Vi bor i en villa på 115 kvm med skapligt öppen planlösning och vi har tänkt köpa en Pelletskamin för att slippa värma huset med våra el-element.
Men vad ska man köpa för någon kamin?

Jag brukar alltid surfa runt på internet, div forum för att läsa tester och söka annan information, men jag tycker det är svårt att hitta information och diskutioner om vad man ska köpa och vad man bör undvika.

Jag har även svårt att hitta återförsäljare som har visningexemplar av pelletskaminer (jag bor i Skövde), för man vill ju gärna se och lyssna på kaminen innan man köper.
Så om någon har något tips på en bra affär med många pelletskaminer i Skaraborgs/Västragötaland så tas det tacksamt emot.

Vilken effekt på kaminen är lagom för ett hus som vårt?

Många frågor blir det, men jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig inför vårt köp:rolleyes:
 
Ett finnurligt tips är denna: http://www.combiheat.se/vedpelletskamin/
Då har du det bästa av två biovärme-världar. Jag har själv en pelletskamin och den värmer mer än man tror.........en nackdel är att hålla jämn värme men det är nog inga problem med dom nya, min är säkert 15 år gamal.
 
/www.alltompelletskaminer.se/products Välj en runt 6-8 kw med en hyfsad verkningsgrad ner till 3 kw och där återförsäljaren är nåbar när du behöver fråga nåt.
 
linken74 skrev:
Ett finnurligt tips är denna: [länk]
Då har du det bästa av två biovärme-världar. Jag har själv en pelletskamin och den värmer mer än man tror.........en nackdel är att hålla jämn värme men det är nog inga problem med dom nya, min är säkert 15 år gamal.
Ved och pellets är ju ingen dum idé, men oj så stor och fyrkantig den var...vi hade mer tänkt en mindre kamin! Men tack för tipset, all input är som sagt välkommen :)
Skrev inte det i mitt startinlägg men en av anledningarna till varför vi vill ha en pelletskamin är även lite "mys-faktorn" som kommer med en lite och smidig kamin.
 
Kika på lilla frö ifrån ariterm, den är super och är på högst 5kW visserligen bara men tror nog en så´n skulle räcka till eran yta med, väldigt prisvärd och med många inställningsmöjligheter men se till att få den med rätt skorsten så att inte kondensproblem uppstår som med min kamin :( finns ju också möjlighet med en väggmodul till ariterms kaminer(kmp drag).

Den enda nackdelen är att få kontakt med ariterm själva om man undrar något.
 
Ja träffar ofta på just Ariterm när jag söker runt och dom verkar ju rätt schysta. Men gillar inte rilktigt utseendet på Lilla frö är mer inne på Ekerum. Men priset på Ekerum är ju bra mycket dyrare än just Lilla frö, men jag förstår inte riktigt vad som skiljer dom förutom utseendet och lite pelletsförråd. Nån som vet?
 
Schonas skrev:
Ved och pellets är ju ingen dum idé, men oj så stor och fyrkantig den var...vi hade mer tänkt en mindre kamin! Men tack för tipset, all input är som sagt välkommen :)
Skrev inte det i mitt startinlägg men en av anledningarna till varför vi vill ha en pelletskamin är även lite "mys-faktorn" som kommer med en lite och smidig kamin.
Jag citerar mig själv för jag har nämligen pratat med en kompis som tipsade om Ecotec Tyr som även den har både ved och pellets i samma kamin och den är mer i min smak utseendemässigt.
Men vid närmare granskning såg jag att den kaminen inte har någon automatisk tändning utan man får göra det manuellt med tändvätska eller liknande. Är detta ett problem?
Eller fungerar det så att pelletsen brinner kontinuerligt och man därmed slipper att tända upp den stup i kvarten?
Så någon som har en egen Ecotec Tyr kanske kan hjälpa mig med denna fundering!
 
Hej
Jag har en Tyr. Första tändningen får du göra manuellt men sedan håller den en glödbädd igång så att man inte behöver tända.
Den är mycket trevlig att ha som braskamin under säsongerna så man inte behöver elda konstant. Under hösten har vi hittills klarat oss på att köra ved men snart är det dags att dra igång pelletsen igen, det är ju så mycket smidigare!
Huset den värmer är 1½ plan ~160 kvm men vi kör lite stödvärme i rummen längst från kaminen (den står i ena hörnet på huset, öppen planlösning just där) för att slippa ha för varmt där den står.
Med facit i hand kanske jag hellre skulle valt en lösning med FTX ventilation + braskamin (+ ev. luftvärmepump) för att även få en vettig ventilation samtidig som billig värme.

Har du fler frågor så hojta till!
 
Tack för svaret. Vi har nu tänkt om lite och riktar nu in oss på enbart rena pelletskaminer. Detta med tanke på att vi har en braskassete i gillestugan och känner att vi får "den riktiga elden" därifrån.
Men vi har fortfarande inte valt vilken pelletskamin vi ska köpa. Vi väljer väl mellan bland annat mellan Ariterms Ekerum och en ny kamin ifrån Jötuls som heter PF 600.
Vi fick syn på Jötuls kamin i en affär i Skara där dom precis hade fått in den. Jötul har precis börjat göra även pelletskamin och släppt tre olika modeller.
Den stora fördelen är att Jötuls kamin endast gick loss på 24 700 kr och det är ju en stark fördel. Nackdelen är att pelletsförråd är bara på 15 kg och då blir det väl påfyllning varje dag.

Så jakten efter vår kamin fortsätter, men vi har i alla fall beställt provtryckning av skorstenen, så att vi vet att den är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.