Ibland blir man lite trött på sig själv.:blushing: Jag håller på att färdigställa en del snickeridetaljer på fasaden. Det är bla knutbrädor och fönsterfoder. Nu lyckades jag uppenbarligen ta fel linoljefärg när jag målade dessa senast. Jag har målat något varv med Gysingens matta linoljefärg och vad jag förstår är den främst tänkt som inomhusfärg. (Jag har uppenbarligen blandat om mina burkar, och verkar ha slut av den vanliga linoljefärgen som det skulle vara).

Så frågan är, vad händer nu om jag går på med 1-2 varv med en vanlig traditionell linoljefärg som slutstrykning? Kommer detta att flaga av om något år, eller håller det som underlag till rätt färg, även när den utsätts för väder och vind?
 
Ingen som känner till något om denna färg? Jag har själv ett svagt minne av att jag läst att den går att använda som grundfärg, och då borde ju detta fungera bara bra. Men nu hittar jag ingen information om just detta.
 
Jag skulle inte dra mig för att använda den som grundfärg. Jag har haft den i två tak och den fäster bra och spontant kan jag absolut tänka mig att måla över den med vanlig om det skulle behövas. De rekommenderar den dessutom som lasyrgrund förresten, så det är klart det går. :)
 
Men jag vet ingenting om utomhusegenskaperna, men det vet de säkert där om du slår en pling. ;)
 
inga problem att du har matt under, huvudsak är att du stryker tunnt och tillåter tillräcklig torktid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.