Hejsan!

Min far samt svärfar tipsade mig och sambon om ett mycket ypperligt verktyg för att ta upp trägolv som är spikat utan att förstöra dem något alls.

Det ska tydligen vara ett koben som är vinklat i 90 grader istället för som de är idag. Man för sedan ner en "läpp" som man skruvar fast och sen vickar man den fram och tillbaka.
Jag vet att det finns spikuttdragare att köpa, men dessa slår man ju sönder träet med.

Har varit och tittat runt, men ingen verkar ha dessa i lager, men de känner till detta verktyg/koben som sagt. :)

Hälsningar
Pontus
 
Spikutdragaren fungerar enligt min erfarenhet dåligt på ett spontat golv eftersom man slår sönder not/fjäder.

Jag tagit upp ett fint parkettgolv här hemma och det slutade med att jag använde en helt vanlig men lite mindre kofot.

Lyft upp brädan lite, slå tillbaka, spiken stannar kvar och skallen friläggs, spiken tas enkelt ur med kofot, ev med passbit som stöd.
 
Jag tog upp ett par större furugolv från ett hus som skulle rivas för ett antal år sedan. Jag använde mig av en vanlig kofot. De första två plankorna får man offra, men sedan är det bara att lirka upp resten. Jag såg till att lossa en 3-4 st åt gången, då kan man ta loss den yttersta plankan utan att skada fjäder och not. Är man två personer med varsin kofot som jobbar tillsammans i bredd går det riktigt lätt.
Tyvärr är vissa plankor i gamla golv ofta fastspikade med gigantiska spikar på vissa ställen. Troligen gjort i efterhand för att få bort golvknarr. Vid dessa spikar får man ta det extra försiktigt.
 
Har också prövat varianten att lyfta lite på brädan med en kofot efter att man tagit upp slutbrädan (som ju inte gärna kan vara annat än spikad uppifrån),
och såga av alla spikar med tigersåg. Visserligen får man jobba lite på bjälkarna sen, men det man spar ifråga om golvbrädor var lätt värt det. Fick tejpa igen ena fläktutblåset på tigersågen, och ändå sprutade det sågspån åt alla håll.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.