Vi planerar att byta ut nuvarande eldstadsplan (klinker/kakel) mot något annat material. Vi har en öppen spis. Har sett ett par snygga öppna spisar med eldstadsplan i något som jag antar är tillverkat i koppar eller mässing.

Så:

- Är mässing eller koppar att föredra, eller är det snarare troligt att de exemplar jag sett inte alls i något av ovanstående material, utan något annat med samma "look"?

- Har någon bra tips på vart man kan vända sig för att måttbeställa ett eldstadsplan enligt vårt önskemål?
 
Vi har i mässing utanför kakelugnen. Då luckor och detaljer på kakelugnen är i mässing passar detta bra. Det är med andra ord bara att måttbeställa en mässingsplåt hos en plåtslagare. Möjligt att de inte lagerför mässsingsplåt, men det borde inte vara svårt att få tag i.
 
De som säljer kakelugnar och annat brukar också saluföra mässingsplan har jag sett.
 
Tack för snabba svar. Jag tolkar det som att koppar inte är ett bra alternativ, utan det är mässing som gäller?
 
Koppar är väldigt mjukt så det är antagligen inte så bra till något man går på.
 
Precis! Koppar är väldigt mjukt och det kommer att vara repigt innan det ens ligger på plats.
 
W
Lade mässing framför köksspisen förra året. Plåten kostade 300 kr hos plåtslagaren, kapad och klar med rundadehörn samt en listen falls. Limmade bara fast den i trägolvet, blev kanon
 
Vad använde du för lim?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.