Hej!

Efter många om och men så har jag kommit fram till att byta ut hela värmesystemet i vårt nya projekt. Jag ska fälla in pexslang och dra om all el och på samma gång tilläggsisolera från insidan. Det är idag lerkllinat + masonitskivor på väggarna. Finns det några nackelar med att bygga den nya väggen direkt på den gamla så att jag slipper hacka bort allt som är lerklinat osv? Alltså regla direkt på den gamla väggen.

Mvh
 
1. varför känner du att du behöver tilläggsisolera förutom värmesystemsbytet?
2. På vilket sätt blir det isolering av att du bara reglar upp väggen och sätter en ny yta (gissningsvis gips) ?
3. antikvariskt är det en bra idé att inte röra tidigare lager utan snarare bygga in dem, men du kanske tänker på problem mögelproblem mm.?
4. vad skall hända i regelstommen? luft/isolerig?
 
1. Isoleringen utifrån är vanligt sågspån vilket jag tror ha ramlat ner i botten under alla år det stått. Jag tänkter inte heller riva panelen då den är hur fin som helst, Det känns som om det är lika bra att islolera när jag ändå ska regla upp? Golvet är redan rejält isolerat med spån osv.

2. Självklart så islolerar jag med ngn typ av isolering. Tanken är 70mm.

3. Helt riktigt. Jag kan dock inte se hur det ska bli något mögelproblem då jag plastar eller pappar på den varma sidan. Vad tror du?

4. Jag förstår inte riktigt vad du menar?



Mvh
 
Kan du inte blåsa in lite mer sågspån istället? Billigt och enkelt.
 
Nu förstod jag (tror jag). Du vill regla 70 direkt på masoniten och isolera mellan, plasta och pappa och gipsa som ytskikt. Möjligen skulle jag ha testat någon säsong med enbart värmesystembytet för att se om det av ekonomiska eller bekvämlighetsskäl verkligen behövs en regling/isolering/plastning/pappning/gipsning/målning el. tapetsering. Det är ju ett stort jobb i sig. Det påverkar fönsterutseendet, dvs du får sala in 70 extra rimligen, och väggarna blir stummare (gips) än innan (lerklining med förmodligen tunn masonit). Utan att låta som någon som applicerar fiffiga sommartorpslösningar på året runtboenden så tror jag att det kan vara en bra idé ekonomiskt och estetiskt att se effekterna av värmebytet först och bedöma nästa steg sedan. Men kanske hade du redan bestämt att det skulle reglas upp, och isolering/plastning/pappning mm. kom därav...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.