Vad tror ni om denna MTX-L Bredbandslambda www.hqtec.se/pc-74-3-mtx-l-bredbandslambda.aspx
Lite dyrare än jag tänkt mig men verkar riktigt bra, frågan är om den funkar till en vedpanna? Men Matss hade ju en LC-1 och denna ska tydligen vara ganska lika. Pris 1700SEK ink moms
Finns kablar för loggning också...1-wire?
 
Borde vara samma sak, samma sond och loggprogram men 100:- billigare. Googla och kolla att det är Inovate som tillverkar den också så vet du att det är bra grejer.

Loggningen är inte 1-wire utan hederlig serieport
 
Matss skrev:
Borde vara samma sak, samma sond och loggprogram men 100:- billigare. Googla och kolla att det är Inovate som tillverkar den också så vet du att det är bra grejer.

Loggningen är inte 1-wire utan hederlig serieport
Ok, loggningen har jag hört med Rickard på Logger forumet och den enkla skrev han: var bara att utesluta loggning. Serieport då ska man baxa ut en dator i pannrummet, kanske det skulle funka med min surfplatta men har bara mini USB till den.
Kollade dina bilder och speciellt var du satt sonden, som jag förstår sitter den över tubulatorerna på locket? Jag har en likadan lucka som jag tar bort när jag ska dra tuberna tror att detta vore ett bra ställe att sätta den. Hade tänkt från början att sätta den kl 3 efter RG fläkt anslutningen till skorsten, men tror inte kl 3 är så bra bättre kl 12.
 
Det är nog smart att sätta sonden högt och vertikalt för att få in lite sot i den. Observera att du inte bör elda utan sonden spänningssatt! Sen bör man se upp med luftläckage nära sonden som kan lura den helt.

Det är ju intressant att se en kurva över hela eldningscykeln så loggning är ett måste. Jag drog seriekabel (3 tråd) från våning 2 till källaren. det är låg hastighet så det funkar långa sträckor. Programvara till PC medföljer och kan även laddas ned gratis. Finns även serie till USB konverter och USB-förlängare som använder vanlig nätverkskabel.
 
Tackar!! Mycket värdefull information.
 
På i princip alla bredbandslambda styrenheter finns det en utgång med 0-1v eller 0-5v som är standarden. Många tillverkare har också denna utgång programmerbar, så att man kam få ett spänningsspann som passar.

Just hjälpte en kille att justera en bil med en Innovate MTX, och jag tror den har 0-1v samt 0-5v.

Själv har jag en VEMS bredbandslambda med avgastemp i samma enhet. Jag tänkte ställa in pannan med hjälp av den.
Den är inte så snygg men den funkar bra i bilbruk iaf.
Jag vet att denna använts till att styra nån slags panna, då den har en utgång som är programmerbar. Vet dock inte hur det funkar.
 
Om du har en telekabel alt Ethernet till ditt pannrum är det enkelt att förlänga serieporten hundratals meter mellan dator och lambda.
 
Indus skrev:
Om du har en telekabel alt Ethernet till ditt pannrum är det enkelt att förlänga serieporten hundratals meter mellan dator och lambda.
Tackar då vet jag det .:)
 
Mikael_L
RS485 är väl kanske valet för långa överföringsavstånd.

RS232 är inte säkert att det klarar ens 10 meter.
Med lågkapacitiva kablar och långsam bitrate så kan den också klara 100m.

http://en.wikipedia.org/wiki/RS-232

Men å andra sidan ska man väl klara sig med 10-15 meter för att nå till en dator i samma hus, kan jag tycka. :)
 
Det beror på hårdvaran.

En gammal hederlig RS232 på dator klarar minst 75 m. Körde så när jag styrde en fjärrvärmeanläggning till en verkstan på 90-talet.
 
Häftigt.. Men mitt intresse har svalnat lite, jag inser att det är inte bara är nåt att färdig utrustning slänga ihop.
Men att det gick att köpa färdig utrustning hade jag ingen aning om.
 
Trimma in pannan med en lambda är en god ide´
Fick överbevisa en gammal vedeldare hur lite primär/sekundär luft som behövs
för bra förbränning -måste erkänna att jag också eldat med onödigt mycket luft
överskott men inte så överdrivet som min vän.
 
pr95 skrev:
Trimma in pannan med en lambda är en god ide´
Fick överbevisa en gammal vedeldare hur lite primär/sekundär luft som behövs
för bra förbränning -måste erkänna att jag också eldat med onödigt mycket luft
överskott men inte så överdrivet som min vän.
Helt otroligt men precis vad jag också kommit på, har nu strypt alla spjäll ganska mycket och vilken skillnad....
Användarmanual säger en helt annan sak, men det är klart man måste bilda sig en egen uppfattning om vad som är rätt och fel. För mycket luft kan ju aldrig va helt optimalt eftersom man då kyler förbränningen onödigt mycket?
 
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.