Hej
Hade tänkt måla om två golv i våran källare. I det ena rummet känns golvet lite "kladdigt" när man går på det, typ fuktigt och det är nog bara målat en gång då huset byggdes 1965. Det andra golvet är i tvättstugan och där är det nog målat ett par gånger ser det ut som. Det är som "luftfickor" eller bubblor i golvet som man hör när man går på vissa ställen i rummet.

Nu till frågan. Vad ska jag börja med? Måste färgen slipas bort på hela golvet/golven innan jag målar? Båda rummen är ca 24 kvadratmeter så det skulle väl ta sån himla tid att slipa allt för hand? Ska man tvätta golvet också? Sen så är det väl någon speciell golvfärg för källare som ska användas?

Alla tips är bra utom de dåliga! ;)
 
Det låter kanske som det är fukt i plattan eftersom färgen bubblat sej, man målar väll med en färg som kan andas har jag för mej!?
 
Målning låter som fel sätt, bubblorna och klibbet tyder på fukt underifrån och då går det inte få färgen att sitta. Man måste ha något som släpper genom fukten.

Protte
 
Jo men det finns ju sån färg som släpper igenom fukten. Men vad ska man göra för förarbete?
 
Jo det ska jag göra. Men vad ska man göra Före målningen? Jag måste ju få bort allt det gamla......
 
Kan du tänka dig klinker i stället för färg? Andas genom fogarna och är mer hållbart. Silikatfärg använder man på putsade väggar och den andas, men tror inte den är lämplig som golvfärg. Kanske finns golvfärg som andas, men inget jag vet.
Oavsett så måste den gamla färgen bort helt.
 
Det finns en slipapparat från ABS, fungerar som en skurmaskin men man har en slipskiva med diamant, slipklossar eller slippapper beroende på vad som ska slipas.

Protte
 
Jag har målat delar av mitt källargolv med Hagmans 1K, det är kanske inte jätteslitstarkt men andas och täcker grymt bra.
 
  • Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
Ah, den färgen verkar bra! Tack för tipset! :)
 
Hej!
Nils Malmgrens NM50 är grymt bra, vi har den där det inte är klinker och det funkar perfekt! Dessutom trevlig att arbeta med men tänk på att blanda MYCKET väl och använd våg för att få rätt förhållande mellan bas och härdare. Lycka till!
 
Håller på som bäst nu och arbetar i källarrummet som ska bli tvättstuga/pannrum. Färg i flera lager på golvet, rött en gång i tiden sen grönt och ngt annat däremellan som det ser ut. Jag köpte helt enkelt en diamantslipskiva till rondellslipen på Jula. Finns på Biltema också. Kostar ca 260 kr. Den slipar bort fint, men räkna med en dimma som du knappt ser maskinen framför dig i! Dammar sjukt mkt.

En sak jag undrar till panelen: jag ska kakla. Räcker det inte att "rugga" ytan, måste ALL färg bort? Det går fint med maskinen, men det dammar ju så innihelsike.
 
Om du ska kakla och vill bättra på vidhäftningen är det en primer du skall använda.

Annars är det väl som vanligt: Ta bort löst sittande färg, samt "plastfärger" om du har fuktvandring i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.