Hej!

Är det någon kunnig betongare som kan svara på om man kan göra en fasning på en betongplatta vid en garageport i efterhand. Menar så att man får ett fall för regnvatten att rinna ut från porten. Kommer man inte ner i själva L-stödet då och i sådant fall, hur kan man få detta att hålla för bilens tyngd och nötande.
 
Snailman
är inte någon kunnig betongare men svarar ändå...

om man kör utan vinkeljärn, så brukar man ta ur 10 till 15 cm på l-stödet , sen läggs en tolva längs med kantelementet nära utsidan, man sätter en bräda för urtaget så inte betongen rinner ut där, övre delen av brädan tas bort när fasningen ska fixas till, själv så gjorde jag lite byglar special där oxå... alltså det blir ett antal centimetrar med betong ovanför kantelementet

detta är alltså när man fixar fasningen direkt vid gjutningen...
 
Jaha, det är så man ska göra när man gjuter men går det göra något nu i efterhand?
 
Min lösning hade varit att:
1: skär ur ett block ur kantbalksisoleringen med vinkelslip och lämplig skiva.
2: borra hål på lagom avstånd in i kantbalken, uppe och nere.
3: gjut fast armeringsbyglar med ankarmassa i betongen.
4: lägg horisontella armeringsjärn längs portöppningen i den tänka kanten.
5: Lägg en planka i framkant, palla upp och stöd utifrån.
6: Gjut upp, men inte hela vägen upp, påbörja ditt fall här.
7: Låt det brinna färdigt.
8: Slipa/fräs med vinkelslip fall från port och ut över din nya gjutning.
 
Mikael_L
JOW skrev:
6: Gjut upp, men inte hela vägen upp, påbörja ditt fall här.
Vattna den gamla betongen lite, innan den nya gjutmassan läggs på.

Det kanske finns någon trevlig primer att använda här, men det är bortanför min kunskapshorisont.
 
Tack JOW, tror vi fattar ungefär hur du menar. Är det någon annan som har någon synpunkt på det här?
 
Jag skippade kantjärnet avsiktligt när jag göt plattan. Gröpte dock ur och la armering i kanten på L-elementet i öppningen. Har skaffat M6 expandermuttrar som jag borrar hål för och slår ner i plattan. Sedan skruvar jag järnet i dessa muttrar med försänkta skruvar. Jag skall ha klinker på golvet och då vill jag ha järnet i nivå med klinkern i stället för underlaget som klinkern skall ligga på.
 
Kantjärn eller inte, man kan ju ha det om man vill, hur man nu vill ha det...
Däremot så anser jag att det inte är riktigt nödvändigt när man har fall, då man kan fylla upp uppfarten såpass att det knappt blir nån kant, lite kant bör det ju vara, men inte mycket.

Jag kanske skall tillägga att jag har inte provat min teori i praktiken, så det stannar som en teori, men jag ser inget hinder till varför det inte skulle fungera...
 
Hur blev det, hur gick det, hur gjorde du? ;)
 
Vi lyckades förhandla fram med kunden att vi bara satte ett försänkt vinkeljärn över kanten som vi spikpluggade vertikalt in i plattan utifrån. Det kändes ganska stabilt men något fall ut från garaget blev det ju nu inte. Som tur är så har taket på garaget ganska bra uthäng så hon har inte haft några problem med regn i garaget ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.