Hej!

Jag behöver lossa på ett element för att kunna ta bort gammal tapet som finns där. Men jag har ingen aning om hur man gör. Jag undrar om man kan lossa det, och bara vinkla elementet lite utåt eller är det då risk att rören går sönder?

Så här ser fästena ut, behöver jag något special verktyg eller?

element1.jpg

element2.jpg
 
Inte bryta i rören!!!!!!!! Fota rören istället så kan de gamla "uvarna" kanske avgöra om det finns en avstängningsventil på returen, i annat fall får man tappa ner systemet och skruva loss radiatorn.
 
Zulan skrev:
Så här ser fästena ut, behöver jag något special verktyg eller?
Nej, det behövs inte. De fästena som du har innebär att elementet bara är hakat på väggfästet.

Med tanke på typen av element som du har så finns det nog inte någon avstängning på returen. Det innebär att du blir tvungen att tappa systemet (inte bolaget ;D).

När det är gjort så kan du dela på rören och sedan lyfta elementet rakt upp. ;)
 
Ja, det finns ingen som helst ventil på rören. Jag skickar ändå med en bild

element3.jpg

Jag var lite rädd för att jag var tvungen att tömma systemet :-[
 
Zulan skrev:
Jag var lite rädd för att jag var tvungen att tömma systemet  :-[
Exakt, det är det som gäller. Tyvärr fel årstid för sådana experiment. ;)
 
Kolla med en uthyrningsfirma där du bor, de brukar ha frysapparater som fungerar fint till den här sortens jobb.

Mitt förslag är att du hyr en sådan frysapparat sedan stänger du av cirkulationspumpen sätter igång att frysa rören och sedan tar du hjälp av någon eftersom det lär bli en hel del vatten på golvet om du ska göra det själv plus att den här sortens radiatorer väger betydligt mer än de flesta tror. sen när radiatorn är bortlyft kan du dra dit 2 proppar.

Är du smart så köper du en termostatventil och en returkoppling med avstängning när du ändå håller på och så drar du dit dem på rören medan frysapparaten fortfarande är inkopplad.

/Mario

 
Frysapparat är lite som att skjuta mygg med kanon. Det räcker ju med att du tömmer systemet så att nivån hamnar nedanför elementet. Du behöver alltså inte tömma panna och ev acktank. Sen monterar du loss elementet, proppar ledningarna, fyller på och startar cirkulationspump och panna (som du givetvis stängde av först). Sen kan du jobba i lugn och ro.

Om det blir för kallt i rummet så får du väl ställa in ett elektriskt konvektorelement eller en liten värmefläkt. Det borde bli billigare än att hyra nån frysapparat som dessutom inte är helt idiotsäker.

Mario har helt rätt i att nya koppel och termostatventil är klokt att skaffa. Kanske ska du sätta dit större element för att kunna köra med lägre framledningstemp och i så fall kan du göra det i samma veva.
 
Visst är frysapparat lite overkill i sammanhanget men som någon skrev tidigare är det ju inte direkt läge för tappning med tanke på årstiden. Bilden visar ju att det finns ytterligare minst en radiator som behöver tömmas i så fall.

Används en frysapparat som enligt mina erfarenheter är pålitliga till 99% slipper man troligtvis t.o.m. lufta de andra radiatorerna.

/Mario
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.