Y
Halva priset på bauhaus innerdörrar. Någon hake borde det ju vara men vad? Sämre lack? mindre bullerreducering? eller precis amma från samma fabrik?


(tänkter på vanliga släta)
 
Sist köpte jag vanliga släta på Cheapy för runt 295:- eller 395 och det var Swedoor som var tillverkare...
 
Vilka dörrar jämför du mellan?

Swedoor har både enkla (easy?) med folie som är formpressade med någon slags lättfyllning för ~500pix. Sedan ligger väl deras serie stable på runt 1100 och uppåt och denna är är en massiv dörr. Väger väl runt 25 kilo styck och är målad på mdf eller liknande fiberskiva på en spånskiveliknande kärna. Har tyvärr inte hittat en dörr runt 4-600 pix oavsett tillverkare som inte är extremt burkig och snarare är resonanslåda än ljuddämpare mellan rummen. Bauhaus har väl rimligtvis ungefär samma spann i sitt sortiment på olika konstruktioner
 
  • Gilla
MiWi
  • Laddar…
Y
Har några rum som inte används. Vore kul att hänga på nåt som serut som dörrar för ge intryck av att huset börjar bli klart. Till de rum jag använder har jag massiva swedoor stable redo..

Samtidigt tänkte jag att det att swedoors enklaste dörrar hade något mer än vad bauhaus eller andra säljares dörrar hade, men så verkade fallet inte vara.
 
T.ex. Bauhaus säljer både billiga och dyrare dörrar. Ibland är de dyrare beställningsvara.
Vill inte hålla med om att massiva dörrar dämpar ljud bättre. Vi har i källaren billiga dörrar med "bikake" innehåll av pressad papp och de dämpar ljud bra. Däremot så känns de billigare om du knackar på dem och de är så lätta att du måste stänga dem hela vägen.
 
Y
Har fått dit mina massiva nu, de var riktigt tunga för mina kalaspuffarmar..

För att hålla lite balans i ekonomin funderar jag att sätta papp på mindre viktiga ställen. För att senare byta om behovet kommer.

Kollade Swedoor men deras easy modell hade inget speciellt att erbjuda med bättre lacker eller så.
Cheapy sålde annat fabrikat till nästan samma pris.
Då är det bara bauhaus isf. En bekant berättade dock att de var väldigt lättrepade.

Kanske dumsnålt att inte satsa på riktiga direkt... hum.. tröttsamt att vara pank varje månad dock...
 
Redigerat:
Y
Bauhaus: SAFCO - 288kr
cheapy: Ekodoor - 399kr
XL: easy swedoor - 588kr


Bijer: massiv swedoor - 1055kr
XL: massiv swedoor - ca 1300
 
Y
köpte swedoor-snik och det var ynklig bottenregel som försvann helt när man nudda med sågen. (sur)
Samt lätt att få skador. Ångrar attjag inte tog massiva direkt istället. :(
 
Du vart alltså tvungen att kapa den i underkant? Moderna dörrar som låter ihåligt är väl alltid i stort sätt bara en tunn ram som håller isär fiberskivorna oavsett fabrikat
 
Y
Ja, känns surt nu när jag inte kan lämna tillbaka dom heller, så får se om jag limmar dit någon ny träbit i botten.
 
Nu har jag inte kapat en ny swedoor men när jag hade några härligt burkiga 80-talsdörrar att kapa så åkte jag på att såga till en bit virke och styva upp nederkanten med. Var dessutom en badrumströskel som var för hög så det fanns ett visst intresse av att hindra fukt att komma upp i dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.