Har en pågående epidemi av kärvande innerdörrar just nu pga att lillgrabben når upp till dörrhandtagen och gärna hänger sig i dörrarna när han ska öppna dem... och jag har konstaterat att moderna gångjärn inte pallar samma belastning som gamla hänggångjärn tyvärr... förutom att de glider ur sina "snäpplås" så gängar skruvarna ur skruvhålen.. och de böjer sig.

Efter att ha reparerat gångjärnen ett par gånger nu har jag resignerat för tillfället, men undrar om någon har något tips på riktigt starka gångjärn (Som ändå är kompatibla med standardfästen)?
 
Inget tips om gångjärn men kan du vinkla handtagen 45 grader uppåt så att han inte når dem? Vi gjorde det, inga problem för oss att öppna dörarna :D
 
Det är ju en lösning, men det får nog bli sista utvägen:) Får nog uppfinna en egen förstärkningslösning verkar det som...
 
morsan skrev:
Inget tips om gångjärn men kan du vinkla handtagen 45 grader uppåt så att han inte når dem?
Hur får man till 45? Det brukar väl vara kvadratiska "pinnar" genom låset och in i handtagen. 90 grader är ju däremot lätt.
 
Oups...90 grader givetvis :D Ett helt varv är väl 360 eller :blushing:
 
morsan skrev:
Oups...90 grader givetvis :D Ett helt varv är väl 360 eller :blushing:
Ha, ha, ett enkelt skrivfel. Och jag som trodde du kommit på något smart som jag var för dum för att fatta... :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.