Hej
Jag vill bygga en enkelstuga men ha öppet upp till nocken (inget innertak) vilket jag har en bekant som har byggt med utmärkt resultat. Däremot villjag ha högre takhöjd på loftet som blir på ca halva byggnaden.

Jag funderar på att bygga en takstol med förhöjt liv istället för orginalet i ritningen (enligt bifogad skiss). Har höjt med 50cm i skissen men kanske tar lite mer i slutänden för att få plats med mer isolering.

FRÅGA: FInns det några problem med att ändra takstolen i byggbeskrivnings-ritningen som i skissen? Jag kan själv inte se vad det skulle vara...

Tack för synpunkter... d^_^b


(exakt utformning av takstolen är inte den i skissen, men typ...)
 
  • EnkelstugaModifieradTakstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan bara konstatera att den högra versionen är ett mer ogynnsamt lastfall.
Små vinkeländringar i lederna resulterar i stora rörelser i strukturen.
Jag har inga siffror, jag är inte takstolskonstruktör...

Möjligen om du sätter en snedsträva mellan underdelen på den stående regeln vinkelrätt ut mot takfoten.
Det är ingen slump att fackverk och takstolar utgår från trianglar och inte rektanglar.
Men det sabbar ju kattvinden.

Vet inte hur man gör med förhöjda väggliv på tex Älvsbyhus kataloghus.

Men det kommer säkert snart ett klokare svar.
 
Hej Ilehs, viss ska det vara så, bifogar en ny uppdaterad skiss.
 
  • EnkelstugaModifieradTakstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Takstolar kräver professionell beräkning. Köper du prefabricerade takstolar brukar leverantörernas egen konstruktör ta hand om detta. Då får du intyg på både beräkning och utförande på ett bräde, inräknat i priset.
 
  • Gilla
Adam2018
  • Laddar…
Kan bara bekräfta vad billy_baver hänvisar till.
Hör med närmaste takstolfabriken.
Dom kommer att ta hand om detta enligt nya regler.
Sitter i samma veva och ska beställa 10 stk. takstolar till ett garage med loft.
Hade bara takvinkel och önskad höjd, bredd på takstolen.
Ritningarna blev exakt som jag hade önskad.
För övrigt gäller detta :
http://www.takstolsfabriken.se/STAK_version_4.pdf
MvH
Hobbit
 
Snailman
takstolsboken har en som liknar din, den minsta spännvidden den beskriver är 6 meter den har 38graders taklutning höjden på takstolen över ytterkanten av hammarbandet är 800mm, du kan ju prova att rita in denna . Den varkar kräva att du har ett upplag även på halva spännvidden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.