Hej
Vi skall köpa en tomt och där finns ett fritidshus 45 kvm med ett garage på 30 kvm.
Tomten är 1570 kvm. Detaljplanen tillåter att man får bygga max 8% av tomt arean.
max 160 kvm.

Max en våning med ej inredningsbar vind är tillåtet och sluttningsvåning får anordnas.
I detaljplanen står det att på fastigheten för bostadsändamål får huvudbyggnaden uppföras till 100 kvm oavsett storlek på tomten.

Största sammanlagda byggnasarean för uthus och garage får ej överstiga 30 kvm. befintliga komplementbyggnader med en byggnadsarea överstigande 30 kvm får behållas och även återuppföras.

Min fråga är:

1. Får jag max bygg nytt på 100kvm?

2. Eftersom det finns garage och fritidshus redan på tomten räknas dom som komplementbyggnader?

3. Om jag istället bygger ut fritidshuset med 100kvm funkar det?

4. Räknas källare som sluttningsvåning?

5. Den delen av tomten som det går att bygga nytt på sluttar ganska mycket. Om man istället plintar och bygger i olika etage för att undvika sprängning hur räknas det då med våningar.

6 Hur långt emellan byggnader får man bygga nytt om man inte vill riva fritidshuset. ( tänker bygga en veranda mellan husen..sen en inglasad länk..2 år senare.

tacksam för svar.

obs. området utgör kulturhistorisk värdefull miljö. Åtgärder som kan förvanska denna miljö får ej vidtagas. Ny bebyggelse skall utformas med särskild hänsyn till omgivningens egenart. Fasader och tak skall vara av traditionella material. färgsättning skall anknyta till den äldre villabebyggelsen i området. Men jag har märkt att andra grannar har byggt box liknande hus med platta tak. i svartbrun färg.
 
Om begränsingen är 100 kvm för huvudbygg så spelar det ju ingen roll om du bygger till eller om.
1. Ja - men då måste du ju riva bef hus - om det inet kan räknas som komplementbyggnad (det får du fråga kommunen om)
2. se 1.
3. Du kan bygga ut det TILL 100 kvm som jag tolkar det - du får ju inte ha 145 kvm och 45 kvm extra är knappast en "mindre avvikelse".
4. Troligen, om den har öppen vägg åt minst ett håll och max tre - men jag är inte alls säker.
5. en våning är väl en våning ? Dvs är den isolerad så är det en byggyta. Möjligen kan du komma undan om du innesluter den del där plintarna är och det blir en "källare" utan access uppifrån utan endast utifrån - men jag vet inte bara gissar.
6. 4m säger väl brandskyddet - om du inte bygger med högre brandskyddsklass. Bygger du ihop husen (även med glas) så räknas det som ett hus så det blir nya lov osv.

Det bästa är om du skissar lite löst och sedan rådfråga kommunen tror jag...

/K
6.
 
tack klaskarlsson!

men varför finns då texten i detaljplanen "e1. huvudbyggnad som uppförs i en våning får ej uppta större byggnadsarea än 8% av tomtarean dock högst 160kvm. "

och samtidigt längre ner på planbestämmelser e1 "på fastigheten för bostadsändamål får huvudbyggnaden uppföras till 100 kvm oavsett storlek på tomten"

är det för att man inte skall kunna bygga ett stort kontor eller liknande men begränsa bostaden till 100 kvm?
 
Det är väl för att tomterna varierar mycket i storlek. Vid 2000 kvm är ju 8% = 160 kvm, blir tomten större än så får du ändå inte bygga större. Om tomten är under 1250 kvm blir ju 8% under 100 kvm men då får du tydligen ändå bygga 100 kvm.

Du har ju 1570 kvm så största byggnadsarea är 125.6 kvm, av detta får då 30 kvm vara uthus och garage. Detta gäller vid nybyggnation. Fritidshuset är ju idag den dominerande byggnaden så den kan knappast klassa som befintlig komplementbyggnad.

Du kan ju kolla om det är tillåtet att bygga i mer än en våning.

Enda sättet att få vetskap är att ringa byggnadsnämnden i kommunen och fråga!

/Anders
 
Tack för svaret
Jag har försökt att fråga detta med "kundtjänstansvarig" på byggnadsnämnden. tyvärr är de bara bra på att ta fram detaljplaner och läsa texten i detaljplanen...när man ställer svårare frågor säger de bara..lämna in en byggansökan så kan en handläggare svara på detta...när man försöker boka tid med en handläggare så ber de att kontakta kundtjänstansvarig....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.