Mnor skrev:
Rädd för forum groupies?
Han gör rätt i att inte sprida den infon!
Tänk på alla idioter som gör saker ingen kan förklara. Privata uppgifter bör gå via PM.

Att kortsluta en grov ledare = vill inte ens veta!
 
För egen del så finns redan all personlig information på forumet och jag är inte så orolig av mig (t o m personnumret är ju ändå offentlig uppgift), så jag är inte så bekymrad över att berätta att jag bor på Banersgatan 14. Nära, Yxis?

Att kortsluta i dosan känns inte som en bra idé, jag kommer nog nöja mig med att sätta ett (fult) doslock på väggen, tanken är ändå att det sedan ska monteras skjutdörrar några decimeter framför, för klädförvaring i hallen.

Gällande krav på elritning så har jag inte hittat något sådant krav, men jag kan helt klart se poängen med det.
 
Häng på en tång-amperemeter och se om det går någon ström i trådarna. Går det aldrig någon ström kommer man ju inte bli klokare av att kortsluta, om man nu skulle våga sig på det... Dessutom kan du ju börja forska lite på egen hand utan bryta, genom att t.ex. tända ljuset i trapphuset och kolla på tångamperemetern.
 
Är det lite större styrka på säkringarna så kan man använda en hammare och kortsluta med, den tål , med lite mindre skador, dom strömmar det kan bli frågan om i ett bostadshus ;)
 
elmont skrev:
Är det lite större styrka på säkringarna så kan man använda en hammare och kortsluta med, den tål , med lite mindre skador, dom strömmar det kan bli frågan om i ett bostadshus ;)
OT: Briljant lösning :D Drar mig till minnes en händelse med en kollega för en massa år sedan. Han, kanske mer av teoretiker än praktiker, föreslog att vid felsökning testa om alla inkommande faser i en generator var ok genom att lägga skruvmejsel mellan fasskenorna. Apparaten var en ganska kraftig högspänningsgenerator med trefasmatning och 110 A säkringar.
 
kaka84 skrev:
Häng på en tång-amperemeter och se om det går någon ström i trådarna. Går det aldrig någon ström kommer man ju inte bli klokare av att kortsluta, om man nu skulle våga sig på det... Dessutom kan du ju börja forska lite på egen hand utan bryta, genom att t.ex. tända ljuset i trapphuset och kolla på tångamperemetern.
Men då måste väl A-metern kopplas i serie med trådarna, d v s jag måste in och skruva på plintarna medan de är spänningsförande?

Om jag parallellkopplar så kommer jag väl inte att få någon ström genom mätaren, eller tänker jag fel?
 
HerrPeter skrev:
Men då måste väl A-metern kopplas i serie med trådarna, d v s jag måste in och skruva på plintarna medan de är spänningsförande?

Om jag parallellkopplar så kommer jag väl inte att få någon ström genom mätaren, eller tänker jag fel?
En tångamperemeter lägger käftarna runt en ledare och mäter magnetfältet och får därigenom ut strömstyrkan,dvs behöver du inte bryta upp kretsen!
 
JBA69 skrev:
En tångamperemeter lägger käftarna runt en ledare och mäter magnetfältet och får därigenom ut strömstyrkan,dvs behöver du inte bryta upp kretsen!
Oh, verktygsporr! En sån vill jag ha!
Bra tips, för övrigt. Tackar!
 
Det finns bra och dåliga tångamperemetrar. De dåliga har stora käftar och de bra har små käftar. Tanken är ju att man ska komma ut...

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Det finns bra och dåliga tångamperemetrar. De dåliga har stora käftar och de bra har små käftar. Tanken är ju att man ska komma ut...

//Patrik
Oj då, vad kan det vara för spännande hemlighet du bär på ;)
 
Haha! :D "Komma åt" var det tänkt att stå.

//Patrik
 
Kan du inte lossa på plinten istället för att korta och på så sätt se om någon reagerar i huset??..
/
M
 
Om det går några ampere så är det nog nära på lika dåligt att lossa som att kortsluta, speciellt om det är en induktiv last så kan det bli spännande...
 
En tångampermäter fixar det utan att det börjar brinna.

Jag skulle inte våga ha hemma kablar som inte hör till lägenheten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.