Ja!Jag har rätt hus i kanske inte bästa läge men andra sidan så var det ingen hysterisk budgivning på huset bara för att det finns vatten i närheten.Vi la vårt bud under utropspriset och när räntorna ökar så sover vi lugnt ändå. Det är vad jag tycker är att bo på rätt läge. Här vi bor kan man köpa tre hus för vad ett hus i Helsingborg 55 km bort kostar.
 
Martin_B
Husköp är en enda stor kompromiss som vissa har nämnt redan.

Man kan oftast inte få allt, inte ens om man har gott om pengar. Har man pengarna kan man däremot komma väldigt nära "drömmen", så det är väl egentligen pengarna som styr i första hand.

1. Ekonomi
2. Läge (den geografiska placeringen går aldrig att ändra och sjävla områdets karaktär ändras sällan, även om det händer (i form av att området i fråga förnyas, fräschas upp etc.)
3. Utseende går att ändra till viss del men det innebär även att sjävla ekonomin ändras
4. Planlösning går också ändra, men i många fall bara till viss del och det kan medföra stora kostnader
5. Storlek (boarea/biarea) går att åtgärda oftast, dock på bekostnad av att huset karaktär i nästan alla fall ändra. Även detta medför stora kostnader.
6. Skick detta går i nästan samtliga fall att åtgärda men kan medföra mycket stora kostnader
7. Tomtarea sällan har man möjlighet att utöka tomtarean, men husets placering på tomten kan ha stor inverkan på hur man kan utnyttja tomten
8. Garage, uteplats/uterum, förvaringsutrymmen går i kanske de flesta fall att åtgärda, men det är absolut ingen garanti
9. Trädgårdens skick, utformning går i nästan alla fall att åtgärda men ofta kostar det en hel del också, plus att det kan ta en längre tid innan man får det som man vill då växtlighet kan ta god tid på sig att växa. Markens beskaffning är inte alltid så lätt att ändra.

Finns säkert punkter jag har missat.
I de flesta fall, vid de flesta husköp tror jag man kompromissar lite, beroende på vad man har för preferenser. Är läget det allra viktigaste som måste vara på ett visst sätt till 110%, OCH att man har pengar, ja, då behöver man ju inte bry sig om punkterna som går att göra något åt med hjälp av pengar.
Men i de allra flesta fall, för de allra flesta människor och familjer så är det just ekonomin man utgår från. Man kan låna en viss summa pengar, kanske till och med tänja gränserna lite, men tyvärr finns det ju alltid en definitiv gräns som man inte kan överträda. Och då är det bara till att börja kompromissa! :)

Jag menar, stämmer alla punkter förutom läget, men att man KAN tänka sig att bo där även om det inte är förstahandsvalet, så kan det ju vara ekonomiskt försvarbart att gå vidare med köpet ändå om man nu kan spara en miljon kronor i renoveringar t.ex. (oh ja, renoveringar utspätt på kanske 10 år kan lungt uppgå till 1 mille. Renoveringar kan i många fall kosta dubbelt så mycket som man har räknat med)
Men pratar vi om ett läge som man absolut inte vill bo på, så tittar man ju inte på hus där överhuvudtaget :)
Det är nog få som köper ett "drömhus" i ett "mardrömsområde" :D ...det är nog mycket vanligare att man gör tvärt om haha
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.