erik_n skrev:
Då är det beställt panel från hyvleriet i Sigtuna.

Det blev en 95mm spontad spårpanel men raka kanter och 6mm spår. Sen blir det Alcro Allmoge Svart på det.

Tanken var från början att riva den gamla panelen samt asfaboarden och regla på för totalt 140mm isolering. Men med tanke på att varje panelbräda sitter spikad med 10st 4"spik och är söndertorkade så blir rivningen ett rent h**vete! Så istället blir det 120 isolering pang på panelen och sen ny vindpapp å panel. "syns inte, finns inte" ;)
I mitt perspektiv ett grymt bra färgval, är själv väldigt nöjd med den på vår utbyggnad. Resten av fasaden får vänta till nästa år... lite för mycket att göra på insidan för tillfället då jag vill ha lite värme i huset då det snart blir kallt.
 
PCLarsson skrev:
I mitt perspektiv ett grymt bra färgval, är själv väldigt nöjd med den på vår utbyggnad. Resten av fasaden får vänta till nästa år... lite för mycket att göra på insidan för tillfället då jag vill ha lite värme i huset då det snart blir kallt.
Kul att höra! Hade först tänkt mig falu rödfärgs svarta men blev avrådd av en polare som är målare. Han tipsade om alcro allmoge och den ser kanon ut tycker jag!
 
erik_n skrev:
Kul att höra! Hade först tänkt mig falu rödfärgs svarta men blev avrådd av en polare som är målare. Han tipsade om alcro allmoge och den ser kanon ut tycker jag!
Intressant, varför avrådde han dig för den färgen?
 
Det har du säkert redan tänkt på, men om inte så be att få grundfärgen bruten.

Tänk oxå på bredden, tror att 95mm kan kännas smalt, själv valde jag 120mm omvänd lockläkt, med ca 7 mm i mellan plankorna.
 
Redigerat:
Lägger in en bild på min fasad...
 
  • BlackBox.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PCLarsson skrev:
Det har du säkert redan tänkt på, men om inte så be att få grundfärgen bruten.

Tänk oxå på bredden, tror att 95mm kan kännas smalt, själv valde jag 120mm omvänd lockläkt, med ca 7 mm i mellan plankorna.
Tack för tipset, hade faktiskt inte tänkt den tanken. Men klart smidigare om man kan grunda med svart färg också!!

Blir ju sjukt snyggt det där! jag hade först tänkt lägga omvänd lock men det bygger för mycket. Redan som det är med 140 tilläggsisolering blir det mycket... Sen blir det enklare med en färdig spontad panel som bara är att kasta upp utan att tänka så mycket på mått och avstånd ;)

Har valt 95 just för att jag vill ha det lite smalt. Har ett hus några kvarter bort med den panelen som jag tycker ser kanon ut. Återkommer med resultatet! Panelen kommer på onsdag nästa vecka så ge mig en vecka eller 2 på det så är det nog såpass klart att jag kan posta lite bilder!
 
Se bara till att inte få färg på not och spont. En kompis stod många kvällar för att ta bort färgen då han inte fick ihop panelen...
 
PCLarsson skrev:
Se bara till att inte få färg på not och spont. En kompis stod många kvällar för att ta bort färgen då han inte fick ihop panelen...
Det där är en sanning med modifikation.

Synd om din kompis, men av erfarenhet så krymper brädorna med tiden. Om man då inte grundat ordentligt från början måste man i så fall bättringsmåla i efterhand. Bättre då att chansa på färdig grund och att det passar enl. mitt tycke.
 
Jag skulle nog säga att det beror helt på hur mycket färg man smetat in i noten och på fjädern, grundar man med en lite tunnare färg så brukar det inte var några problem, men ska man ha på en tjock täckfärg och får en massa rinningar så kan det ju kärva en del.
 
Daniel78 skrev:
Jag skulle nog säga att det beror helt på hur mycket färg man smetat in i noten och på fjädern, grundar man med en lite tunnare färg så brukar det inte var några problem, men ska man ha på en tjock täckfärg och får en massa rinningar så kan det ju kärva en del.
Precis min tanke. Hinner ändå bara grunda innan jag spikar upp den. Kylan är på intåg och det är mycket som måste göras innan vintern kommer!
 
hittade lite svartmögel häromdagen också... det är så mysigt med fuskbyggen från 70-talet :D
 
erik_n skrev:
hittade lite svartmögel häromdagen också... det är så mysigt med fuskbyggen från 70-talet :D
Mysigt, själv har jag blivit så pass allergisk att frugan inte ens kan köpa hem pizza med svamp på, då blir jag sjuk.. yay för mögel :(
 
Daniel78 skrev:
Mysigt, själv har jag blivit så pass allergisk att frugan inte ens kan köpa hem pizza med svamp på, då blir jag sjuk.. yay för mögel :(

q(;^;)p

Ja fy fan! Hoppas jag slipper fler såna överraskningar... i det fallet berodde det på en otätad rörgenomföring i en duschhörna.
 
Det är ingen risk att du någonsin kommer stöta på så mycket mögel som jag har gjort, så du klarar dig nog :)
 
Daniel78 skrev:
Det är ingen risk att du någonsin kommer stöta på så mycket mögel som jag har gjort, så du klarar dig nog :)
åfan, låter inge vidare!

Nä, hoppas det är klart nu. Hittade ju mögel när jag rev gamla köket också. Misstänker att det kommer finnas lite mer av den varan när vi river stora badrummet också.... Men det får bli en senare huvudvärk! :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.