Jag har trollat Byggahus teknik- och vvs-forum i jakt på kunskap inför framtida husköp och lärt mig massor, men har kommit till insikten att det finns en massa grundläggande saker som jag inte vet. Hur är ett vattenburet värmesystem konstruerat? Hur skall avlopp luta? Vilken utrustning och vilka komponenter finns att tillgå och vilka är standard? Hur ser en modern fackmannamässig VVS-installation ut? Hur funkar en shunt och hur använder jag den? Vad kan och får och bör jag göra själv och hur påverkar det försäkringar i praktiken? Osv.

Vad jag behöver är helt enkelt en grundkurs i VVS som tar upp alla de grundläggande koncepten.

Är det någon som har några tips på var man hittar detta? Skolböcker, vanliga böcker, youtube-videos eller DVD:er eller något annat. Allt är intressant.
 
Mikael_L
Går den igenom hur man bygger avloppsanläggningar, dvs egentligen arbeten i mark osv utanför huset?
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Går den igenom hur man bygger avloppsanläggningar, dvs egentligen arbeten i mark osv utanför huset?
Nej egentligen inte.
Den avhandlar bara installationer i byggnader, men tabeller och nomogram över flöden, dimensioner, fallhöjder och sånt borde väl vara tillämpbart även i mark.
 
Snailman
hantverkarskolan nr5 rörmokare tex

sen har jag för mig att jula har gelias vvs skola på dvd?

en del man har nytta av framkommer här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.