Vi har en gammal ladugårdsbyggnad som ska byggas om till stall. Väggarna är murade med tegel o sen putsade. Tyvärr är den i väldigt dåligt skick så våran tanke är att riva den murade delen o bygga upp nytt. Vi funderar på leca dsm. Har läst lite här i forumet men blir inte så mycket klokare. Får skylla på att jag är blondin...;) Mannen är byggnadsingenjör men tänker INTE hålla på o kolla upp en massa fakta om detta stallbygge då han finner detta högst ointressant.

Vad ska man tänka på? Vad jag har förstått så finns det två olika tjocklekar av blocken. Stallet kommer ju inte att värmas upp på något sätt men någon form av isolering är ju att föredra. Visst borde det då räcka med det blocket som är 190mm?
Någon som har byggt stall utav detta? O är det någon som har ett ungefärligt pris/kvm? Jag kan inte hitta någon lista på återförsäljare.

Andra tips o idéer?
 
Vi har funderat på att göra ett stall, men jag kommer inte att bygga med leca isåfall, aningen blir det med skallblock eller så murar jag med betonghållsten.
Leca tycker jag inte lämpar sig i djurstall, då den inte tål slitaget som kan uppstå. En hästhov kan göra rejält fulla håll i leca.

Ang isolering i ouppvärmt stall så tror jag att betonghållsten är fullt tillräckligt.
 
Ok! Tack för tipset! Ska genast kollas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.