K
Hej!

Har hittat ett hus i drömområdet som faktiskt är överkomligt i pris då vi lever på endast en lön (låg) och därför inte kan räkna med att få speciellt stora lån på banken.

Vi har väl drygt en miljon i vår bostadsrätt och föräldrar som kan ställa upp med räntefria lån, men även där finns en gräns.

Eftersom det mest är på drömstadiet just nu så kan jag lika gärna posta en länk:
http://www.booli.se/bostad/villa/havsbaden/hemvagen+29/954617/maklare

De stora problemen är:
1. Huset är mindre än vår bostadrätt. Framtida barn och möbler kommer att få det trångt.
2. Planlösningen är ganska kass, framförallt saknas toalett på ovanvåningen och min fru vill ha sovrum på nedre plan.
3. "Tecken på att dränering krävs föreligger."
4. Tomträtt, huset står på ofri grund. Detta är både en möjlighet och en nackdel. Tomten ägs av ett rätt suspekt företag som gjort sig många ovänner här i staden genom att maximera sin vinst. De tar drygt 4% av taxeringsvärdet i tomträttsgäld och kräver att man betalar minst taxeringsvärdet för att köpa ut tomten. Fördelen är att vi som studenter skulle kunna köpa huset och vänta 17 år innan vi måste köpa ut tomten..

Liknande objekt i området som är till salu just nu ligger på mellan 3 och 5 miljoner. Tomter kostar ca 2 miljoner.

Vi har inte något emot att renovera lite. Bla. tänkte vi installera vedkamin/panna då vi har tillgång till gratis ved.
 
Huset är billigt för att det står på hyrd mark. Markhyran är ca 3700 kr i månaden fram till 2028, sedan har du ingen aning. Ska du köpa huset plus tomten kommer du upp i tre miljoner.

Budgeten för det här huset blir alltså räntekostnader (ca 4000 kr/mån) + markhyra 3700 + drift 3000 + underhåll/renoveringar (x kr/mån) + amorteringar (y kr/mån). Jag skulle räkna med minst 2000 kr/månaden i renoveringar/underhåll och minst 1000 kr i månaden i amorteringar. Totalt alltså 14000 kr i månadsutgift och då har jag ändå inte räknat speciellt högt med tanke på att ni planerar att byta panna, ändra planlösning, skaffa luftavfuktare eller dränera mm. Det kan bli tufft på en lön.
 
fint litet hus, fint läge :) Priset kan gå högre upp. Kolla med kommunen om du får bygga ut ifall det blir för trångt ....innan du bjuder.
 
K
Jag hade kunnat ge tre miljoner. Problemet är att vi inte har dem idag. Läget är ju allt som tidigare påpekats och det är här jag vill att mina barn ska växa upp.

Den första miljonen har vi, så den räntekostnaden behöver vi inte tänka på, vårt problem är vår kreditvärdighet. Man kan ju då se markhyran som en räntekostnad, isf får vi en ränta på knappt 2 % bunden i 17 år. Det är väl inte så tokigt? Problemet är att taxeringsvärdet kan gå upp ytterligare och då blir det ännu dyrare att köpa ut och vi kommer att få än mindre för huset om vi väljer att lämna det! Markhyran kommer minst att fördubblas i vilket fall.

Så om man bara räknar drift och markhyra blir det 6700 kr. Det är vad vi betalar här i vår bostadsrätt. 3000 kr i månaden för renovering/underhåll och vi är uppe i 9700 kr delar vi det på två blir det mindre än 5000 kr var. Det borde inte vara några problem.

Blir det aktuellt att lägga bud så kommer vi givetvis kontakta kommunen. Även markägaren hade varit bra att få tag på och få bekräftat att avgiften ligger kvar till 2028 så att detta inte är något som ändras vid ägarbyte.

Men vad tror ni om planlösningen? Hur skulle man kunna ändra den så att man kan få ett sovrum på nederplan?

Min tanke har varit att bygga en ny, trevligare entré vid grovingången (som även täcker den lilla dörren till källaren) så skulle man kunna sova i det som kallas "vardagsrum" med burspråket utan att alla gäster behöver gå därigenom! I framtiden skulle man då kanske kunna vända trappen så att man kommer upp till övre plan genom en trappa i den nya hallen.

Tack så mycket för svaren alltid bra att kunna ventilera sådant här med folk som har lite intresse! Jag umgås ju bara med ungdomar och studenter där det är väldigt få som intresserar sig för hus..
 
Hemmakatten
Eftersom ni inte har råd att betala mer för ett hus, så lär ni inte ha råd att renovera heller. Framförallt inte de stora renoveringarna som tak, vedpanna och dränering.

Jag tror att OM ni får lån hos banken (inte alls säkert, men kanske ändå med borgenär(förälder) så får ni inrikta er på att bo i huset som det är och försöka spara ihop pengar till de stora renoveringarna. Lite småfix som färg o tapeter kan man alltid göra.

Jag tycker liksom gaia att det verkar vara ett fint litet hus i utmärkt läge. Så har ni råd, så köp och ställ in er på några magra år tills ni får två inkomster.

Dessutom kan man inte jämföra hus och lägenhet ytmässigt. En lägenhet har den yta den har, men ett hus har så mycket mer. Du har tomt, uteplatser, uthus och förråd. Det gör att man kan leva på mycket mindre boarea om man bor i hus utan att tycka det är trångt.Man kan alltid öppna dörren och gå ut o sätta sig på trappen med sin kaffekopp för att smita undan lite.
 
Jag skulle inte göra några större ombyggnationer i ert ställe typ bygga om grovetrén som Du tänker, dels för att Ni egentligen inte har råd och därför inte kan göra det ordentligt (så tolkar jag din beskrivning av nuvarande ekonomiska situation i alla fall) dels för att man INTE ska bygga om hus innan man bott där ett tag eftersom man alltid får nya idéer när man bott in sej. Man hittar nya lösningar och ser möjligheter man inte ser i början.

Ett 3e skäl är rent personligt och behöver ju inte stämma för Er men jag skulle nog ha behållit entrén där den är och flyttat bad/wc istället och kanske köket också å nån sån operation har ni ju inte heller råd med just nu, men så stora ändringar ska man inte heller göra utan att "bo in sej" först iofs.

Utifrån ovanstående skulle jag välja att ta bort väggen mellan rummet med burspråk och matrummet, då får man en hyfsat stor öppen yta som kan fungera både som matplats och umgängesyta med nära till toa också. Efter det kan man dela av vardagsrummet och göra ett sovrum där, i kvällsbrådskan hittar jag inga mått på rummens storlek men ett avdelat vardagsrum skulle rent av ge ett litet barnrum som duger första åren också bredvid föräldrasovrummet.

I övrigt tänker jag att bo i hus är en livsstil så är ni överens om att det är vad ni vill och att det här är området ni vill bo i så skulle jag köpa nästan till vilket pris som helst. Läget kan ni inte ändra på, allt annat går att bygga bort eller om, det är "bara" en fråga om tid och pengar :) Uppenbarligen är området attraktivare än priset på huset indikerar så om ni inte räknar med att inom överskådlig tid har råd med normalpriset på hus är det inget att tveka på som jag ser det.
 
Angående tomträttsavgälden så kanske det finns förhandlingsutrymme. Avgiften ligger på ca 2,3% av tomtens taxeringsvärde (inte drygt 4%). För ett företag så är det ruggigt dålig avkastning på eget kapital och lägre än inflationen och alltså en ren förlustverksamhet. På ett vanligt bankkonto kan de få 4% idag, riskfritt.

Om du skulle få köpa tomten för 1103750 kr, så kan företaget ta de pengarna och sätta in dem på banken och få ut 44150 kr i ränta första året, 45916 nästa år osv (ränta-på-ränta-effekt). Det vore troligen en bra affär för dem. Banken kanske kan gå med på att låna ut dessa pengar till dig. Resultatet skulle bli att du får göra ränteavdrag och att räntekostnaden blir ca 6000 kr lägre än tomträttsavgälden, och att du får en belåningsgrad på ca 50% på fastigheten vilket du knappast behöver amortera på. Jag tror att bägge parter skulle tjäna på en sådan affär.

När det gäller uppvärmningen så kanske du kan skaka fram en begagnad vedpanna och acktank på blocket för 10000:- och koppla in den själv. Eftersom du hade gratis ved så borde den investeringen ha betalat sig på mindre än ett år då värme + varmvatten kostar 17000:-, och isåfall borde du få omkring 10000:- i utökad utrymme i din budget.

Dränering krävs? Kanske räcker det med att sätta in en avfuktare i källaren och acceptera att det är källarklimat.
 
I princip krävs ju bara dränering om man ska bo i källaren, annars spelar inte lite fukt nån roll i en betongkällare egentligen.
Lite överdrivet kanske men definitivt inte nån panik att åtgärda i ett hus där källaren inte används till annat än källare.
 
K
Tack för ytterligare åsikter. Jag antar att de som bor i huset har bundit tomthyran på en tjugoårsperiod före den extrema upptaxeringsvåg som sköljde över Sverige 2009, tidigare hade husen i området en årlig hyra på mellan 3 och 8000 beroende på tomtstorlek. De fyra procenten läste jag mig till i någon tidningsartikel ang. turerna. Snubben som köpte tomterna fick dem för en tiondel av taxeringsvärdet 1999, så han har kunnat räkna in sin vinst flera gånger om. Kommunen här kör rätt taskiga villkor för tomträtter, så han känner nog inte någon press att ändra sitt upplägg. (http://www.engelholm.se/Bygga-bo-miljo/Bostader/Tomtrattt). Om jag inte missuppfattat situationen så kan jag göra avdrag med 30% på tomträttsavgälden, så där spelar det inte någon roll.

Kanske skulle man kunna diskutera pelpets förslag det med företaget, nu med stigande räntor kanske det skulle vara intressant, speciellt då alla tror att vi är på väg in i en lågkonjunktur?

Jag har en släkting som importerar acktankar, regulatorer och liknande till solcellssystem från kina, jag skulle kanske kunna få sånt billigt där, då behövs bara en vedpanna och för det är kanske blocket bra :)

Ang. Dräneringen tänker jag som du Jan-Å, dessutom ser det ut som att det i stort sett bara är tre sidor av huset som behöver extra dränering. Men även detta kanske man kan få hjälp med av någon som har en grävare.. annars får man väl gräva själv. Hur som helst är det inte någon som är prioriterat, förmodligen sätter vi in en avfuktare eller skapar bättre ventilation till att börja med.
 
kanske tid att få lånelöfte hos banken innan budgivningen startar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.