Hej!
Vi har köpt ett gammal torp, det är halvskruttigt men har använts som permanentboende fram tills alldeles nyligen.

Det finns ett duschutrymme i toalettrummet, jag tror att tidigare ägaren har byggt det själv. Duschutrymmet är som ett litet litet, rum (1,20 m x1,20 m ungefär) i hörnet av toalettrummet och är klätt med gammal våtrumsmatta.

Våtrumsmattan har släppt i alla kanter och fogar och innan duschrummet kan tas i bruk igen måste ytskiktet åtgärdas.

Som alla vet är det ju dock oerhört dyrt att renovera badrum. Även om vi skulle låta hantverkare göra detta på billigast möjliga sätt (fast fortfarande vitt), med friskrivning av branchregler och försäkring, så skulle det kosta runt 12 000 att lägga ny golv- och väggmatta i det minimala utrymmet. Det är utan rivning eller brunnfix eller något extra, bara ytlagret.

Vi har dessvärre inte riktigt råd med det och vi vet inte hur vi ska lösa det hela.

Att sätta kakel går nog att läsa sig till hur man skall göra, men vi tror inte att stommarna/reglarna i duschväggarna håller för det. Att själv leka mattläggare verkar än mer omöjligt utan adekvat utbildning. Vad finns det mer för alternativ??

Vi leker med tanken att köpa en duschkabin och montera upp inuti det trånga utrymmet, helknäppt, men det kanske skulle gå om man har tur med rören. Annars kanske sätta upp duschdraperier längs alla väggar?

Vad tror ni? Alla råd och tips och idéer mottages tacksamt, vi är helt villrådiga.

Detta är alltså ett torp, taket i toalettrummet är i glipande mazonit och inga vinklar är garanterat 90-gradiga. Det behöver inte vara spa-de luxe men något som fungerar utan att vi skadar byggnaden. Vad kan vi hitta på som inte kostar så sanslöst mycket??

Tacksam för hjälp som sagt.
 
Oj. Blunda och limma fast befintliga mattor igen.

Men, hur tänkte ni när ni köpte ett torp och sen inte har råd med den allra enklaste renovering av duschutrymmet? Det varnades för höjda boräntor idag.... ?

Vill ni säkra att torpet inte riskerar skadas så måste ni ju säkerställa ett badrum som fungerar utan att vatten och fukt riskerar skada på lång sikt. Det kan göras på olika sätt, men det låter som det behöver göra på ett eller annat vis.
 
Haha, jo, jag har testat med silvertejp men det släppte i hörnen...

Vi köpte torpet och råkade sedan ut för hundra andra otrevliga överraskningar (trots besiktning) och därmed sprack budgeten. Vi köpte ett billigt torp för att slippa ta lån så vi hade räknat med ytterligare kostnader för att få det i skick, men en stor vattenskada och spishaveri m.m. m.m. åt upp bufferten.

Tills vidare får vi duscha på annat ställe och än så länge funkar det, men inte i all evighet förstås.
 
Torpartrollet skrev:
Haha, jo, jag har testat med silvertejp men det släppte i hörnen...

Vi köpte torpet och råkade sedan ut för hundra andra otrevliga överraskningar (trots besiktning) och därmed sprack budgeten. Vi köpte ett billigt torp för att slippa ta lån så vi hade räknat med ytterligare kostnader för att få det i skick, men en stor vattenskada och spishaveri m.m. m.m. åt upp bufferten.

Tills vidare får vi duscha på annat ställe och än så länge funkar det, men inte i all evighet förstås.
Men vattenskadan och spishaveriet går kanske på hemförsäkringen!?

När jag säger limma fast mattan igen menar jag inte silvertejp, utan att limma fast den ordentligt med ett riktigt lim för våtrumsmattor.

Anmärkte inte besiktningsmannen på behovet av åtgärd i badrummet vad gäller mattorna som lossnat?
 
Duschkabin?
 
är golvet ok?
riv isåfall ner vägg mattan och sätt en ny själva, blir säkert inte så snyggt men kommer garanterat att vara bättre till ekonomin tillåter bättre renovering
 
Vattenskadan går på hemfösäkringen men täcker bara delvis, spisen var för gammal...

Golvet verkar ok.
 
Och jo, besiktningsmannen påpekade detta, från början ingick det i budgeten men inte efter alla oförutsedda skador (som inte var besiktningsmannens område).
 
är golvmattan ok och int ehar några tecken på vattenskada så skulle jag dra ner väggmattan spackla väggen och sätta en ny väggmatta med bård själv blir inga skarvar att svetsa
 
Ja men antingen får ni försöka rädda utrymmet med hjälp av duschkabin om utrrymmet medger en sådan lösning

Eller så hade jag också behållt golvet men rivit väggmattan men kanske valt väv och våtrumsfärg. En billig och ändå snygg o hållbar lösning. Sen får ni väl ändå budgetera för hela bytet då golvet och brunnen har så många år på nacken.
 
Ja, är golvet ok, så riv ner väggmattan och måla med våtrumsfärg. Enkelt, billigt och snabbt. under förutsättning att det inte blir några nya överraskningar när väggmattan kommer ner ;)

Men som sagt, ett alternativ kan möjligen vara att limma fast befintlig matta igen.
 
Tack för goda tips och råd!
 
Det finns väggskivor till våtrum på Bauhaus, vet inte vad de kostar de ska duga till permanent bruk vad jag har förstått. Då kan ni dra ner skivorna på väggarna så ser ni samtidigt hur det ser ut bakom. Är det så dåliga mattor och någon har duschat där så ...... Men det kan ju samtidigt dra med sig mycket beroende på hur det ser ut under plattorna. :(

Annars är väl en billig duschkabin den bästa lösningen, det behöver ju inte vara en ny. Kolla på blocket. ;)
 
Fibo-trespos skivor som bauhaus har kostar väl runt 6-700:-/kvm, inte direkt ett budgetalternativ.
 
Billigast möjliga duschkabin på blocket som tillfällig lösning tills ni sparat ihop tillräckligt med pengar för att göra om det snyggt. Du borde kunna koppla in den själv med slangar och blir det lite läckage så är det ju ändå ett våtrum.

När det är dags att fixa till våtrummet på allvar kan du ta ut duschkabinen och ställa den någon annanstans så har du dusch medan arbetet i badrummet pågår. Om du gör våtrumsjobbet själv på sommaren så kanske det är en bra idé att ställa kabinen utomhus och hänga upp några presenningar runt som insynsskydd. Då slipper du strula med extra avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.