Mikael_L
Vi ska ha en Ikea dåtid hw570 spisfläkt.
datid-hw-flaktkapa__0094553_PE232416_S4.JPG

Spiskåpan är förövrigt 48cm djup och 80 cm bred.

Den sitter på vägg fristående mot annan köksinredning, dvs inga överskåp mot spiskåpan.
På vänster sida om fläkten ett fönster och på höger sida bara vägg, men troligen smackar vi nog upp en (öppen) hylla där för att ha lite prylar som frekvent används vid spisen, durkslag och så.

Nu har vi en fläkt som ligger 50 cm över spisen - det kommer det inte bli nu!!!
Jag vill se kastruller och mat utan att behöva böja på knäna.

Men förutom detta så ska det estetiska beaktas, vilken höjd ser snyggt ut?
Och de praktiska, matoset ska helst tas upp.

OK, vilken höjd? :)
 
Redigerat:
Vår fläkt sitter på avståndet 70cm bänk till underdel, det tycker jag är lagom.
 
Det vanligaste idag är 650mm från bänkskivan och också det som de flesta rekommenderar i sina monteringsanvisningar.
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Det vanligaste idag är 650mm från bänkskivan och också det som de flesta rekommenderar i sina monteringsanvisningar.
Ja då kommer det en följdfråga nu direkt. ;)
Vad för höjd brukar överskåpsstommar sättas på nuförtiden. Är det samma 500 mm från skivan som förr, eller har man ändrat det?
 
Ska du ha något högskåp så styr detta höjden mellan skåpen eftersom man brukar vilja att skåpen ligger i linje i överkant, brukar ligga på 50cm.
 
Hemmakatten
Vi har våra överskåp 65cm från bänkskivan. Helt medvetet gjort så eftersom skåp på 50cm skulle göra en helt galen o man skulle slå i huvudet hela tiden. Vår fläkt, som inte är en frihängande som Mikaels utan en utdragbar sitter också på 65cm höjd. Hade jag en frihängande skulle jag sätta den så högt det går utan att effekten/utsuget försvagas alltför mycket.
 
Har en frihängande 75 cm.
 

Bästa svaret

Standarden mellan bänkskiva och överskåp skiljer något lite mellan olika leverantörers skåpsmått men ligger runt 500mm i normalfallen...

Har man inga högskåp man ska linjera med så kan man ju höja om man vill...

Har monterat upp ett kök idag där vi endast har två väggskåp som dessutom bara är 576mm höga och där valde vi att sätta dem lite högre upp för att få lite mer rymd...
 
Mikael_L
Jag har inga högskåp där överskåpet ska vara.
På andra sidan köket, i diagonalt motsatta hörnet finns det en kyl/frys och skafferi-kombo som får någon slutlig höjd. Så jag känner mig ganska fri.

OK, jag funderar helt enkelt vidare lite på överskåpshöjden.
Fläkthöjden ska jag också känna mig för lite med, men jag kan börja med 650mm och ev justera lite uppåt/nedåt.
Men det är bra att veta att många sätter den på 650-700, för då ska det väl fungera bra med utsug och utseende på den höjden.

Tack för alla svar.
 
Hemmakatten
Ju högre upp från spishällen desto effektivare sug behöver du. Kanske värt att kolla eftersom fläktmarknaden innehåller allt från helt odugliga fläktar med minimalt utsug via den stora massan med okej utsug till de bästa som suger ut allt, tom så mkt att man inte kan ha en brasa i öppna spisen utan att röken sugs in i rummet. Så det vill till att man tänker efter hur stark fläkt man har behov av.
 
Vår fläkt sitter 645 mm över spisen som i sin tur befinner sig 900 från golvet. Jag som har ögon 169 cm över marken tycker att vår spisfläkt sitter på tok för lågt. Om jag fick bestämma skulle jag höja vår fläkt med 15 cm men eftersom det inte är jag som bestämmer i köket så har jag inte drivit den frågan så hårt.
 
Ha,ha, var tvungen att kolla hur högt över markytan mina ögon befinner sig. :)
Döm om min förvåning då även mina befinner sig på 169cm. De skulle innebära i mitt fall att fläkten skulle skulle sitta 78cm över bänk för att vara i ögonhöjd. Emellertid upplever jag det som att 70cm är rätt lagom, men jag skulle absolut inte vilja ha den lägre.

Off topic, gatukökens fläktar brukar sitta på ca 120cm, så dit har vi en bra bit.:D
 
Ska man hårddra det hela så bör man montera dem enligt monteringsanvisningen och den säger oftast 650mm men inte alltid så det är ganska noga att kolla detta...
Lite lättare att gnälla då om den suger dåligt t.ex... ;)
 
Mikael_L
Per Eskilsson skrev:
Vår fläkt sitter 645 mm över spisen som i sin tur befinner sig 900 från golvet. Jag som har ögon 169 cm över marken tycker att vår spisfläkt sitter på tok för lågt. Om jag fick bestämma skulle jag höja vår fläkt med 15 cm men eftersom det inte är jag som bestämmer i köket så har jag inte drivit den frågan så hårt.
Men i vårt kök är det jag som bestämmer, definitivt ! :cool:

Jag tycker det är bra om fläktkåpan sitter något lägre än ögonhöjd, även för de som inte är så långa, ty då blir man inte bländad av belysningen under.
Och har man varit slarvig med att torka rent där under så blir det inte fullt lika tydligt synligt för alla. :p
 
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Ju högre upp från spishällen desto effektivare sug behöver du. Kanske värt att kolla eftersom fläktmarknaden innehåller allt från helt odugliga fläktar med minimalt utsug via den stora massan med okej utsug till de bästa som suger ut allt, tom så mkt att man inte kan ha en brasa i öppna spisen utan att röken sugs in i rummet. Så det vill till att man tänker efter hur stark fläkt man har behov av.
Och även om fläkten skulle klara av en rätt rejäl höjd pga att det är en herrejösses effektiv fläkt så kan det ju vara skönt att den ändå sitter lite lägre och att man därmed inte behöver köra fläkten på högsta fart jämt.

Jag kommer nog börja med att utgå från Paul's förslag på 650mm.
Det är ändå 150mm högre än idag.
Men jag börjar med att provmontera lite och så höjer jag väl om den fortfarande känns ivägen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.