Hejsan

Inspirerad av clearshowers (www.clearshower.se) dyra dusch-huvuden tänkte jag göra ett eget som ska fällas in i taket med belysning ovanför.

Dusch-huvudet kommer bestå av två stycken akrylplastskivor (typ plexiglas) och det jag funderar över är hur jag ska få till tätningen mellan dessa två så det blir bra och snyggt.

Några bra tips kring detta?
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Glasklar silikon borde fungera.
 
frohike skrev:
Glasklar silikon borde fungera.
Jo, limmet är inga problem, det är mer hur jag ska få en fog som ser rak och snygg ut även på insidan som är kruxet. Och i kombination med att jag skruvar ihop de två skivorna också. Jag funderar på att använda akryl även som distans emellan.

En tanke är att lägga silikon på ena detaljen, låta den börja stelna och skruva ihop när den är så pass stel att den inte "kladdar iväg", så att säga.
 
Det här kanske funkar?

http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/show_flash.htm?$bigFlash=dqjpphr7iyv&fromPage=man_info.htm&tx=dqjpphr7iyv
 
joabnu skrev:
Det här kanske funkar?

http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/show_flash.htm?$bigFlash=dqjpphr7iyv&fromPage=man_info.htm&tx=dqjpphr7iyv
Tack för tipset. Jag kan inte använda någon av teknikerna direkt, men jag fick lite uppslag och en idé, kanske till och med kommer bli snyggare än clearshowers i slutändan, med lite tur :)
 
Om jag gör en ram av akrylglaset och limmar mellan de två plattorna, med detta limmet, så får jag ett duschuvud som är helt i akrylglas helt utan skruv, tätningslister, silikon eller svart fogmassa som clearshower kör med. Hoppas bara det håller, i längden. Ska bli spännande att testa. :)
 
Precis! Jag använde det till att bygga ett klingskydd till en klyvsåg som jag ville ha genomskinligt. Det har hållit bra för detta hittils och blev ganska snyggt tycker jag. Ingen möbel men med lite mer ansträngning så....
Köpte limet på http://www.slojd-detaljer.se/. Det fanns två varianter. Det jag använde härdade med hjälp av UV-ljus. Jag vill minnas att jag konstaterade, efter att ha läst produktbladen, att detta skulle vara lite starkare än det andra. Kanske fyllde det ena fogar bättre än det andra också. Kommer dock inte ihåg exakt hur det var med det. Som UV-ljuskälla använde jag en byggstrålkastare med lysrör i.
 
Limmet, acrifix 192, var inte helt lätt att hitta, men finns att beställa hos slöjd-detaljer, dom ska ha 240:- ink. frakt. Men, dom vägrar order under 300:-

Samma produkt finns att beställa i tyskland, för € 7,40, ink. frakt. (inom tyskland då så klart).

Vad är det för fel på sverige egentligen, för nåt är det helt klart!? Inte fasiken ska en vara behöva kosta 3+ ggr mer här än i tyskland, och då dessutom inte vara beställningsbar pga för litet värde. Slöjd-detaljer kan slänga sig i väggen, därifrån kommer jag då aldrig att beställa något.

Möjligen ingen som vet var i Göteborg man kan få tag på nämnda lim?
 
jac skrev:
Du kanske kan prova här: [länk]

Annars borde det väl inte vara så svårt att hitta något annat som du också behöver på Slöjd-Detaljer för 60:- ;)
Jodå, jag såg dom också, men dom vill bara sälja stora mängder till företag, deras villkor

"
Privatpersoner debiteras alltid i förskott.
Detta innebär att faktura e-postas till angiven e-postadress och förfaller till betalning omgående.
Därefter skickas beställt material 2 - 5 vardagar efter erhållen betalning.

Vid order mellan 0000 - 1000:- debiteras 205,00:- i fraktkostnad.
"

Ja, eller så beställer jag från tyskland. Det ser ut att kunna bli billigare ink frakt än slöjddetaljer ex frakt.

Det är några grejer jag behöver som jag tänkte jag kunde beställt från slöjddetaljer, om dom haft dom...
 
Hoppsan, så noga tittade jag inte på villkoren. Jag var där och köpte lite plast för ett tag sedan och då var det förstås inga problem att handla kontant. Kanske att jag kan ta en sväng förbi i morgon eller på fredag och se om jag kan köpa en tub till dig. Det borde väl gå att skicka med vanligt brev i ett vadderat kuvert?

Är du intresserad så kan vi ju ta adress och telefon nr via PM.
 
jac skrev:
Hoppsan, så noga tittade jag inte på villkoren. Jag var där och köpte lite plast för ett tag sedan och då var det förstås inga problem att handla kontant. Kanske att jag kan ta en sväng förbi i morgon eller på fredag och se om jag kan köpa en tub till dig. Det borde väl gå att skicka med vanligt brev i ett vadderat kuvert?

Är du intresserad så kan vi ju ta adress och telefon nr via PM.
Tack, det vore väldans schysst, men först ska jag få besked från en bekant som ev. hade en tub på jobbet som passerat "bäst före", och få måste han ändå slänga den. Han e i flygbranschen.
 
Var in på apoteket idag och bad att få köpa en flaska kloroform. Grabben i den vita rocken bakom recept-disken tittade på mig med en mycket konstig blick. Sen sa han att det har dom inte i sitt sortiment, kanske "gamla apoteket har" sa han. Jag ska testa där imorrn. Det lär visst va svårt att få loss en flaska även om dom har, sägs det. Ska bli spännande att se.

Kloroform ska enligt uppgift lösa upp akrylen utan att förstöra den, när den sedan torkar igen blir det som att "svetsa" ihop den. Så det är också ett alternativ jag ska undersöka, hade ju vart häftigt om det funkade.
 
Det verkar som kloroform faktiskt skulle fungera, men också som att det helt enkelt inte finns att få tag på längre.
 
Kloroform hade säkert fungerat utmärkt för att lösa upp och limma plasten. Men om jag minns rätt så får kloroform inte användas alls längre eller kräver åtminstode särskilt tillstånd från Kemikalieinspektionen. När jag jobbade på lab med läkemedelsutveckling 1988-1997 så skulle kloroformen plockas bort helt även vid småskaliga experiment, tror det var runt 1990. Då ersatte vi den med metylenklorid som är något "snällare" men denna får numera (med vissa undantag) inte heller användas utan tillstånd så vitt jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.