Ville bara dela med mig av ett litet bygge jag gjort då jag märkte att elbolaget där jag bor i Skåne inte alltid vill leverera ström när jag eldar som bäst i pannan och på så vis lyckas koka pannan.
Efter 3:e kokningen fick jag så att säga nog och byggde ihop en liten egen UPS (nödström) till pannans laddomat och cirkulationspumpen till huset.

Största problemet var hur man skulle detektera spänningsbortfall från huvudnätet och slå över till inverter / batteri drift utan att råka skicka ut spänning på nätet eller koppla in invertern på nätet baklänges och ställa till det.
Lösningen heter växlande relä samt nätadapter på 12 V detta är hela tiden är kopplat till nätet och på så viss håller nätadaptern reläet i läge 1 som är nätdrift , när sen strömmen till adaptern försvinner så släpper reläet och växlar över till läge 2 där inverter + bilbatteri levererar 220 V AC tills spänning kommer tillbaka och reläet återigen växlar över till läge 1 och driver anläggningen från nätspänning.
Man bör kunna driva 2 pumpar i ca 3-4 h på detta viset med ett hyfsat ok bilbatteri och på så viss klara att bränna ut det vedinlägg man gjort utan risk för sönderkokt panna, vill du ha längre driftstid så får du parallellkoppla fler bilbatterier alt köra med större batteri.

Till det hela behöver man alltså :
1 eller flera st bil/lastbil/traktor batteri på 12 V
1 st Inverter 12 V DC -> 220/240 V AC som klarar minst 140 % av det man vill driva i mitt fall 2 pumpar som max drar 100 W /st så jag skaffade en inverter på 300 W
1 st växlande 12 V relä till nätspänning som klarar minst 2 A gärna mer
1 st växlande 12 V relä från en bil som klarar minst 30 A (detta kan skippas om man inte vill att invertern ska anslutas till batteriet automatiskt , men med tanke på att invertern drar ström i standby så rekommnderar jag detta steget)
1 st 220 V -> 12 V DC adapter som levererar hållström till dessa 2 relän.
1 st snygg låda till detta
Koppling enl bifogad bild :)

Summa Inköp : Inverter på Ebay : 300 kr inkl frakt , bilbatteri skroten = 100 kr , relä 220V 40 kr samt 1 st från slaktad bil , spänningsomvandlare (220 -> 12 V DC) överbliven från tidigare projekt = gratis , låda = gåva från vän = gratis , summa : ca 450 kr

OBS ! Jag tar inte ansvar för person eller sakskada. Skyll inte på mig om du bygger detta och eldar upp huset eller dödar någon med nätspänning , detta är ren information hur man enkelt kan sätta ihop en billig UPS som när den byggs rätt och ordentligt skyddad i låda kan vara en bra försäkring mot kokande panna vid elbortfall , endast personer med tillräcklig kunskap i el/elektronik bör försöka sig på detta bygget !!!
 
  • UPS.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greger2
  • Laddar…
Ja det där va väl inte så dumt, jag är inte så el kunnig... men min lösning va en data UPS för 1200 och ett bilbatteri (bytte ut befintliga) . Fördelen blir överspänningsskydd inte mycket jobb att bygga, laddning av batteri ingår. Tycker det är lite läskigt att koppla hembyggen med 220.
 
Ja det är just det där med laddning av batteri som saknas på min modell i dagsläget men det kommer i V2.0 ;) , då jag byggde detta kosta en vettig UPS 4-5 tusen och jag ville inte lägga mer än max 1000 kr totalt , men kan man få en UPS för runt 1000-1500 kr så hade jag också kört på det och haft en godkänd utrustning , sen får jag väl skylla en del av bygget till att jag gärna bygger själv ;)
 
Principen fungerar som du märkt, men vad har du använt för växlande relä? För många relän är det inte garanterat att den ena kontakten bryter innan den andra sluter. Skulle det fela så har du en inverter mindre efteråt. Jag skulle vilja ha en säkrare förregling så att man aldrig kan få inverterns utgång kopplad till nätet.

Erik
 
Vad händer om 12V ifrån nätadapetern försvinner när nätet fortfarande har spänning?
 
Det är ju lika med att strömmen försvinner, UPS:en kopplas in och går tills batteriet är tomt.
 
Jag kollade på lite olika reläer och hittade ett som garanterat släppte 1:an innan det slöt 2:an , minns inte art nr från Elfa men jag håller med dig man vill INTE få in 220 på fel håll på invertern ;)

Avemo skrev:
Principen fungerar som du märkt, men vad har du använt för växlande relä? För många relän är det inte garanterat att den ena kontakten bryter innan den andra sluter. Skulle det fela så har du en inverter mindre efteråt. Jag skulle vilja ha en säkrare förregling så att man aldrig kan få inverterns utgång kopplad till nätet.

Erik
 
Redigerat:
Visa inte ditt bygge för kraftbolaget bara, de kommer att gå taket om de får reda på det. Inte så trevligt med bakspänning ut på nätet. För att ansluta reservkraft till nätet krävs godkända prylar såsom färdiga UPS:er eller speciella reservkraftsomkopplare för t.ex. generatordrift.
 
En jag känner har en bilbatteriladdare kopplad till ett 12v batteri. Batteriet driver en 12v - 230v omformare som i sin tur driver cirkpump och laddomat. Han har det inkopplat bara när han är på jobbet men det funkar bra
 
Kloge skrev:
En jag känner har en bilbatteriladdare kopplad till ett 12v batteri. Batteriet driver en 12v - 230v omformare som i sin tur driver cirkpump och laddomat. Han har det inkopplat bara när han är på jobbet men det funkar bra
Självklart smart! Men kopplar om varje gång han åker till jobbet?
 
Kolla på www.elmco.se under elcentraler,nödströmspaket,jag har en sådan lösning sedan 2006 för att driva circ pump och nätadaptern till cbj shuntautomatik på elpanna/acctank i stugan på så vis ej utkylt vid strömavbrott när man är borta och strömmen går ,förargligt om man bara kopplat den till circpumpen och cbjn för tillfället i stäng läge,när jag är där och eldar kan jag dra en skarvsladd till laddomaten om den inte förmår ta undan effekten med själv circ.Har ett 70Ah fritidsbatteri och en ctec laddare som underhåller batteriet,litar mer på ctecen än den medlevererade laddaren.
 
Min UPS kanske inte kvalar in som billig om man skall köpa den, men jag råkade komma över den väldigt billig då ett server rum skulle rivas.


Här är en bild på den när den väntar på inkoppling, man kan plocka ut 20kW 400V under 23 min, så det ska man väl kunna köra pannan på ganska länge :)
 
  • IMG_0210.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vill ha =)
 
SteffeM jag vet inte vad folk brukar välja för UPSer, men jag trodde inte att man brukade dimensionera för att kunna köra elpatronen på UPS. Det är väl rent av så att du kan få mer effekt ur UPSen än från nätet? Vad väger batteripacket?

Erik
 
Avemo skrev:
SteffeM jag vet inte vad folk brukar välja för UPSer, men jag trodde inte att man brukade dimensionera för att kunna köra elpatronen på UPS. Det är väl rent av så att du kan få mer effekt ur UPSen än från nätet? Vad väger batteripacket?

Erik
Ja den väger lite, tror det var runt 800kg, så man tar inte precis under armen. Nja vi har avsäkrat till 35Amp (Hökanon samt höfläktar är orsaken) så det har vi ungefär. Tanken är att den .ska mata även huset, samt en styrsignal så att vissa förbrukare slås av samt att vi har nästan bara Led belysning i huset så ska vi nog kunna klara oss tills man får igång elverket ialla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.