Milkshaken
Har pratat med min älskade fru.... javisst inga problem, kanske grabben ska flytta först sa hon bara....
Egentligen vill vi ju bägge ner till Italiens bergsbyar, men det är nog bara en utopi... Eller...?
 
Här är mina erfarheter:
Min sambo har alltid haft en strävan att bo nära stan, i detta fall stockholm. varför? skitig luft, bilköer, biltullar, skrikande innestadsbor, inga lekparker till ungarna och ett jävla helvete att hitta parkering!.
Nä, efter vi har fått barn, 1.5 och 3år gamla har hennes resonemang för LÄGET ändrats. man måste priotera! vi började ställa det negativa mot det positiva med det läget vi har valt, och de positiva sakerna vann solklart!
vi valde att flytta lite längre ut, kunna köpa ett nyckelfärdigt parhus och ha en egen liten tomtplätt umgås på. ingen renovering bara bo och LEVA

tack för mej
 
Jag letar (fortfarande) hus, och det enda jag inte är beredd att kompromissa på är läget och priset. Det är väl därför jag fortfarande letar :(
Jag är beredd att köpa en fastighet där huset är långt ifrån vad jag drömmer om, bara läget är rätt och priset lämnar utrymme så att jag har råd att renovera. Men mina önskemål om läge verkar tyvärr svåra att uppfylla trots intensiv bevakning av Hemnet, men jag köper inte något som ligger fel, då sitter jag hellre kvar i hyresrätten och sparar pengar som jag kan lägga på renoveringen som säkert kommer att behövas när jag väl har hittar rucklet :p
 
harry73
Läget är subjektiv, och vissa områden blir populär för att sen minska i populäritet igen.
Om du betalar för mycket för läget, kan du få svårt att få tillbaka pengarna.

T ex.havet är ett stort plus på de skanska sydkusten, men om kusterosion och högre vattennivåer gör att havet kommer för nära blir det ett klart minus.
Sen kan ju nya vägbyggen, ny eller stängt skola, mm ändra läget mycket.

Köp ett hus som ni är nöjd med för ett pris ni är nöjd med
 
harry73 skrev:
Läget är subjektiv, och vissa områden blir populär för att sen minska i populäritet igen.
Om du betalar för mycket för läget, kan du få svårt att få tillbaka pengarna.

T ex.havet är ett stort plus på de skanska sydkusten, men om kusterosion och högre vattennivåer gör att havet kommer för nära blir det ett klart minus.
Sen kan ju nya vägbyggen, ny eller stängt skola, mm ändra läget mycket.

Köp ett hus som ni är nöjd med för ett pris ni är nöjd med
Ett ytterst märkligt resonemang. Det är i de flesta fall tämligen enkelt att lista ut om området ifråga har tillväxtpotential eller inte.
 
harry73
Det beror på hur länge man tänker bo kvar
 
Med tanke på hur många som bor i villaområeden etc som gnäller över grannar, högljutt etc, så är kanske inte läget det många prioriterar. Ivf inte läget till omkringliggande hus etc.
 
För snart 30 år sedan köpte jag gammalt hus "på fel sida stan" i Malmö. Området var alls inte populärt men när man promenerade runt i kvarteren kunde man ana att området var på väg 'uppåt' - renoveringar och välskötta trädgårdar etc och faktiskt gångavstånd till city. För min del var det ekonomiskt - billigt men med potential. Det blev också ganska lätt att sälja huset trots att det då var ganska dåliga tider.

När jag byggde nytt var läget viktigare.
 
AnneFi
Läget var allt när vi köpte huset.
Vi bor ju inte i en storstad direkt och jag ville bo i centrum.
Jag är uppväxt i centrum och var inte intresserad av att bo i ett av områdena på kanterna där alla huset såg exakt likadana ut med minimala trädgårdar.
Jag ville ha ett av husen "mitt i smeten"
Nu hittade vi ett litet huset som jag tycker ligger precis vi sidan(två kvarter frö långt från centrum). Men eftersom vi nästan bor grannar med sambons föräldrar och han är uppväxt i det här kvarteret så tycker han naturligtvis att det här är centrum.
Jag vet klart bättre. :D
 
Mina föräldrar trodde 1975 att de köpte ett hus i ett tillväxtområde, med 110 tomter inritade på berget ovanför och planer på tomter på ängen nedanför. De första 11 byggdes i skogen ett par år senare, men sedan blev det inget mer, trots räddningsaktioner som ny flygpalts och annat. Järn- och stålindustrin gick ju ner rätt brutalt....

Idag är huset som är i gott skick och väl underhållet, med bergvärme, isolerat uterum och fräsch dränering värderat till 100 000 mindre än vad de köpte det för.
 
K
Vi går i tankarna att vi vill bo i ett lugnt och bra område utan att behöva vara beroende av buss och bil för att ta oss till och från arbete. Samtidigt måste det ligga ganska nära havet.. Men vad händer om vattennivån stiger med 5-6 meter? Då har man lagt alla sina pengar i sjön :/ Bokstavligt..

Men jag resonerar precis som så många andra. Man kan ändra på allt utom läget!

Tyvärr kan läget ändra sig. Men det som är bäst i idag lär ju som sämst vara bra om tjugo år!
Det som är bra i dag kanske inte är så bra om tjugo år.
 
Vi har alltid valt läget, dom 2 första husen låg både i rätt område och på rätt ställe i området, 3e huset ligger innanför 50 skyltarna med cykel/gångavstånd till city, skolor med gott rykte och stadsbuss genom området så där var köplusten hysterisk med 40-50 familjer på visningarna vilket gjorde att vi fick kompromissa med läget i området.
Att bo i rätt hus i fel område kommer jag inte att göra
 
Kallebo skrev:
Vi går i tankarna att vi vill bo i ett lugnt och bra område utan att behöva vara beroende av buss och bil för att ta oss till och från arbete. Samtidigt måste det ligga ganska nära havet.. Men vad händer om vattennivån stiger med 5-6 meter? Då har man lagt alla sina pengar i sjön :/ Bokstavligt..

Men jag resonerar precis som så många andra. Man kan ändra på allt utom läget!

Tyvärr kan läget ändra sig. Men det som är bäst i idag lär ju som sämst vara bra om tjugo år!
Det som är bra i dag kanske inte är så bra om tjugo år.

Hm, den dan som havsnivån stiger med 6 m är det nog skitsamma vart man bor ;) lär ju påverka lite mer än boendet för dom som har strandtomt :rolleyes:
 
Anna_H skrev:
Idag är huset som är i gott skick och väl underhållet, med bergvärme, isolerat uterum och fräsch dränering värderat till 100 000 mindre än vad de köpte det för.
"Fastighetspriser går alltid upp", "Man betalar ju till sig själv"....

Jo jag tackar. :rolleyes:
 
Nyfniken skrev:
"Fastighetspriser går alltid upp", "Man betalar ju till sig själv"....

Jo jag tackar. :rolleyes:
Det är ju ändå värt betydligt mer än om de inte gjort dess åtgärder. Men de är nog tacksamma att de betalat av huslånen, så att de kan flytta när de vill utan att få kvarstående skulder...

Men så är det i avfolkningsbygder där de river hyreshusen i centrum...

Å andra sidan lär de inte drabbas av översvämning ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.