Vad ska jag köra med och vilken sorts skruv/spik? Skruv/spik till ränndal?

Jocke
 
Jag använde små vita spik (plåten är vit) med gummipackning på. Verkar funka. Finns säkert som skruv också.
 
så länge det är en typ med gummipackning vid huvudet spelar det nog ingen roll om du spikar eller skruvar. Jag hade valt skruvar efter som det känns som man har mer kontroll på det, och uppe vid nocken kan man behöva kontroll.
 
Skruva! Kör med byggskruv (samma som för tak) så sitter det ordentligt. Spiken släpper lätt efter ett antal år.

När det gäller ränndalsplåten så skruvar du plåtbitar som greppar över kanten på plåten på utsidan av ränndalen. Skruva inte i ränndalen
 
Så tex farmarskruv funkar bra? Eller finns det något mindre skruv med packning?
 
Det finns bleckskruv, men den har ingen packning (kanske en klick byggfog under?). Men jag har kört med farmarskruv.
 
Jag brukar använda den här typen av skruv. Tycker den är lite snyggare än vanlig farmarskruv.
 
Matti_75 skrev:
Jag brukar använda den här typen av skruv. Tycker den är lite snyggare än vanlig farmarskruv.
Sån skruv vore perfekt. Jag får väl leta runt lite och se om jag hittar några sådana.

Jocke
 
Joukko skrev:
Sån skruv vore perfekt. Jag får väl leta runt lite och se om jag hittar några sådana.

Jocke
Biltema har sådana skruvar men bara rostfria, inga svarta.
 
Mikael_L
Jag kör med sådana här till vattbrädebeslagen (motsvarar vindskiveplåten)
farmarskruv_48x35.jpg
Det syns ingen skillnad på någon annan modell nere från marken. :cool:

Det finns en som ser nästan likadan ut, men flänsarna på gängen är något mindre i diameter och skruven är kortare, typ 15-20mm lång. Den är för att skruva två plåtar mot varandra, vad jag förstått.
 
Bevego säljer såna skruv i olika kulörer,har för mig att dom kallar dom för fasadskruv
 
Det där är ju farmarskruv.
 
Matti_75 skrev:
Jag brukar använda den här typen av skruv. Tycker den är lite snyggare än vanlig farmarskruv.
Dom menade jag
 
Mikael_L
Larsa skrev:
Det där är ju farmarskruv.
Ja, det är väl så dom brukar kallas. Det står något helt annat på min kartong dock. :)
 
Joukko skrev:
Sån skruv vore perfekt. Jag får väl leta runt lite och se om jag hittar några sådana.

Jocke
Vi köpte våra svarta på Byggmax, de hade också röda, men de vita var slut, så de fick vi köpa på Beijers. De är som synes på bilden "självborrande" så man behöver inte förborra. mycket bra när plasten jag skulle skruva var bredare än mina armar var långa :-D

Normalt sett är det maken som sköter skuvandet, men han har svindel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.