Hej
Jag har en Bilstereo i vårt nyrenoverade Badrum/Relax på 16 kvm för att driva i Marinhögtalare. Bilstereon drivs med en 12V Transformator som lev. 12,9 V / 5A. Bilstereon vill ha 10,8 - 14,4 V och allt fungerar mycket bra, men det stör mig att bilstereon tappar alla inställningar vid strömavbrott.
Bilstereon är en "NoName" MarQuant som klarar MP3 från CD.
Enligt kopplingsanvisning, se bild nedan, skall man koppla Gul kabel till konstant 12V, jag funderar på lösa detta på något enkelt sätt som bibehåller spänning vid strömavbrott.
Jag har 3 st huvudspår, men skulle behöva hjälp av någon elektronikkunnig person vad som är bäst.
Alt 1
Köpa en 12V Blyackumulator som laddas parallellt av ovan nämnda transformator t.ex:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=495830752&pf_id=SE-440050&dept_id=SE-936
Hur ska en sådan laddningskrets se ut?
Strömbegränsning?
Hur mår blyack. att laddas jämnt?
Räcker 12,9 V? Normalt har man väl 13,8 från en Blyack.laddare.
Alt 2
Köpa en hållare till 1,5V batterier och koppla in vanliga batterier som ej laddas med den. T.ex. http://www.clasohlson.se/shop/store...;COSID=8F0827C0576C4611A6069549A7F972C5782055
Hur ofta måste batterierna bytas? Vet ej standby effekt.
Alt 3
Jag har ett Batteri från en gammal Noname Batteriborrmaskin 14,4V NiCd som jag inte behöver. Plocka bort 2 celler från det och köra enligt förslag 1. Med samma frågeställningar.
Med hopp om hjälp.
Jag har en Bilstereo i vårt nyrenoverade Badrum/Relax på 16 kvm för att driva i Marinhögtalare. Bilstereon drivs med en 12V Transformator som lev. 12,9 V / 5A. Bilstereon vill ha 10,8 - 14,4 V och allt fungerar mycket bra, men det stör mig att bilstereon tappar alla inställningar vid strömavbrott.
Bilstereon är en "NoName" MarQuant som klarar MP3 från CD.
Enligt kopplingsanvisning, se bild nedan, skall man koppla Gul kabel till konstant 12V, jag funderar på lösa detta på något enkelt sätt som bibehåller spänning vid strömavbrott.
Jag har 3 st huvudspår, men skulle behöva hjälp av någon elektronikkunnig person vad som är bäst.
Alt 1
Köpa en 12V Blyackumulator som laddas parallellt av ovan nämnda transformator t.ex:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=495830752&pf_id=SE-440050&dept_id=SE-936
Hur ska en sådan laddningskrets se ut?
Strömbegränsning?
Hur mår blyack. att laddas jämnt?
Räcker 12,9 V? Normalt har man väl 13,8 från en Blyack.laddare.
Alt 2
Köpa en hållare till 1,5V batterier och koppla in vanliga batterier som ej laddas med den. T.ex. http://www.clasohlson.se/shop/store...;COSID=8F0827C0576C4611A6069549A7F972C5782055
Hur ofta måste batterierna bytas? Vet ej standby effekt.
Alt 3
Jag har ett Batteri från en gammal Noname Batteriborrmaskin 14,4V NiCd som jag inte behöver. Plocka bort 2 celler från det och köra enligt förslag 1. Med samma frågeställningar.
Med hopp om hjälp.
Här har du en variant som jag använt mig av i lastbilar då elektroniken skall funka vid spänningsbortfall.
Dioderna är likriktardioder av lämplig storlek. T.ex. 70-039-16 i Elfa tål 6 A. Ackumulatorn jag använde var NiCd. NiMh borde funka lika bra.
Utgången kan behöva avsäkras då ackumulatorn kan ge en hel del ström vid kortslutning.
/m
Dioderna är likriktardioder av lämplig storlek. T.ex. 70-039-16 i Elfa tål 6 A. Ackumulatorn jag använde var NiCd. NiMh borde funka lika bra.
Utgången kan behöva avsäkras då ackumulatorn kan ge en hel del ström vid kortslutning.
/m
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Den borde ju inte dra så värst mycket (driver säkert bara minnet), om det sitter någon omvandlare för 12 Volten så kan den ju tänkas dra lite mera, du kunde ju mäta med en milli/mikro/ampermeter om du har någon, mitt tips är att du borde prova med ett vanligt 9 volts batteri, det borde funka.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
I heckes fall vill h*n bara driva minnet till stereon, om det drog mer än ytterst lite så skulle man inte kunna starta sin bil efter några dagar, därför bör det gå att driva med väldigt små batterier, och en blyack är overkill. Så du kan gå på alterantiv 2 om du tror ett 9Volts batteri inte räcker till.
Jag tyckte Snailmans förslag verkade rimligt, enkelt och bra, samt minimerade riskerna för brand eller liknande. Transformatorn sitter på en egen hylla inne i en stor skjutdörrsgarderob, så brand vill jag inte vara med om.
Jag försökte således efter bästa förmåga mäta upp strömmarna. Vid standby fick jag att strömmen pendlade mellan 0-10 mA. 10 mA är minsta mätområde på min enkla multimeter så en gissning är att standbyströmmen är ca 5 mA. Tycker dock detta verkar lite högt. 8 st vanliga 1,5V / 1200 mAh batterier skulle således endast räcka ca 240 h om jag räknat rätt. Byta batteri varranan vecka känns inte så kul. Tänker man sig ett bilbatteri på 60 Ah skulle det klara sig 12000 h = ca 1,4 år vilket inte känns helt orimligt. Standbyströmmen till Bilstereon skall driva både minne och en LCD klocka som tickar.
Dock fick jag hela 600 mA strömförbrukning mellan gul och jord i kopplingen ovan då bilstereon sattes på. Vilket diskvalificerar några enkla kopplingar med 9V batteri eller liknande enligt ovan.
"Macce" ursäkta min okunnighet rörande elektronik men kan du enkelt förklara funktionen för 220 Ohms motståndet och parallell kopplingen till de 2 dioderna uppe till höger i din bild. Greppar inte det riktigt, men jag gissar att det är någon sorts strömbegränsarfunktion för batteriet vid laddning.
M.v.h.
/Henrik
Jag försökte således efter bästa förmåga mäta upp strömmarna. Vid standby fick jag att strömmen pendlade mellan 0-10 mA. 10 mA är minsta mätområde på min enkla multimeter så en gissning är att standbyströmmen är ca 5 mA. Tycker dock detta verkar lite högt. 8 st vanliga 1,5V / 1200 mAh batterier skulle således endast räcka ca 240 h om jag räknat rätt. Byta batteri varranan vecka känns inte så kul. Tänker man sig ett bilbatteri på 60 Ah skulle det klara sig 12000 h = ca 1,4 år vilket inte känns helt orimligt. Standbyströmmen till Bilstereon skall driva både minne och en LCD klocka som tickar.
Dock fick jag hela 600 mA strömförbrukning mellan gul och jord i kopplingen ovan då bilstereon sattes på. Vilket diskvalificerar några enkla kopplingar med 9V batteri eller liknande enligt ovan.
"Macce" ursäkta min okunnighet rörande elektronik men kan du enkelt förklara funktionen för 220 Ohms motståndet och parallell kopplingen till de 2 dioderna uppe till höger i din bild. Greppar inte det riktigt, men jag gissar att det är någon sorts strömbegränsarfunktion för batteriet vid laddning.
M.v.h.
/Henrik
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om du inte är väldigt utsatt för långa strömavbrott så tror jag detta skulle räcka som backupp Detta batteri http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=203611.htm byt motståndet Maccei första koppling till 1,2 k ohm och räcker med ½ watt och två likriktardioder på ca 6 amp.
Dioderna är en backventil som ser till att elströmmen rinner åt ett håll bara och motståndet ser till att batteriet får en lagom laddningsström, i detta fall 0,01 A. Som jag skrev tidigare,
Inte NIMh i Macces koppling dom kräver temparatur övervakning, explosion risk.
Dioderna är en backventil som ser till att elströmmen rinner åt ett håll bara och motståndet ser till att batteriet får en lagom laddningsström, i detta fall 0,01 A. Som jag skrev tidigare,
Inte NIMh i Macces koppling dom kräver temparatur övervakning, explosion risk.
Hej hecke. Jag hade en sådan bilradio i min bil och den radion tappade minnet titt som tätt trots att den garanterat hade spänning hela tiden. Jag böt ut radion mot en LG LAC-M6500, som dessutom har USB-port så att du kan plugga in en extern mp3-spelare. Nu är problemen borta.
Lägg inte ner för mkt pengar på att fixa Marquanten, det är en skräpradio och risken är den inte blir ngt bättre även om du fixar spänningsmatningen på olika sätt.
Lägg inte ner för mkt pengar på att fixa Marquanten, det är en skräpradio och risken är den inte blir ngt bättre även om du fixar spänningsmatningen på olika sätt.
Hej tussee,
Jag ser inga problem att köra NiMH i stället för NiCd. Dom är ju känsligare för överladdning men i detta fall är laddströmmen max 55 mA vid tom ackumulator och sedan sjunkande ju högre spänning det blir över accen.
Dom tål att underhållsladda kontinuerligt med upp till 0.03C. För celler på 2000 mAh skulle denna maxström bli 60 mA. Jag tror snarare att risken i min koppling är att ackumulatorn aldrig blir fulladdad.
Lite surfning säger dock att NiMH mår bättre av att laddas i cykler i stället för kontinuerlig underhållsladdning.
Hecke,
Motståndet begränsar laddströmmen till max 60 mA när accen är tom till någon mA när den drar iväg upp mot 12 V. Dioderna är backventiler för att kunna dra ström ur batteriet när det behövs men inte trycka in ström bakvägen i det när det finns spänningsmatning.
För övrig skulle jag nog satsat på en ny stereo enligt ClasseClas rekommendation.
/m
Jag ser inga problem att köra NiMH i stället för NiCd. Dom är ju känsligare för överladdning men i detta fall är laddströmmen max 55 mA vid tom ackumulator och sedan sjunkande ju högre spänning det blir över accen.
Dom tål att underhållsladda kontinuerligt med upp till 0.03C. För celler på 2000 mAh skulle denna maxström bli 60 mA. Jag tror snarare att risken i min koppling är att ackumulatorn aldrig blir fulladdad.
Lite surfning säger dock att NiMH mår bättre av att laddas i cykler i stället för kontinuerlig underhållsladdning.
Hecke,
Motståndet begränsar laddströmmen till max 60 mA när accen är tom till någon mA när den drar iväg upp mot 12 V. Dioderna är backventiler för att kunna dra ström ur batteriet när det behövs men inte trycka in ström bakvägen i det när det finns spänningsmatning.
För övrig skulle jag nog satsat på en ny stereo enligt ClasseClas rekommendation.
/m