Här kan du läsa om skillnaden mellan L21 och L 10 och om/hur det påverkar din panna
"Laddomatskolan
Laddomat 21 har hetvattenreglering, vilket ger högsta möjliga
laddtemperatur till tanken vid vedeldning.
Laddomat 10 har returvattenreglering, det ger en enklare
ventilfunktion, vilken passar bra för pellets- och fl ispannor med
konstant förutbestämd effekt.
Laddomat 21 reglerar genom att i första hand känna av hetvattentemperaturen.
Returtemperaturen till pannbotten blir därför alltid
lägre än öppningstemperaturen. Ju högre panneffekt, desto lägre
returtemperatur. Se översta fi guren.
Med hetvattenreglering kan man välja hög öppningstemperatur.
Tanken laddas alltid med högsta möjliga vattentemperatur.
Det ger mer energi i tanken. Efter avslutad eldning stängs
förbindelsen mellan panna-tank på en hög temperatur. All 85-
gradig värme som laddats över blir kvar i tanken. På laddpaket
med låg öppningstemperatur och returvattenreglering är det stor
risk att hela tankens ackumulerade temperatur blandas ner till
ventilens öppnings-temperatur, t ex 63°C.
Ökad varmhållning av pannan innebär också större energiförluster.
Returvattenreglering innebär att termostaten känner av
temperaturen på det blandade vattnet från panntoppen och tankbotten.
För att blanda in mera kallvatten från tankbotten stiger
temperaturen in till pannan ett antal grader. Se nedersta fi guren.
På pellets- och fl ispannor med konstant effekt och termostatfunktioner
som stoppar pump och brännare vid fulladdad tank är
Laddomat 10 en enkel och kostnadseffektiv lösning.
Vid vedeldning däremot, innebär returvattenreglering, oavsett
laddpaketets fabrikat, att utrymmet för att ”ta hand” om de effektvariationer
som alltid fi nns under en eldningscykel, är starkt
begränsad. På dessa laddpaket måste en termostatpatron
med väsentligt lägre öppningstemperatur väljas. Därmed följer
nackdelar som lägre genomsnittlig laddningstemperatur, samt stor
risk att hela tankens ackumulerade temperatur blandas ner till
ventilens öppnings-temperatur, 63°C.
www.termoventiler.se"

Det är inte fel att vara förberedd till fackmansbesök :)
Det som står skrivet om problem med L10+vedpanna liknar ju dina bekymmer
gaia
 
Redigerat av moderator:
har inte läst hela din text men hadde en laddomat 10 liggande när jag instalerade.men ska montera en 21 senare i vilket fall. är ute efter självcirkulationen.har nämligen tagit till rejält med rördimension så vill kunna utnyttja det.

har dragit hela laddkretsen med r40 blårör
 
Ja, byt till 21 innan vintern och helst nästa vecka :).
Tror att 21-tan löser en stor del av dina problem - du får högre ladningstemp och vatten slutar tokcirkuleras tills den kyls till 72 grader och siktning i tanken förstörs. Sen kan du be Viessmann om hjälp att justera fläktens stopptemperatur om det inte löser sej av sej själv vid ladomatbyte.
lycka till med pannan!
gaia
 
Termoventiler hävdar i produktbladet för Laddomat21 att:
"Bakcirkulation hindras när pannan inte eldas = små värmeförluster"

Om jag stänger kulventilen på stigarröret (på tanken) när pannan slocknat, så kallnar pannan inom ett dygn.
Om jag istället förlitar mig på laddomaten, så kallnar pannan aldrig helt utan snarare i takt med tanken, och kråkorna skrattar.
-Är det fler än jag som upplever att detta inte funkar till 100%?
 
har kört på nu å eldat och kommer nog inte byta laddomat, i alla fall inte nu.
funkar bra,men eldar just nu med gran.....inge vidare effekt
 
det är faktist en 4030 från börjar.för gammla pannan hadde inbyggd beredare.

nu har jag tagit bort ena pumpen och kontrollpanelen och då har jag istället en laddomat 10.

jag har beredaren i tanken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.