Behöver en egen smidig såg för mindre gallring och kvistning, inga grova träd utan max 20-25cm, och inga stora volymer. Var och kände på MS192 och den var verkligen lätt och smidig.
Effekten är inte så hög men "det påstods" att den i praktiken är effektivare då den har liggande cylinder, jämfört med de som har mera stående cylindrar.
För vedhantering/byggnation hemma har jag redan en elkedjesåg MSE200 C-BQ.
 
  • Gilla
Snabbe Wille
  • Laddar…
Riktigt trevlig liten såg, speciellt med 12" svärd. Vi säljer den mycket till kvinnor och äldre, just för att den är så jäkla lätt och trevlig att jobba med.

Ska du bara köra smått tycker jag annars MS170D är väldigt prisvärd, men den är såklart tyngre.

De här sågarna kräver egentligen bara en sak, och det är att kedjan är vass, då är de mycket mer kompetenta än vad siffrorna antyder.
 
Tackar för tipsen, ska kolla på MS170 och även 181 som MathiasS i den länkade tråden var intresserad av. Men vilken såg köpte du sedan MathiasS?

Har sedan tänkt handla Blåkläders sågskyddsbyxor och den "dyrare" Stihlhjälmen som hade ett visir jag gillade bättre.
Tycker att de flesta stövlarna är tunga och klumpiga när jag provat dem. De bästa jag provat var ett par Tretorn men tyvärr lite trånga över vristen.
 
Jag nosade rätt på ved som var uppkapad och redo att klyvas, så det bidde ingen såg i år....
 
Nonkan skrev:
Riktigt trevlig liten såg, speciellt med 12" svärd. Vi säljer den mycket till kvinnor och äldre, just för att den är så jäkla lätt och trevlig att jobba med.

Ska du bara köra smått tycker jag annars MS170D är väldigt prisvärd, men den är såklart tyngre.

De här sågarna kräver egentligen bara en sak, och det är att kedjan är vass, då är de mycket mer kompetenta än vad siffrorna antyder.
Så nu har man varit och lyft samt känt på både 170 och 181, samt jämfört med 192;an. För min del kan jag leva med alla tre då viktskillnaden inte är så stor, däremot så tycker jag att svaren blir lite svävande vad som skiljer dem åt i butiken. Är det så stora skillnader? För "hobbybruk" så vill jag den ska fungera utan krångel och starta när jag behöver den.
 
Ingen som har någon information och synpunkter på maskinerna ovan, har inte kommit till skott ännu?
Grannen hävdar med envishet att det är mycket sämre material i dessa sågar och att man bör satsa på en MS 200-modell, eller motsvarande ny maskin. Han har dock en mindre skogsgård.
Men min krav bild är trots allt endast ca 5m3 ved/år och endast gallring av yngre skog och kvistning.
 
De tre modellerna du tittat på är likvärdiga rent tekniskt (hållbarhet och motorstyrka), de orkar ungefär lika mycket, är ungefär lika snabba i acceleration osv. och det gör att svaren blir svävande.

Skillnaderna ligger i komfort, och det är egentligen bara du som kan avgöra vad som är viktigast. De vi säljer mest av är MS170, p.g.a. priset En bra såg för under 2000:- där det finns tillgång till service och reservdelar i fackhandel är inte speciellt vanligt.

Näst mest säljs MS192 då den är riktigt lätt att jobba med, en utmärkt trädgårdssåg. Det är den såg som säljs mest till t.ex. kvinnor eller äldre lantbrukare där vikten är en av de viktigaste faktorerna.

MS181 är lämplig om du ska kapa ved, då den har lite mer tyngd och känns stabilare. Sedan har den komfortdetaljerna som MS170 saknar, t.ex. verktygslös kedjespänning och fjäderassisterad start som gör den bra för lite mer otekniska användare.

5 m3/år är väldigt lite, vi brukar kalla det kaminved eller trivselved så småsågarna räcker. Visst är MS200/MS201 bättre, men det är en professionell såg gjord för gallring och lättare avverkning och det finns ingen anledning för dig att ha en sådan med det jobb du tänker göra, och jag tror inte du uppskattar skillnaderna tillräckligt för att kunna motivera ett 2-3 ggr så högt pris. Lägg hellre de pengarna på vettiga skyddskläder.
 
Tackar för svaret Nonkan, och utifrån vad din beskrivning så blir det anitngen 181 eller 192,an.
Och jag har provat lite sågskyddsbyxor, där jag tycker att Blåkläders känns bra både material/viktmässigt.
Gillar Stihls hjälm med de mera finmaskiga visiret även om den är lite dyrare och så ska jag ha den till röjsågen också.
 
Tycker du Blåkläders byxo känns bra så prova Stihls X-Fit :) Iofs är det en heeeelt annan prisklass, men känns bra, det gör dem.
 
Jo, de byxorna såg välgjorda och smidiga ut, men nu börjar vi hamna farligt nära att det blir billigare att köpa tjänst istället. ;)
 
Det blev till slut en MS192 samt byxor o stövlar.
 
Så då har man varit ute några gånger och kört med den. Fungerar bra till förstagångsgallring och kvistning.
Lätt och smidig, samt suveränt lättstartad bara ett lite knyck så är den igång med easystartfunktionen. Så nu återstår att se hur slitstark och problemfri den är för mitt hemmabruk.
Till att stå och såga ved på gårdsplan får det bli MSE 200 istället som jag tycker passar bättre där. Den har råstyrka även vid låga varv och är lite mera avstressande. Så om man ska stå och såga ved i tätbebygda områden, kör med elkedjesåg.
 
Jag såg att ms200 var på tapeten. Jag behövde såg för trivselved, men också för att assistera en kamrat som gör mindre precisionsfällningar ibland. Eftersom jag har taskig rygg blev jag rekommenderad ms200, som är en lättviktare. Kompisen har en större såg och brukar sköta fällningen, medan jag sköter spelet och kvistar.
För ändamålet är sågen ypperlig, men priset är klart i överkant om man bara vill mata kaminen. Jag ser sågandet som en hobby med chans till avkastning och körde totalt över frun i det ekonomiska beslutet. Tillsammans med lite utrustning och komplett skyddsstass från stihl landade notan på runt 9000, efter avdragna kompisrabatter.
Det krävs ett genuint prylintresse för att motivera den prislappen.

Om någon har provat ms200 med smal kedja är jag intresserad av erfarenheterna av det.
Själv har jag bred kedja från oregon, som jag inte är helt nöjd med. Ryttarna är på tok för höga och jag måste lägga ner onödig tid varje gång jag slipar kedjan.
När mina nuvarande kedjor är slut byter jag drivhjul och svärd, så jag tar tacksamt emot tips om vad jag skall prova nästa gång.
 
Grannen som jag har varit ute och fällt björkved med kör med 200 och jag har nu kört en del med den också. Lite tyngre och lite starkare än 192:an, men han kör nästan alltid med sämre filad kedja så min egen har vid de tillfällena avverkat bättre.
Vi har i vinter tagit ned 25-30 m3fub björkved av mellangrov björk (15-25cm) och 192 fungerar bra och är lätt vid kvistning.
Har sett att 192:an nu har sålts till ett pris strax under 3000:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.