktiskt inte bry sig i släckningen av det anaologa nätet då de har TV genom kabel. Detta är ju något som är bra mycke mer utbyggt i Stockholms äldre villor än i mindre städer.
 
Faktum kvarstår ju att det faktiskt är så att den enda leverantör som kan tillhandahålla bäde 3 och 5 är boxer.

deras stora styrka sitter i detta plus att deras boxar onekligen är den smidigaste att koppla in om man har hyfsad bild sen tidigare. Portabiliteten är nästa plus.

Nackdelen är det något smala utbudet och att de enligt min smak har något sämre bildkvalitet än vad canla digital och viasat har.

Nackdelen med satelit är dels då kravet på parabol med vad det innebär av jobb och krav på fri sikt. Sen blir man ju tvungen att ha dubbla abb om man ska ha 3:an och 5:an. Sen råkar jag väl sitta på en av de sista booxarna som är godkänd för båda näten.

Dålig till urusel kundtjänst verkar de ha gemenensamt. Jag har bara erfarenhet av Boxer där det tog över ett år innan de lyckades ta emot och registrera ett autogiro.
Canal digital hävdar att alla fel sitter i min mottagare och att jab bör byta till deras hyrbox. Några sändningsproblem har de inte, punkt. Sånna små argument som att grannen med hyrbox har samma problem och att CanalDigital danmark på sin hemsida redovisar exakt samma problem som jag har som satelitproblem. Det har ingenting med saken att göra, nu rör det ju sig om CD Sverige. När jag då lite finkänsligt frågade om de hadde en egen satelit för sverige enbart, då la helpdeskansvarig helt enkelt på luren.
 
Enligt min åsikt är alla bolag som inte tillåter att man själv får välja vilka kanaler man vill titta på skräp. Tekniken att tillåta indivuellt val finns redan i utrustningen abonnenterna har. De här bolagen skiter fullständigt i sina kunder eftersom konkurrensen på området är undermålig. Förvånansvärt nog har Com Hem som i princip har monopolliknande ställning i landet någon sorts hybrid på en del orter där åtminstone en del av kanalerna i ett paket kan väljas individuellt.

Lyckligtvis är bättring på gång eftersom flera av de IP-TV leverantör som ligger i startgroparna harför avsikt att tillåta individuellt val av kanaler. Förutsättning att man har minst 10 Mb anslutningshastighet. Åtminstone en av IP-TV leverantörerna tillåter dessutom att man har flera mottagare per hushåll utan extra avgift, bara man har tilräcklig fart på anslutningen. Slår man ihop den kostnad jag idag har för telefon, Internet och satellit-TV och jämför med motsvarande levererat via bredband så minskar kostnaden i mitt fall med nästan två hundralappar i månaden. Fast då krävs att jag slänger ut Telias telefontrådar och drar in nya trådar till stadsnätet. Något jag hoppas få klart under kommande år. Då blir det tack adjö för mig för evigt till CD. Viasat har jag sedan länge upphört att ha någon relation med.
 
Har också många dåliga erfarenheter av VIASAT.

Efter en tid började mottagarsignalen bli dålig. Ringde support många gånger på olika tider. Fick vänta evigheter och ibland var det helt lönlöst. När man äntligen kom fram fick man ändå ingen bra hjälp. Vi kom så småningom på felet själva - vilket ingen på supporten ens hade nämnt - (Tallriken stod inte exakt i "klockan tolv". När vi vred tallriken 1-2 grader blev bilden perfekt.)

Under vår tid med VIASAT (min sambo stod för abonnemanget) blev jag flera gånger uppringd av VIASAT-försäljare. Jag tackade varje gång för att de ringde och eftersom vi redan var VIASAT-kunder önskade/krävde att de skulle hjälpa oss fixa våra problem. Ingen av försäljarna la ens manken till att hjälpa oss komma i kontakt med någon tekniker.

Att säga upp VIASAT-abonnemanget var en mardröm. Svårigheter att komma fram. Dålig service. Missuppfattningar (kanske medvetet från deras sida). De hade dessutom svårt att acceptera uppsägningen.

Nu har det efter renovering blivit dags för helt ny TV-installation med komplett kabeldragning. Jag frestades (otroligt nog) en aning av VIASATs erbjudande om "fri installation" i samband med nytecknande. Efter en grundlig research med många frågor till många olika säljare på VIASAT kom jag fram till att deras installationserbjudande var mycket begränsat. Endast installation med utanpåliggande kabel, t.ex. VÄRDELÖST! Tack och goodbye!

Har nu en veckas erfarenhet av Boxer. Fungerar perfekt!

 
Viasat... ett helvete att säga upp (de vill att man skickar kortet i rekommenderat brev etc blablabla, orkade till slut inte säga upp skiten)

Canal Digital... krav på att man faxade eller skickade in brev, bad mig behålla kortet eftersom de hoppades återfå mig som kund...

Kortavgifter etc som de alla har som ligger på samma summa, inget för konkurrensverket... Jag har varit på flera gånger och bett dem ta en titt på sat/tv branschen (de anser inte att det finns några skäl, så lika bra att lägga ner den myndigheten)

Viasat's ohyggligt dryga och oärliga säljare är under all kritik...

Enda chansen att få bukt med problemen är att skilja på dem som äger näten och de som äger kanalerna... (titta bara på problemet med tv3/ztv och kanal5... och varför comhem har tv3 analogt men inte digitalt etc etc etc)

yuck
 
Om man spolar tillbaks till det analoga nittiotalet så skulle digitalsystemen göra att man kunde välja att abonera på precis de kanaler man ville!
Visst kunde det ha blivit så men då skulle ju ingen kunna tjäna några pengar...

För min del blev det motvilligt en boxer med abb.
Lådan valdes med omsorg, efter utlåtande av kompisar mm.
Fanns det nån sida där de ringer supporten en gång i månaden och noterar väntetiden?
 
Otroligt, hade dessa bolag sålt falukorv eller spik hade de gått på konken...ångrar ite en sekund att TV:n åkte ut!
 
Hemmakatten
Fotografen skrev:
Otroligt, hade dessa bolag sålt falukorv eller spik hade de gått på konken...ångrar ite en sekund att TV:n åkte ut!
Otroligt! Är det sant! :surprised: :surprised: Finns det fler än vi som inte har TV? ;)
 
Hemmakatten skrev:
Otroligt! Är det sant! :surprised: :surprised: Finns det fler än vi som inte har TV? ;)
YES, och när jag hamnar på nåt hotellrum så zappar jag pliktskyldigast runt ett par varv och tänker "fy f-n va skönt att jag slipper detta hemma!"!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.