Hos grannen rakt över gatan har man nyligen avslutat ett jobb med att byta ut inkommande vatten + avlopp. Ledningarna går 1m från en mycket stor björk. För att byta ledningar/rör har man grävt 3m ner, (avloppet ligger djupt) och då förstås kapat samtliga rötter på en sida av trädet.

Trädet ska bort och trädfällare är inbokade men imorgon kommer stormen till 08-land. Hur bekymmersamt är läget egentligen? Ska man sova med hjälm på huvudet eller klarar stora träd av detta?:S
 
Du får väl hoppas att det blåser åt rätt håll ;)
Skämt åsido - om du är orolig ser jag två alternativ:
1. Försök få dit aborister/trädfällare idag.
2. försök stadga trädet med tex kraftig lina fäst en bit upp till annat stadigt träd el. dylikt.

/K
 
Att agera på egen hand är inte aktuellt. Dock kommer det blåsa åt "fel" håll. I vägen för det fallande trädet finns hus, bilar, elledningar, telefonledningar och lite annat skräp.

Det enda som finns att fixera trädet i är en telefonstolpe med el/tele i. Att fästa där kan lätt bli lite kontraproduktivt och inget jag vill ha på mitt samvete.

Försöker mest förstå hur illa läget är.
 
Björkroten går väl mest rakt ner? Borde inte va kapat eller?
 
Stefan N skrev:
Björkroten går väl mest rakt ner? Borde inte va kapat eller?
Dom kan bre ut sig rätt bra dom med.
 
Ja, de kan skicka rötter väldigt långt i sidled, varthelst det finns bra med vatten för de är som bekant ena törstiga rackare.
 
Vad man kunde se i gropen var det inte så många riktigt grova rötter som kapats, men väldigt många klena rötter. Men eftersom man kapat väldigt nära trädstammen kan det inte gärna vara så mycket kvar på grävsidan....

Rakt ner tror jag inte rötterna går, lite intressant läsning här:

http://www.mistra.org/download/18.95ef17103e1e03476800016814/SUFOR-Rotdjupsrapporten.pdf

tror inte att björken skiljer sig avsevärt från tall och ek. Efter någon meter har man fångat upp 80% av rotsystemet enligt rapporten. Denna björk har bevisligen rötter djupare så det kanske inte är helt representativt, men inte har väl björken rötter på 4-5m djup iaf.
 
MathiasS skrev:
Ska man sova med hjälm på huvudet eller klarar stora träd av detta?:S
Fick du någon nytta av hjälmen?
 
Trädet står kvar tack och lov. Tror jag stått en halvtimma och stirrat på det där trädet igår. Det blåste ju egentligen inte så mycket här, 8-10m/s, kanske lite mer i byarna. Kunde ha varit värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.