Hej

Någon som har en Selmac kamin som kan berätta hur kvaliten är?

Funderar på att köpa en Hydro Aqua Red.

Står att det är 9kw till vattnet så det borde ju räcka till att värma huset.

Här är en länk till kaminen
Mått (mm):455x440x890Mått eldstad (mm):213x420x334Vikt:92 kgNominell effekt:16 kWEffekt vatten:9 kWEffekt strålning:7 kWEffektivitet:83 %Vattenvolym:4 LRökrörsanslutning topp (mm):120Anslutning vatten:1"Skorstensdrag:19PaRökgastemperatur:145CMax. vattentemperatur:90oCBränsle:VedVed förbrukning nominell effekt:3,7 kg/hMax. arb. tryck:2 barhttp://www.selmac.se/index.php/kaminer/72

Undra om den sotar mycket,,,

MVH: Jimmy
 
Ingen som vet?
 
hej har precis köpt en CREAM 20 som ska ge 20kw vatten återkommer med resultat när jag installerat den. :)
 
beginner skrev:
hej har precis köpt en CREAM 20 som ska ge 20kw vatten återkommer med resultat när jag installerat den. :)
Ja gör det, hur ska du koppla in den?
 
ska endast ha den till Radiatorer på nedre plan har en 500L acctank laddomat 11-30 försöker själv få tips om inkoppling då jag gärna vill göra mesta jobbet själv p g a kostnaderna :)
 
beginner skrev:
ska endast ha den till Radiatorer på nedre plan har en 500L acctank laddomat 11-30 försöker själv få tips om inkoppling då jag gärna vill göra mesta jobbet själv p g a kostnaderna :)
Det där låter ungefär som jag har det nu .
Nyinstalerad vattenmantlad jutjärnskamin Olymberyl HFB 443 Aidan som eldas mot 500 L tank laddomat 11-30 och bara vatten element på nedre plan ännu ;)
Detta är dockat till husets frånluftvärmepump Nibe fighter 310P .

Är så himla nöjd att jag investerade i detta med vattenmantlad kamin .d^_^b
 
har du nån ritning hur du kopplat in allt? :)
 
beginner skrev:
har du nån ritning hur du kopplat in allt? :)
Nää . Tyverr . Man får fråga sig fram ta hjälp av folk som kan, besöka folk och se på deras anläggningar mm . Hade tillgång till kunnigt folk jag då så man tog det lite etapp vis . Gjorde det mesta själv dock ! Hade hjälp med allt som skulle lödas . Körde Lödböjar och lödskarvar och skruvskarvar och skruvböjar 90 graders .
Oj vad grejor och rör det gick åt :O Blev lite halvdyrt men ångrar inte detta en sekund !! ;) Supernöjd !! :D
 
hur många gånger eldar du när det är kallt? har du öppen expansion?
 
Jag funderar också på att köpa en Cream 20. Förra året byggde jag ett helt värmesystem (med en gammal kökspanna som jag nu funderar på att byta ut eftersom den ryker in). Om du inte redan har kopplat in det kanske går det att hitta någon form av inspiration för inkopplingen i tråden där jag har försökt komma tillrätta med den saken: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/151545-ett-egenritat-vaermesystem.html

Nu har jag visserligen sluten expansion, men duger det till den pannan som jag har så duger det väl till en vattenmantlad kamin med samma effekt.

Vad har du för intryck av Cream 20 rent generellt?
 
som du ser kräver aqua red 19 pa undertryck i skorstenen för att fungera bra.Dvs betydligt mer än de andra kaminerna och tom mer än många vanliga ved o kökspannor .19 pa är egentligen inte jättemycket och har skorstenen bra drag är det inga problem.
 
Äntligen färdigt det tog sin tid men nu är installationen klar av min cream kamin kan inte säga annat än att jag är väldigt nöjd med effekten på kaminen både vatten samt strålningsvärmen fungerar klockrent måste bara tacka för all hjälp jag fått i detta forum utan alla tips jag fått härifrån skulle jag aldrig lyckats koppla in allting själv så tack tusenfalt än en gång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.