Vet inte om detta hör till färgdelen av forumet, men tänker mig att byggnadsvårdare kan ha stött på problemet. ;)

Jo jag undrar hur det är med latexfogar, som vår snickare tycker behövs på vissa ställen i det 50-talskök vi håller på och renoverar och bygger om med hans hjälp. Blir det några problem om man målar köksskåpen och därmed en del av fogarna med linoljefärg? Jag vet att det ofta uppstår trubbel med latex då man målar med äggoljtempera, som jag är mer van vid, så därav frågan. :)
 
Kan man inte sätta fönsterkitt som är baserat på linolja istället. Då bör man kunna vara säker på att det går att måla över med linoljefärg.

Rätt eller fel, bra eller dåligt, men så har jag gjort vid lite "lagningar" i tak som sedan målats över med matt linoljefärg. Har fungerat bra än så länge (men det är "bara" 6 år).

Ursprungsfrågan är intressant dock, vad fäster linoljefärg på?
 
Den fäster på latexfog... I allafall i våra köksfönster.
 
  • Gilla
Hemmansägare_P
  • Laddar…
Hur är det med Falu Rödfärg och latexfog? Har ett antal hackspettshål som getingarna gillar, och som jag tänkte täppa till.
 
  • Gilla
Ensomskabygga
  • Laddar…
Jag är tveksam jag. Inte till att linoljefärgen fäster men däremot till beständigheten. Förra ägaren har fogat en del utvändigt på vår veranda och på fogarna är det problem med färgen som krackelerar efter en tid (typ ett halvår) med sämre och sämre täckning som följd. Har hört med tillverkaren (Ottossons) och det de säger är att det inte skall vara några problem så länge det inte är silikon i fogen. Men som sagt jag är tveksam då vi fogade om vissa delar förra sommaren med en fogmassa som inte nämner något om silikon i innehållsförteckningen men tycker mig ändå uppleva samma symptom, ev i något mindre utsträckning.

Det finns en fogmassa som heter Laseal som är den enda jag hittat där det uttryckligen står att den fungerar med linoljefärg. Har dock inte provat den än.
 
Ett större problem tycker jag det är att överallt där jag sett latexfog användas har dne efter ett tag spruckit och en ojämn spricka är värre än en rak springa, gamla hus och trä rör på sig och då fungerar olika fogmaterial dåligt. Jag hade undvikit att lägga i fog om jag varit ni även om snickaren säger att han vill ha dit det.
 
Latex och silicon har blivit ett brett begrepp, dom flesta fogmassorna i tub kallas för Latex eller silicon men kan för den saken innehålla helt andra saker.
Som dengroth skrev, läs på tuben om det uttryckligen står att linoljefärg fäster.

Linoljekitt och modernare varianter finns på tub så det går lätt att foga en springa även med dom.
Åk till din glasmästare och köp en tub till din hantverkare om han inte själv kan göra det.
 
dengroth skrev:
Det finns en fogmassa som heter Laseal som är den enda jag hittat där det uttryckligen står att den fungerar med linoljefärg. Har dock inte provat den än.
Jag köpte fönster till en traditionell renovering av en bagarstuga. Det är traditionella träfönster som var kittade med just Laseal. Detta har jag övermålat med linoljefärg med gott resultat. Det jag dock kan uppleva är att kittet även efter ett år är förhållandevis mjukt, vilket kanske i vissa fall är en fördel, i vissa en nackdel. Dock inga som helst problem att måla som sagt. http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/fogmassor/fonsterkitt/4976.html
 
Tack för alla svar! Olika bud med andra ord, men Laseal kanske är värt att testa.
I övrigt tänker jag ganska mycket som Sophie, jag har inget emot vissa sprickor, särskilt i ett kök med äldre charm ;) – i andra delar av lägenheten där vi själva målat om har det också varit problem med de eländiga latexfogarna som krupit fram i efterhand och måst rivas bort, fyllas igen och målas på nytt etc.

Vår snickare hör inte till dem som vill spruta latex överallt, men han menade att det behövdes just i kök. Någon här som har en uppfattning om det? Det gäller ju inte diskbänken där de kommer att sätta silikonfog, utan typ skafferi mot vägg. Antar att det är för att smuts och sådant kommer in i springorna annars, eller?:S
 
Det avgör du nog bäst själv. Om det inte är absolut nödvändigt hade jag låtit bli. Vårt problem gäller utomhus där vi, pga verandans konstruktion, är tvungna att foga på vissa ställen för att få det tätt.
 
Hos oss har snickaren satt latexfog så som du skriver vid ett par ställen skafferi mot vägg och vedlår mot vägg. Den har jag målat över med linoljefärg och än så länge ser det i vart fall bra ut.
 
Ok det var ju skönt att höra Asta! Får grunna lite på om vi ska ha springor eller Lasealfog då...
 
Vänta nu blev jag förvirrad igen, var inte Laseal ett fönsterkitt? Kan man foga i kök med det (mellan kakel och skafferi t ex) i stället för latexfog? Vad är skillnaden mellan kitt och fog?:S
 
La-seal kan användas som fog eller kitt,överlägsen produkt!!
 
tobbe72 skrev:
La-seal kan användas som fog eller kitt,överlägsen produkt!!
Det låter ju bra!
Men när jag skulle beställa den från Leif Arvidsson kostade portot mer än själva produkten. :@
Finns ingen annan återförsäljare månn tro, i Stockholm t ex?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.