Efter senast översvämning skall jag nu återinreda källare. Har rivit bort det gamla golvet som hade träregel direkt på betong, betonggolvet är ganska ojämnt min tanke är att återinreda med material som tål vatten eftersom jag tror att översvämning kommer att upprepas. Har bland annat gillerstuga där. Vill helst slippa använda avjämningsmassa.:)
Tacksam för tips.
 
jag hade alla gånger lagt klinker. då kan du luta dig tillbaks i soffan nästa gång det blir översvämmning, allt tål ju vatten. bara låta det torka ut o så är du hemma igen.

att flytspackla är inget svårt.
 
Jo, jag inser att en sådan lösning måste jag ha. Hur ser prisnivån ut jag behöver c:a 40km2. och vad kan jag använda för skivmaterial över ex. Granab systemet.
Tack.
 
Hej,
Jag köpte för 35m2 och om jag inte minns fel kostade reglarna (med klossar etc) 245:- /m2 (ink moms). Du får hjälp av Granab med ritningar och anvisningar. Reglarna är av stål så det finns inget organiskt material förutom skivmaterial.
Skivmaterialet är normalt golvspån och ovanpå det valfritt golv. Det finns även möjlighet att köpa till ventilation för att få ett golv med undertryck. Ventilationen kostade ca 9000:- för vårt golv.
 
Det jtl skriver om uppreglade golv är iofs sant, men de är ju framtagna för att klara av fuktiga källargolv, inte översvämmade rum.
Om du vill vara säker inför kommande översvämningar är ju golvspån ingen bra lösning alls, det måste vara någon icke-organisk skiva som dessutom har styvhet och bärighet nog att duga som golv. Jag vet faktiskt inte vad som skulle duga, våtrumsskivor håller nog inte om du inte har väldigt tätt mellan reglarna. Durkplåt i aluminium kanske?

Nej, jag skulle lätt ha lagt klinker istället. Enkelt, snyggt och hållbart.
 
Redigerat:
Klinker är snyggt och enkelt men ganska kallt, jag har fått rådet att lägga en platon matta, isolera och sedan klinkers. men jag har 2 problem - betongen är ojämn, och tänker inte lägga någon golvvärme.
 
fatma.bergquist skrev:
min tanke är att återinreda med material som tål vatten eftersom jag tror att översvämning kommer att upprepas. .
så är valet mycket enkelt :) Klinkers direkt på betongen. Några snygga mattor på klinkergolv ger värme åt fötterna och tvättbara ifall det kommer ny översvämning :). Om du funderar vidare......Klinker är lika kall som lackat laminatgolv. Att lägga platon +isolering+ klinker? Vad är en sån konstruktion bra för???
gaia
 
gaia och övriga har givetvis rätt. Lite naivt svarade jag på frågan istället för att kontra...
Om du lägger reglar av icke organiskt material och lyfter dem från plattan så spelar det ingen roll om vattennivåerna aldrig når golvskiktet. Blir det blött under golvet så kommer det i princip aldrig torka ut eftersom utrymmet under golvskiktet blir en mer eller mindre sluten låda. Även med ventilation så kommer det ta lång tid att få det torrt.
Hade jag varit i din situation hade jag gjort som andra föreslår; flytspacklat, lagt golvvärme och sist klinker eller stenplattor.
I mitt fall handlar det om att ventilera ett "torr" betongplatta som saknar isolering under plattan.
 
Om inte golvvärme, klinkers direkt på. Som gaia skriver, isolering under klinkers spelar ingen större (läs som helst) roll. Det som gör att att klinkers känns kallt är den stora värmeledningsförmågan, vilket inte påverkas av isolering under. Antingen värme under klinkersen (höjd golvtemp) eller matta ovanpå (samma temp men mycket sämre värmeledning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.