hempularen skrev:
Iofs, varför skulle det vara förbjudet att ha en "parfriggebod"?
Kanske att den står rakt över tomtgränsen som ställer till det - Om än grannarna är med på det hela.

Sen står den ruskigt nära grannens fuskbyggda altan - Men det är ju en annan femma och inte riktigt mitt problem.
 
Min tomt är inte strandskyddat. Fick ej lov att bygga boden på prickat! Frågade kommunen.
 
Kan tillägga att enligt nubyggnadskartan som jag beställde i våras är denna mark inte prickad, däremot är det 6 meter prickmark längs vägarna i runt om. Remsan som jag talar om är alltså inte en väg i ordets rätta bemärkelse utan bara en markremsa som använts som timmerväg, fast den är alltså helt oplanerad och skogbevuxen.

Skall ta en titt till helgen och mäta om jag inte kan flytta ut friggeboden lite utan att den skymmer, verkar vara säkraste alternativet.

/Anders
 
Nu har jag pratat med Boverket.

Det är enligt följande:
Är friggeboden bygglovbefriat får den placeras på prickat område med undantag.-
-Skulle man vilja placera den på prickat område som ligger intill en allmän väg, plats, måste bygglov sökas. I nästan alla fall blir det avslag. Kommunen äger dock rätt att bevilja bygglov / med motivering "mindre avvikelse".

Det betyder i mitt fall att det var gatan som stoppade mitt tillstånd och inte det faktum att det är prickat.
 
kamilenski skrev:
Nu har jag pratat med Boverket.

Det är enligt följande:
Är friggeboden bygglovbefriat får den placeras på prickat område med undantag.-
-Skulle man vilja placera den på prickat område som ligger intill en allmän väg, plats, måste bygglov sökas. I nästan alla fall blir det avslag. Kommunen äger dock rätt att bevilja bygglov / med motivering "mindre avvikelse".
.
Jag har hittat Boverkets anvisningar om detts om finns på deras hemsida. Men det du skriver om "I nästan alla fall blir det avslag", är det Boverkets rekommendation? Varje kommun behandlar väl den saken på egen hand, eller?
 
Vargklo skrev:
Varje kommun behandlar väl den saken på egen hand, eller?
Kommunal suveränitet begränsas av att lagar gäller hela landet. Även om byggnadsnämnderna själva tolkar lagen vet de att vem som helst när som helst kan överklaga. Därför brukar handläggarna ta råd och skaffa fortbildning genom Sveriges kommuner och landsting, som också den är en synnerligen centralistisk historia.

Vi lever i ett land där tre, fyra personer i princip bestämmer vad du ska äta till middag...
 
hempularen skrev:
Jag tror att om 10m remsan räknas som väg (och det kan den mycket väl göra även om den inte används) så skall grannen på andra sidan "vägen" också tillfrågas. Jag vet att man gör så om ett bygglov avviker från detaljplan, då skall även grannar på andra sidan vägen tillfrågas.
Har kollat med byalaget. Det är en allmänning/grönområde, inte väg (änvändes tydligen bara tillfälligt för att köra timmer då området röjdes men är inte någon officiell väg, stig, led eller dylikt). Skall få tillstånd från byalaget för att lägga friggeboden närmare grönområdet än 4.5 meter så det borde lösa saken.

/Anders
 
Men hur formulerar man texten på papperet som grannarna skall underteckna? Vi håller på och bygger en frigga med mindre än 4,5 meter till tomtgräns, och har fått muntligt OK från alla grannar. Hur skriver man?
Typ:

"Härmed tillåter jag ägare av fastighet XX att upplåta 1 st friggebod ca 1,5 meter från tomtgräns.

.......................... ........................... ....................
Namteckning Fastighetsbeteckning Datum




.......................... ........................... ....................
Namteckning Fastighetsbeteckning Datum



.......................... ........................... ....................
Namteckning Fastighetsbeteckning Datum
 
Jag antar att säkraste sättet är som man göra som ifråga om bygglov: Skriv ordet "Medgives" direkt på kopian av en tomtkarta med friggeboden prydligt inritad med mått och avstånd från tomtens gräns och hörn. Och låt sen grannen signera med namnförtydligande.
 
Mitt såg ut som nedan. Bifogade tomtkarta med utritad byggnad, planritning och fasadritning. Se till att få underskrifter från ALLA delägare (om det är flera delägare till samma fastighet)

Grannintyg

Sökandes uppgifter:
Fastighet:

Ärende: Nybyggnad av **** **** meter från tomtgräns
Sökande:



Granne eller berörd markägares uppgifter
Härmed intygas att undertecknad delägare till fastigheten ***, tagit del av ritning/situationsplan daterad ***


Har ej någon erinran mot rubricerade byggnads placering i förhållande till tomtgräns


Har ej någon erinran mot att sökande tar ner 2 st träd i anslutning till tomtgräns




----------------------------------- -------------------------------------------------- --------------------------------
Namnteckning (ägare 1) Namnteckning (ägare 2) Telefon
ägare till fastigheten………………………………………………………..


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adress
 
Redigerat:
Såna där tomma remsor kan vara av brandskyddsskäl också. Då är det inte poppis att bygga nära dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.