Är det ett måste med jordfelsbrytare om man har en elektrisk handdukstork även om det är fast installation? Sen stod de på torken minst 50cm från skärmad dusch och handfat. Eller 120cm från oskärmad dusch och handfat. Gäller dessa mått även om jordfelsbrytare finns installerad? Där den skulle installeras var de 50 cm till blandaren i handfatet, oskärmat.
 
Beror på vad du menar med "måste". Enligt dagens regler är det ett krav, men det kan gå att hänvisa till äldre regler.
JFB är dock bra, inte minst för handdukstorkar, så frågan om man är laglydig eller inte tycker jag är sekundär.

Deras krav på avstånd även ifrån handfat låter överdrivna. Torken håller väl minst IP44? Skulle den inte tåla lite vattenstänk så bör man nog välja ett annat fabrikat. Om JFB spelar in vet jag inte - det är ju tillverkaren som föreskriver dessa avstånd, så det är dom som ska svara. Elinstallationsreglerna gör ingen skillnad - det är ung samma områdesindelning i badrum före som efter att kravet på JFB infördes.
 
Bo.Siltberg skrev:
Beror på vad du menar med "måste". Enligt dagens regler är det ett krav, men det kan gå att hänvisa till äldre regler.
JFB är dock bra, inte minst för handdukstorkar, så frågan om man är laglydig eller inte tycker jag är sekundär.

Deras krav på avstånd även ifrån handfat låter överdrivna. Torken håller väl minst IP44? Skulle den inte tåla lite vattenstänk så bör man nog välja ett annat fabrikat. Om JFB spelar in vet jag inte - det är ju tillverkaren som föreskriver dessa avstånd, så det är dom som ska svara. Elinstallationsreglerna gör ingen skillnad - det är ung samma områdesindelning i badrum före som efter att kravet på JFB infördes.
Problem när den sitter 50cm brevid är väl knappast bara stänk. De är ju är man kan komma åt handukstorken samtidigt som du har andra handen under vattenstråle. Ser framför mig ett barn t.ex som har ena handen där och sträcker sig mot torken. Tänk om de är nått fel på den. Då är man körd
 
I de nyaste reglerna för våtrum så måste all el i badrummet skyddas med jordfelsbrytare. Det gäller naturligt vid nybyggnad efterssom det redna innan varit krav på jfb vid all nyproduktion av bostäder för hela huset. Men nu gäller det alltså vid alla våtrumsbyggen.

Här går då en gräns mellan ombyggnad och underhåll, du behöver inte installera jfb i badrummet bara för att du målar om taket, men om du gör en större ombyggnad av badrummet så måste jordfelsbrytare in.

I praktiken så vill/måste man ändå alltid sätta jordfelsbrytare vid badrummsrenoveringar, efterssom det alltid skall vara jfb om du har elgolvvärme, eller ett eluttag i badrummet. Uttag eller 230V elgolvvärme har aldrig varit godkänt, innan jfbn kom så var det totalförbud på uttag i badrum.

Om du har ett befintligt badrum och "bara" sätter in en fast inkopplad handdukstork, inte gör någon annan ändring av elen. Då tror jag inte att jfb är obligatorisk (men vädigt lämplig ändå). OM tillverkaren specificerar att den skall kopplas via jordfelsbrytare så gäller det oavsett vad ev. elsäkerhetsbestämmelser säger.
 
Anledningen till tillverkarens gränser känns väl tilltagna. Men antar då ätt man tagit hänsyn till att jfb ej finns inkopplad.skulle ni personligen koppla in än som skulle sitta 50cm från kran utan jfb? Antagligen inte, men med jfb då?
 
engdahl_86 skrev:
Tänk om de är nått fel på den. Då är man körd
Två fel i så fall, för den är ju antingen skyddsjordad eller dubbelisolerad. Med JFB behöver tre fel uppstå innan det blir farligt.

Man ska inte behöva oroa sig för att det ska inträffa 2-3 fel på anläggningen och de apparater som finns. Enligt elinstallationsreglerna anses de skyddsbarriärer som finns fullt tillräckliga. Det är t.ex tillåtet att placera en TM precis utanför badkarskanten. Det viktiga är att apparaterna installeras omsorgsfullt och att de underhålls för att förebygga fel.

Den områdesindelning som finns i badrum handlar om att förebygga faror med en blöt kropp som med stor yta berör olika ledande delar. Det är endast då som kroppsresistansen kan bli så låg att en JFB inte hjälper. Jag tror inte blöta händer räknas dit - dessutom borde kranvattnet vara så pass rent att det är en dålig ledare? Om kranen i sig har kontakt med sann jord så kan rören skyddsutjämnas mot elsystemets jord.

Hur som helst, jag skulle inte installera en HT utan JFB i ett badrum.
 
Bo.Siltberg skrev:
Två fel i så fall, för den är ju antingen skyddsjordad eller dubbelisolerad. Med JFB behöver tre fel uppstå innan det blir farligt.

Man ska inte behöva oroa sig för att det ska inträffa 2-3 fel på anläggningen och de apparater som finns. Enligt elinstallationsreglerna anses de skyddsbarriärer som finns fullt tillräckliga. Det är t.ex tillåtet att placera en TM precis utanför badkarskanten. Det viktiga är att apparaterna installeras omsorgsfullt och att de underhålls för att förebygga fel.

Den områdesindelning som finns i badrum handlar om att förebygga faror med en blöt kropp som med stor yta berör olika ledande delar. Det är endast då som kroppsresistansen kan bli så låg att en JFB inte hjälper. Jag tror inte blöta händer räknas dit - dessutom borde kranvattnet vara så pass rent att det är en dålig ledare? Om kranen i sig har kontakt med sann jord så kan rören skyddsutjämnas mot elsystemets jord.

Hur som helst, jag skulle inte installera en HT utan JFB i ett badrum.
Skulle du installer HT med JFB om de var innanför zon 3, alltså under 50cm? Tror de var cirka 45 till kranen.
 
Jodå :cool:
 
Det är tillverkarens anvisningar som råder så dom SKA följas, vill du frångå dom tar du samtidigt på dig allt ansvar för funktionen/säkerheten på produkten.
 
engdahl_86 skrev:
Eller 120cm från oskärmad dusch och handfat.
Jag glömde inlägg #1 för ett ögonblick, och jag brister i materielkunskap, men är detta krav verkligen vanligt för en handdukstork?
Vad är det för slags tork?
 
Det brukar inte stå nått om handfat på handdukstorkar men står det i anvisningen så gäller det.
 
Kan det möjligen handla om "Ellen" eller "Julia" från Malmbergs :cool:
http://www.malmbergs.com/docs/ba/9412713.pdf http://www.malmbergs.com/docs/ba/9412710.pdf

IP 21, Peta inte in föremål i ventilations- eller frånluftshål eftersom detta kan orsaka elchock, brand eller skada handdukstorken,
Barn får ej leka med apparaten,
Denna apparat är ej avsedd att användas av personer som saknar erfarenhet och/eller inte har kunskap om eventuella risker med att använda elektriska apparater, såvida de inte övervakas eller har fått instruktioner om hur apparaten ska användas av en person som är ansvarig för deras säkerhet.
Handdukstorken får ej monteras i omedelbar närhet av vatten. Ett avstånd på minst 60 cm måste finnas mellan handdukstork och avskärmad dusch eller handfat. Om duschen ej är avskärmad är säkerhetsavståndet 120 cm.

Den skulle inte jag installera någonstans... Då den bara håller IP 21 måste den sitta utanför område 2 precis som dom skriver. Handfat har dock aldrig innefattats av områdesindelning i badrum vad jag vet. Man kan dessutom tolka texten som att 60 cm räcker där. Hur som helst, man får göra en egen bedömning om det finns risk för "strilande vatten" på torken.
 
De är en hafa handduks tork. Där var de 50cm istället för 60 som med malmbergs, också 120 till oskärmat. Så känns dumt att chansa, risken finns ju ändå där, och om de skulle gå illa, så går de ILLA!
 
Handfat är väl över huvud taget inte att betrakta som en "badrumsdetalj" i sig, utan badrumsmässigt så är väl ett handfat mer att betrakta som beröringsbart metallrör?

Jämför att det verkar okej att ha handfat och toalett (men ej dusch/badkar, slang man kan spola med o.s.v.) i rum som anses mer eller mindre torra.

*spekulation*

Till engdahl_86: Om huset inte redan har jordfelsbrytare så går det att komplettera utan att behöva byta hela centralen, man monterar jordfelsbrytaren i en pytteliten ny "central" precis invid den gamla. Det finns en risk att det blir problem med att få allt befintligt att fungera, men då är det ändå något fel i anläggningen som är bra att få fixat.
 
Se till att köpa en handdukstork som har IP44 OCH är skyddsjordad.
Så kallade dubbelisolerade ojordade handdukstorkar och elelement är ett ofog som inte borde få säljas. Enda anledningen till att de existerar är att tillverkaren sparar in en femma på att skippa en tredje ledare i anslutningskabeln.

Handdukstorkar och element representerar ett stort berörbart metallföremål, som dessutom innehåller farliga spänningar. Om dom är dubbelisolerade har man bara tillverkarens löfte om att dom är byggda så säkert att överslag inte kan ske. Detta löfte är titt som tätt en ren lögn.

Är dom istället skyddsjordade så har man ett kontrollerbart fysiskt skydd mot eventuella överslag.

Enligt dagens regler så är det dessutom troligen ett krav på att de skall skyddsjordas snarare än vara dubbelisolerade, eftersom alla större metallföremål i badrum skall vara potentialutjämnade.
Men vad reglerna säger är sekundärt, då det helt enkelt är idiotiskt att ha plåtkapslade elapparater utan skyddsjord i badrum.

En annan sak: Handdukstorkar med stickpropp kan väl verka lite oproffsigt. Men om du sätter ett dubbeluttag på strategisk plats bredvid handfatet så kan du kanske koppla in både handdukstorken och rakapparaten/hårfönen i detta dubbeluttag. På så vis räcker det med en eldosa istället för två i badrummet. Bara ett tips...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.