ullberg
Känns de inte lite för klena (ser inte ut att vara mer än max 2,5 mm2) för att vara stigare (phu, nu blir man inte kritiserad av Patrik ;) ), speciellt om den ska mata tre lägenheter?

Har du varit och kikat hur det ser ut hos dina grannar ovan & under (lite beroende på vilken våning du bor på då), återfinner man samma fenomen? finns det bara inkommande ledningar på översta våningen? kanske kan hjälpa att reda ut det hela... (och låt nyfikenheten styra skulle jag säga, sånt' här är ju kul!)

/U
 
Huset kanske inte alltid har haft hyresgäster, från början kanske hela huset har haft ett enda abbonemang. Denna dosa med sina trådar kanske behölls för att hålla tex. ljus i trapphus vid liv, vilket går på själva fastighetsabbonemanget.
 
Är det ett rör som går från dosan och mynnar ut 10-20cm till höger om dosan, eller är det bara en missfärgad kvist i träet som jag tycker ser ut som ett rör?

Om det är ett tomt rör så lär den där dosan vara en äldre stigare (eller vad det nu kallas) som matat en äldre central. Med tanke på att det är två faser så kan det vara så gammalt så att det var 127V mellan fas och nolla och 220V mellan faserna då den installerades på stenåldern, och att man nån gång på bronsåldern har man bytt till dagens 220-230V mellan fas och nolla samt 380-400 mellan faserna, och då behållt just två faser.

I lägenheten där jag bor i Göteborg så finns det också en "mystisk elgrej" i närheten av elcentralen, fast det är ett infällt "proppskåp" som verkar ha rymt två proppar från början varav en verkar ha varit använd mot slutet, antagligen så har det varit den gamla stigaren samt huvudsäkringar före elmätaren. Jag har faktiskt inte mätt på den men utgått från att den är bortkopplad eftersom elen är omdragen relativt nyligen med en hel radda mätartavlor på rad i rum i källaren. Jag kanske borde mäta på den :)
 
ullberg skrev:
Känns de inte lite för klena (ser inte ut att vara mer än max 2,5 mm2) för att vara stigare (phu, nu blir man inte kritiserad av Patrik ;) ), speciellt om den ska mata tre lägenheter?
Jag kanske ser fel, men nog ser den röda ut att vara en plastslang trädd över en skärm-PEN? Det är ju rätt grova plintar, det kan nog vara 4mm2.


Nu är jag långt ute i det vilda, men har huset tillhört SJ och ligger nära järnvägen? I så fall finns det en mikroskopisk chans att det från början matats med 16Hz från järnvägens elnät, och man sedan vid byte till vanlig 50Hz behållt 16Hz till spisen. Det är nog extremt ovanligt men jag har läst på ett tågmuppforum om att det tydligen fortfarande fungerar så i nån tjänstebostad i Narvik (som visserligen ligger i Norge, men de har samma elsystem på järnvägen och järnvägen där går dessutom bara till Sverige och elektrifierades då el var ovanligt i allmänhet). De upptäckte visst detta den hårda vägen när de kopplade in en modern spis med elektronik som pajade. Däremot funkade en ny spis med mekaniska rattar fint på 16Hz ;)
 
ullberg
yxis skrev:
Jag kanske ser fel, men nog ser den röda ut att vara en plastslang trädd över en skärm-PEN? Det är ju rätt grova plintar, det kan nog vara 4mm2.
Jag börjar undra om det inte är jag som ser fel, jämför man med nollan ut ur jfb (som väl lär vara RK6) ser det mycket väl ut att kunna vara mer än 2,5 mm2, börjar luta åt stigare i mitt huvud... Lite märkligt att det inte är urkopplat men det kan ju vara så att det matar något gemensamt utrymme fortfarande (nämdes inte vind tidigare?)

/U
 
Huset ligger i stadsdelen Gamlestaden och är ett av många hus i samma stil här som byggdes på 20-talet för att förse SKF's arbetare med bostäder. Såvitt jag förstått min lokalhistoria rätt var alltså SKF ägare till huset från början. På den tiden var det inte aktuellt med elspis, men ända fram till årsskiftet 2010/2011 hade vi gasspisar! När stadsgasen stängdes av i Gamlestaden i januari visade sig elnätet i vår fastighet vara undermåligt för moderna behov, så nya stigarledningar (OCH servisledning, faktiskt) drogs fram.
Precis som "yxis" här ovan har jag alltså en ganska färsk installation som matar lägenheten och källaren full med elmätare.
Min lägenhet ligger på våning 2/3.

Gällande kabeldimensionerna i dosan så kan jag inte säga precis vad de är, men de är bra mycket grövre än 2,5-kvadrat.
 
Så här får man inte säga ... Men ta en "elektrikermejsel" och kortslut i dosa och se vad som blir mörkt.
Är det en lägenhet inkopplad lär det visa illa kvickt, är det ett allmänt utrymme tar det nog inte många minuter/timmar innan det blir liv, och är det nått som iaf fortfarande används kanske det tar några dagar. Hör du inget på säg ett par veckor och det fortfarande är spänningslöst, så fine.
Nu får du ju inte göra så, så ta dit elektriker istället, och prata med BRFen så dom släpper in honom dit han vill.
 
Jag tycker att det ser ut som 6 mm2.

//Patrik
 
Jag tycker också att det ser ut som 6mm².

Jag tror det är en gammal stigare, 3-fas från källaren och avtappning av en fas på varje våning. Dvs fas 1 på våning 1, fas 2 på våning 2 och fas 3 på våning 3. Du bor på våning 2 av 3, därför finns endast 2-faser och PEN i dosan på din våning.
Har sett detta på många ställen där lägenheterna matas med 1-fas, men på de flesta har förgreningen skett i centralen och inte i en dosa på väggen. Lite irriterande när man ska byta central och måste bryta även de två andra lägenheterna som ligger på samma stigare...
 
Göteborg har haft blandat 127/220 och 220/380 V så det kan vara en enfas mellan faserna 220V installation i ett 127/220 nät därav två svarta och en röd ledare. Vad det är nu vet man ju aldrig.

Protte
 
Intressant tråd. Lite off topic, men vilka krav finns på en Brf att ha koll på sitt el nät? Tänkter på försäkringar och sånt. Kanske dax för Brf att fixa riktiga el ritningar?
 
buffster skrev:
Jag tycker också att det ser ut som 6mm².

Jag tror det är en gammal stigare, 3-fas från källaren och avtappning av en fas på varje våning. Dvs fas 1 på våning 1, fas 2 på våning 2 och fas 3 på våning 3. Du bor på våning 2 av 3, därför finns endast 2-faser och PEN i dosan på din våning.
Har sett detta på många ställen där lägenheterna matas med 1-fas, men på de flesta har förgreningen skett i centralen och inte i en dosa på väggen. Lite irriterande när man ska byta central och måste bryta även de två andra lägenheterna som ligger på samma stigare...
Detta lät som en rätt intressant teori.

TS: Be om att få se om grannarna har en likadan dosa hos sig och isåfall deras antal av trådar i dosan.

//Patrik
 
Ett alternativ är ju att göra kortslutning i den och sedan låta problemet lösa sig självt. :)
Man brukar märka ganska snart vem som saknar ström.

Inget för amatörer dock. :)
 
Hej semi-granne! Jag vill inte avslöja exakt var jag bor men huset ligger i Gamlestaden :)

Jag skulle inte rekomendera att prova att kortsluta en stigare. Ljusbågen då man kortsluter görvre matningar kan lätt bränna bort t.ex. en hel skruvmejsen (den delen som utgör kortslutningen iaf)...

Att det är 230/400V idag är väl i princip självklart, men vi har ju sett andra trådar på forumet där mätartavlorna varit tvåfas i nåt hus där man konverterat 127/220V till 220/380V, så åtminstone i teorin kan det vara två faser och PEN som tidigare varit en 127/220-installation.

Teorin om att ha fas 1 till vån 1, fas 2 till vån 2 och fas 3 till vån 3 motsägs av att båda faserna verkar gå vidare till nästa våning. Men visst, det skulle kunna var så att fas 1 går till de två första lägenheterna, fas 2 till nästa två, och fas 3 till de två sista på en stigare som matar sex lägenheter. Om man har haft mätartavlorna nästan vägg i vägg för lägenheter parvis på samma våning så lär man väl delat stigare för lägenheterna parvis.

Fotnot/värdelöst vetande: Landshövdingehus är en Göteborgsk grej, det är ett hus som består av en bottenvåning byggd med ej brännbart material såsom tegel eller liknande och ovanpå det två våningar av trä. Hustypen kom till efter att man från början haft en gräns om max två våningar för att få bygga trähus, men en landshövding la till ett undantag i reglerna så att man fick bygga den här typen av hus, därav namnet. Grejen med husen är alltså att de är trevåningshus.
 
Jag vill inte avslöja exakt var jag bor men huset ligger i Gamlestaden
Rädd för forum groupies?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.